bazarnews

کد خبر: ۴۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
رئیس انجمن پروش‌دهندگان مرغ گوشتی:
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران از رفع ممنوعیت صادرات گوشت مرغ استقبال کرد و گفت: ممنوعیت صادرات گوشت مرغ به شرط تامین بازار داخلی رفع شده است و این کار تاثیری بر قیمت گذاری آن در بازار مصرف ندارد.

وزیر جهادکشاورزی هفتم مهرماه امسال خواستار لغو ممنوعیت صادرات گوشت مرغ به دلیل اهمیت صادرات مازاد مصرف داخلی این محصول و پایداری تولید شد و پس از آن وزیر سابق صنعت معدن و تجارت در بخشنامه ای رفع ممنوعیت از صادرات گوشت مرغ و احشاء آن اعم از سرد، منجمد و گرم را ابلاغ کرد که از ابتدای آبان ماه اجرایی شده است.
بر اساس این بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی متعهد شده است تا با پایش بازار به محض بروز نشانه های افزایش بی رویه صادرات مرغ پیشنهاد ممنوعیت صادرات یا محدودیت همراه با مجوز صادرات مرغ را اعلام کند.
«محمد یوسفی» رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران درباره رفع ممنوعیت صادرات گوشت مرغ و اثر آن بر بازار مصرف و تولید اظهار داشت: اکنون صنعتطیور با کمبود جدی دان برای تولید جوجه و مرغ گوشتی مواجه است که می تواند در صادرات این محصول اثرگذار باشد.
وی روز یکشنبه اظهار داشت: در سال های گذشته به دلیل پایین بودن نرخ ارز در کشور صادرات گوشت مرغ به کشورهای هدف چندان به صرفه نبود، اما اکنون با توجه به افزایشنرخ ارز صادرات این محصول می تواند علاوه بر توجیح اقتصادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بازار رقابتی برای ما ایجاد کند.
یوسفی اظهار داشت: از اواخر سال 95 تاکنون صادرات گوشت مرغ به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان که منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده بود، با ممنوعیت مواجه شد.
به گفته وی، در آن زمان (اواخر سال 95) میزان صادرات مرغ از ایران 100 هزار تن در سال بود که اعمال این ممنوعیت صادراتی منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی شد.
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: اکنون کمبودی در تامین بازار گوشت مرغ نداریم، اما با مشکل جدی تامین دان در کشور مواجه هستیم که اگر این روند ادامه یابد، منجر به کاهش تولید جوجه یک روزه و گوشت مرغ می شود.
این فعال صنعت طیور گفت: در چنین شرایطی تولیدکنندگان تنها قادر به تامین بازار داخلی خواهند بود و انتظار نمی رود واحدهای پرورش دهنده بتوانند مازاد تولید برای صادرات داشته باشند.
یوسفی براین باور است که باید صادرات استمرار یابد در غیر این صورت تولیدکنندگان و صادرکنندگان متضرر خواهند شد.
این مقام صنفی با بیان اینکه ذخایر دان شرکت پشتیبانی امور دام نیز کافی نیست، اظهار داشت: برنامه ریزی برای تولید گوشت مرغ بازار داخلی و صادراتی نیازمند داشتن ذخایر کافی دان است به طوری که باید مرغداران حداقل برای یک دوره تولید، دان ذخیره داشته باشند.
وی ادامه داد: لازم است شرکت پشتیبانی امور دام نیز حداقل سه ماه ذخیره دان واحدهای تولیدی طیور از جمله مرغداری های گوشتی، تخم گذار، مادر و اجداد را در اختیار داشته باشد.
یوسفی دست از کار کشیدن کامیونداران و افزایش نرخ کرایه حمل و نقل را در توزیع نشدن دان در استان ها موثر دانست و گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در بندر 2500 تومان و ذرت 1200 تومان است که با احتساب کرایه حمل 200 تومانی بابت هر کیلوگرم از این اقلام، بهای هر کیلو کنجاله سویا 2700 تومان و ذرت 1400 تومان تمام می شود.
به گفته وی، این درحالیست که پیش از این قیمت حمل هر کیلوگرم ذرت و کنجاله سویا 100 تومان بود.

** کشتی های حامل دان منتظر تخصیص ارز دولتی هستند
این مقام صنفی اظهار داشت: اکنون برخی کشتی های حمل نهاده های دام و طیور در بنادر کشور پهلو گرفته اند اما به دلیل تخصیص نیافتن ارز هنوز کالاها ترخیص نشده اند که به استان ها ارسال شود که در کمبود این محصولات تاثیرگذار است.
وی افزود: رفع مشکل تامین دان در کشور به ثبت سفارش، تخصیص ارز و انتقال ارز به موقع بستگی دارد.
یوسفی قیمت واقعی هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کنندگان را بین 9500 تا 10 هزارتومان عنوان کرد و افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ 8170 تومان تعیین شده بود که به دلیل کارشناسی نبودن نرخ تنظیم بازاری این قیمت ها عملیاتی نشد.
وی وضعیت تولید جوجه یک روزه را در شرایط فعلی مناسب عنوان کرد و گفت: در صورت تامین دان مورد نیاز واحدهای پرورشی جوجه یک روزه می توانند 30 درصد بیش از تولید فعلی، تولید داشته باشند.

** ایران ظرفیت تولید سالی 3 میلیون تن گوشت مرغ را دارد
سالیانه 100 میلیون تن گوشت مرغ در سطح جهان تولید می شود که نزدیک به 10 میلیون تن آن در مبادلات تجاری قرار می گیرد؛ از این رقم حدود سه میلیون تن آن به مصرف همسایگان ایران می رسد؛ عراق هر سال بیش از 640 هزار تن و عربستان 800 هزار تن مرغ وارد می کنند، درحالی که ایران ظرفیت تولید نزدیک 3 میلیون تن گوشت مرغ را دارد.
طبق آمارها سالیانه 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ در ایران تولید و عرضه می شود که تامین کننده نیاز داخلی است؛ در سالهای اخیر سالانه 100 هزار تن مرغ مازاد بر نیاز داخلی آن به کشورهای هدف صادر می شد.
پس از بروز نوسان های ارزی در ابتدای امسال، دولت حمایت از تولید داخل و کالاهای اساسیرا در دستور کار قرار داد و اقدام به تخصیص ارز یارانه ای 4200 تومانی برای نهاده های تولید از جمله کنجاله سویا، ذرت کرد اما با این وجود، دست اندرکاران صنعت طیور می گویند افزایش هزینه های تمام شده تولید، قیمت گوشت مرغ را تحت تاثیر قرار داده است.
به همین دلیل با اینکه در مردادماه امسال ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ را برای مصرف کنندگان هشت هزار و 175 تومان تعیین کرد، اما این محصول در ماه های گذشته نه فقط با نرخ مصوب عرضه نشد بلکه بهای آن در خرده فروشی ها به هر کیلوگرم بین 10 تا 11 هزار تومان رسید.
اتحادیه صنف مرغ و ماهی نیز امروز (یکشنبه) قیمت هر کیلوگرم مرغ در محل کشتارگاه 9100 تومان، عمده فروشی 9300 تومان، میدان بهمن 8750 تومان و خرده فروشی 10 هزارو 200 تومان اعلام کرد.
چندی پیش نیز «حمید ورناصری» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره تامین نهاده های صنعت طیور گفته بود، 17 کشتی حامل نهاده های دام و طیور در راه رسیدن به کشور است که چند محموله آن به بندر امام خمینی (ره) رسیده که پس از تخلیه برای توزیع به سرعت به استان ها ارسال می شود.
وی به دست اندرکاران صنعت دام و طیور اطمینان داد که هیچ کمبودی در تامین ذرت، کنجاله سویا و جو نباشد.
به گفته وی، تاکنون 2 میلیون و 400 هزار تن نهاده طیور کنجاله سویا، ذرت و جو با قیمت های مصوب هر کیلوگرم ذرت یک هزار و 150 تومان، کنجاله سویا 2 هزار و 200 تومان و جو یک هزار و 180 تومان در استان ها در حال توزیع است.

 

ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: