bazarnews

کد خبر: ۴۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
در حالی که برخی تحلیلگران، بذل و بخشش عربستان در پرداخت ۱۲ میلیارد دلار تسهیلات مالی به پاکستان را برای آینده دولت عمران خان دردسرساز می‌دانند، نخست وزیر این کشور اعلام کرده است که ریاض در قبال کمک مالی به اسلام آباد هیچ پیش شرطی نگذاشته است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان پس از تلاش برای دریافت وام و کمک از عربستان برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی کشورش، توانست نظر مقامات سعودی را برای دریافت وام سه میلیارد دلاری و دریافت نفت خام به ارزش سه میلیارددلار به مدت سه سال جلب کند.
وزارت امورخارجه پاکستان پس از سفر عمران خان به عربستان در بیانیه ای اعلام کرد، بر اساس توافق صورت گرفته عربستان هر سال سه میلیارد دلار نفت خام به مدت سه سال (9میلیارد) با بازپرداخت بلند مدت به پاکستان می فروشد و این توافقنامه پس از پایان مدت تعیین شده قابل تمدید است.
بر اساس این بیانیه، مجموع کمک ها و وام های عربستان طی سه سال آینده به پاکستان به 12 میلیارد دلار می رسد.
ریاض همچنین علاقه مندی خود را برای احداث یک پالایشگاه بزرگ نفت خام برای تولید فراورده های نفتی در بندر گوادر در جنوب غرب پاکستان اعلام کرد.
با توجه به اینکه عربستان خود از کمبود منابع مالی رنج می برد، اما مشخص نیست که این کشور با چه شرایطی با اعطای تسهیلات مالی به پاکستان موافقت کرده است.
عمران خان پس از سفر به عربستان در یک نطق تلویزیونی هر چند به دستاوردهای سفرش پرداخت، اما اشاره ای به جزئیات گفت و گوهای خود با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درباره نحوه دریافت این کمک ها نکرد.
نخست وزیر پاکستان طی روزهای گذشته، در پاسخ به انتقادهای احزاب این کشور پیرامون کمک مالی ریاض به اسلام آباد گفت: عربستان در این زمینه هیچ پیش شرطی نگذاشته است.
وی اضافه کرد: دریافت کمک مالی به علت اوضاع وخیم اقتصادی به جا مانده از سوی دولت های پیشین این کشور، به ویژه حزب مسلم لیگ -نواز- بوده است، دولت گذشته خود بارها ازعربستان سعودی کمک مالی دریافت کرد، ولی جز دزدی و اختلاس هیچ خرجی برای کشور نکرده بود.
«شیخ رشید» وزیر راه و حمل و نقل ریلی پاکستان نیز با حمایت از عمران خان در پاسخ به شایعات در فضای مجازی پیرامون دریافت وام از عربستان گفت: ریاض هیچ شرطی در قبال کمک مالی برای پاکستان نگذاشه و بازپرداخت آن با سود سه درصد خواهد بود.
وی دو حزب مسلم لیگ شاخه نواز و حزب مردم را به دزدی متهم کرد و افزود: دزدان، کاسه داغ تر از آش نشوند و به جای اظهار نظر هر چه سریع تر به زندان بازگردند.

 

ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: