bazarnews

کد خبر: ۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
رئیس مجمع واردات از خروج واردکنندگان شناسنامه دار از چرخه انجام واردات رسمی خبر دادوگفت:تجار شناخته شده چون توان رقابت باقاچاقچیان را ندارند، برخی شان به تجارت غیر رسمی روی آورده اند.
بازار نیوز -  علیرضا مناقبی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، گفت: متاسفانه شرایط پیش روی واردات کشور و هزینه های تمام شده آن آنقدر بالا است که بسیاری از واردکنندگان رسمی، توان رقابت با قاچاقچیان را ندارند و متاسفانه برخی از آنها در حال خروج از پروسه واردات رسمی هستند.

رئیس مجمع واردات افزود: بیم ما از آن است که برخی واردکنندگان شناسنامه های خود را پاره کرده و به سراغ تجارت غیر رسمی روند در حالی که حداقل تقاضای ما این است که شرایطی فراهم شود که تجار حداقل شناسنامه های خود را پنهان کنند نه اینکه به طور کامل آن را از بین ببرند.

وی تصریح کرد: دغدغه واردکنندگان متعهد آن است که بتوانند کالای باکیفیت و با قیمت مناسب را به دست تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برسانند در حالی که شرایط آنقدر برای واردات رسمی و بدون رانت سخت شده که به تدریج تجارت غیر رسمی به ترجیح فعالان اقتصادی تبدیل می شود.

مناقبی با اشاره به مشکلات زیادی که پیش روی بازار شکر قرار گرفت نیز گفت: شکر حوزه ای نیست که هر کس بتواند برای واردات آن ورود کرده و اقدام عملیاتی انجام دهد چرا که تجارت آن در دست افراد مشخصی است و البته وارداتی هم که انجام می شود در الگوی اعداد و ارقام بسیار گسترده است و با یک کانتینر و دو کانتینر انجام نمی شود، بلکه واردات با کشتی صورت می گیرد.

وی نسبت به آنچه که از آن به عنوان امضای طلایی در وزارت جهاد کشاورزی یاد می شود، اشاره کرد و گفت:برای واردات شکر امضای طلایی وجود دارد و هر وارد کننده ای به خود اجازه نمی دهد حتی درخواست واردات داشته باشد چرا که این حوزه بسیار خاص است و البته ثبت سفارش شکر به اندازه ای انجام شده بود که مدتها پس از ممنوعیت ثبت سفارش، واردات صورت می گرفت اما در زمانی که باید در بازار توزیع می شد، این اتفاق نیفتاد تا برخی به منافع خاص خود دسترسی پیدا کنند.

رئیس مجمع واردات خاطرنشان کرد: گندم، شکر و برنج، کالاهای استراتژیک هستند که دولت باید به دقت بر روی واردات آنها نظارت کند و رانت در اختیار کسی قرار ندهد البته باید توجه داشت که به راحتی می توان در مورد تولید داخلی و کسری آن برای انجام واردات عدد و رقم ارائه کرد و چیز پیچیده ای نیست اما متاسفانه در اتفاقی که هفته های گذشته در بازار شکر رخ داد، ذخیره مناسب وجود داشت اما توزیع نمی شد.

مناقبی گفت: نوع تفکر باید از تصدی گری دولتی خارج شده و دولت هم بر بخش خصوصی نظارت داشته باشد، در حالی که هم اکنون در سیستم دولتی افرادی وجود دارند که خود تاجر هستند و طبیعتا نمی توانند تصمیم خوب و رقابتی اتخاذ کنند.

وی در ادامه واردکنندگان را کمک حال بخش تولید دانست و گفت: واردکنندگان شناسنامه دار بعضاً خود تولید کننده هم هستند و جوانب حمایت از تولید داخلی را رعایت می کنند اما به هر حال باید توجه داشت که واردکنندگان شناسنامه دار حفظ شوند که بر این اساس برای تعامل میان تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار است نمایشگاهی بین المللی در حوزه صنایع غذایی، آشامیدنی و صنایع وابسته در مهرماه سال جاری برگزار شود که در آن هر دو طرف بتوانند نگاه مدبرانه ای به حوزه واردات داشته باشند.

رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی ایران ادامه داد: این انجمن به منظور معرفی تولیدکنندگان سالم و خوش نام جهانی به جامعه تولیدکننده و مصرف کننده ایرانی قصد دارد زمینه ای فراهم کند تا همکاری مشترکی بین تجار ایرانی و صاحب نام خارجی شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت غذا یکی از صنایع پیشرو  ایران محسوب می شود اما صادرات آن تنها در حدود یک و نیم درصد از محصولات تولیدی است که به نظر می رسد افزایش صادرات صنایع غذایی نیازمند آشنایی هرچه بیشتر دست اندرکاران این صنعت با آخرین دستاوردهای شرکت های معتبر بین المللی و برقراری ارتباطات جهانی است.
مهر
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: