bazarnews

کد خبر: ۴۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
شد مستمر نقدینگی یکی از مهم ترین معضلات ساختاری اقتصادی کشور به شمار می رود و به سنت مالوف همه دولت ها مبدل شده است. در طول ۳۰ سال که از پایان جنگ تحمیلی می گذرد، حجم نقدینگی بیش از ۱۱۰۰ برابر بالا رفته است.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز : احسان سلطانی نمودارهای زیر را در رابطه با روند و نرخ رشد روزانه قیمت دلار بازار آزاد در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

حجم نقدینگی کشور به ۱۶۵۰ هزار میلیارد تومان در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ بالغ گردید. رشد مستمر نقدینگی یکی از مهم ترین معضلات ساختاری اقتصادی کشور به شمار می رود و به سنت مالوف همه دولت ها مبدل شده است. در طول ۳۰ سال که از پایان جنگ تحمیلی می گذرد، حجم نقدینگی بیش از ۱۱۰۰ برابر بالا رفته است. نرخ رشد میانگین سالانه نقدینگی در هر سه دولت سازندگی، اصلاحات و مهرورزی و همچنین ۵ سال اول دولت اعتدال ۲۷ درصد می باشد. حجم نقدینگی سه دهه اخیر در اثر سه عامل اصلی «خلق نقدینگی توسط بانک ها»، «استقراض دولت و بانک ها از بانک مرکزی» و «افزایش نرخ ارز» ایجاد شده است که به خصوص نقش بانک های خصوصی در سال های اخیر برجسته می باشد. ایجاد نقدینگی (پول بدون پشتوانه) و افزایش نرخ ارز دو روی یک سکه هستند که از طریق تنزل شدید ارزش پول ملی منجر به اخذ مالیات تورمی از عامه مردم شده و مخارج رو به تزاید دولت و وابستگان آن را فراهم می کنند.

بازارنیوز گزارش می‌دهد:رکورد تاریخی ۲۶۰ درصد قیمت دلار بازار آزاد+ اینفوگرافیک

نرخ رشد نقطه به نقطه قیمت دلار بازار آزاد به رکورد تاریخی ۲۶۰ درصد در مهر ۱۳۹۷ صعود کرد. در تاریخ ایران این میزان از سقوط ارزش پول ملی بی سابقه است.

 

بازارنیوز گزارش می‌دهد:رکورد تاریخی ۲۶۰ درصد قیمت دلار بازار آزاد+ اینفوگرافیک

روند رشد روزانه قیمت دلار بازار آزاد در هفت ماهه سال ۱۳۹۷

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: