bazarnews

کد خبر: ۴۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
در نتیجه معاملات امروز بورس تهران تمام نماگر‌ها به جز شاخص فرابورس پس از پنج روز، وارد مدار صعودی شدند. در این بین دادوستد‌های پُرحجم و مثبت در گروه شیمیایی بیشترین و کانه‌های فلزی تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشت. گفتنی است باتوجه به رای اعتماد شب گذشته مجلس به چهار نماینده پیشنهادی رئیس جمهور و کاهش ریسک سیستماتیک سیاسی، فضای کلی معاملات تالار شیشه‌ای تحت تاثیر جو مثبت قرار گرفت.

در دومین روز هفته با انتشار اخبار مثبت از مجلس در خصوص رای اعتماد به وزار پیشنهادی رئیس جمهور، شاهد بازگشت شاخص از روند نزولی هفته گذشته بودیم. در این بین اما فضای مبهم سیاسی در آستانه 13 آبان و تصمیمات بانک مرکزی در خصوص نحوه مدیریت بازار ارز و سکه سبب شد معامله گران امروز کمی دست به عصا حرکت کنند. از این رو به رغم رشد یک درصدی شاخص در روز جاری، شاهد خروج 26 میلیارد توماننقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار بودیم که بیشترین حجم این خروج در گروه های فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی اتفاق افتاده است. البته گفتنی است این میزان از معاملات خرد که روزهای اخیر افت قابل ملاحظه ای را تجربه می کند با میزان معاملات در میانگین یک ماهه گذشته فاصله 70 درصدی داشته و ادامه این رو.ند می تواند برای اهالی بازار کمی نگران کننده باشد.

همچنین امروز شاهد بهبود روند معاملات خرد بورس و فرابورس بودیم به نحوی که ارزش معاملات خرد در این دو بازار به رقم 800 میلیارد تومان رسید که رشد 20 درصدی را نسبت به روز گذشته نشان می دهد. از سویی دیگر نکته قابل توجه بازار امروز افزایش ناگهانی تقاضا در گروه خودرو و ساخت قطعات بود که در ساعت پایانی معاملات بود که سبب تشکیل صف خرید در اغلب نمادهای این گروه از جمله «خساپا» و «خودرو» شد.

آمار و ارقام بازار امروز

در نتیجه معاملات امروز بازار سهام، نماگر اصلی با رشد 1785 واحدی (معادل یک درصد) به ارتفاع 180 هزار و 626 واحد رسید. این در حالی است که شاخص هم وزن که دو روز گذشته در محدوده های منفی به سر می برد، امروز با کوچ اشخاص حقیقی از نمادهای گروه پتروشیمی، فلزی-معدنی و پالایشی به گروه خودرویی و ساختمانی، وارد محدوده های مثبت شد و با رشد 173 واحدی به رقم 27 هزار و 554 واحد رسید.

در این بین دو میلیارد و 120 میلیون ورقه بهادار به رازش 615 میلیارد تومان در 160 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 570 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

همانطور که اشاره شد به دلیل ابهام در فضای ساسی بعد از 13 آبان، فعالان بورس تهران چندان رغبتی به خرید و فروش نداشتند. اما در مجموع شاهد خروج 26 میلیارد تومانی حقیقی ها از بازار بودیم. از سوی دیگر در گروه محصولات شیمیایی و ساخت محصولات فلزیبازهم شاهد ورود بیشترین نقدینگی بودیم.

ترین های بازار

در گروه های صنعت نیز شیمیایی، فرآروده های نفتی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گفتنی است روز جاری معاملات در نمادهای «فارس»، «ومعادن»، «کچاد» و «شخارک» بیشترین تاثیر مثبت را صعود شاخص داشته است. از سوی دیگر اما «شتران»، «مبین» و «شپنا» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس برخلاف سایر نماگرهای بورسی به دلیل فشار مضاعف عرضه در نماد «ذوب» همچنان در روند نزولی روزهای گذشته ادامه مسیر داد و با افت 4.6 واحدی به رقم دو هزار و 13 واحد رسید. در این بازار نیز 570 میلیون ورقه بهادار به ارزش 417 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 170 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت.

همچنین در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی، «میدکو»، «زاگرس» و «سمگا» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند. از سوی دیگر معاملات منفی «ذوب» و «مارون» تا حدی زیادی در منفی کردن شاخص فرابورس نقش داشتند.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: