bazarnews

کد خبر: ۴۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸
شاخص بورس امروز تحت تاثیر جو روانی منفی زودگذری قرار گرفت که در اثر انتشار خبر ارجاع لایحه CFT به مجلس توسط شورای نگهبان بود. این در حالی بود که در ابتدای صبح برخلاف تصورات رایج در خصوص تاثیر روانی روز ۱۳ آبان و بازگشت تحریم‌ها، شاخص با رشد بیش از ۹۰۰ واحدی وارد کانال ۱۸۴ هزار واحد شده بود. اما گفتنی است در پایان بازار و با حمایت تمام قد حقوقی‌ها از فشار فروش کاسته شد.

در جریان معاملات امروز بورس تهران تمام نماگرها در دو ساعت ابتدایی شروع بازار در محدوده‌های مثبت قرار داشتند. در این بین بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای گروه بانکی بر شاخص کل داشتند. در گروه خودرویی نیز شاهد معاملات متعادل و تا حدی مثبت در نماد «خساپا» بودیم.  دادوستدها اما در گروه های صادرات محور و دلاری چندان مثبت و پُرحجم نبود. 

اما در میانه های بازار و با انتشار خبر ارجاع  لایحه CFT به مجلس توسط شورای نگهبان، شاهد تغییر جهت کلی بازار بودیم.همین خبر سبب منفی شدن یکباره اغلب معاملات در گروه‌های کوچک و بزرگ بازار شد و جو هراس بی پایه‌ای را به معامله‌گران  بازار سهام القا کرد. در ادامه افزایش عرضه‌های هیجانی و سراسیمه اشخاص حقیقی در گروه بانکی و خودرویی سبب تشکیل صف فروش در اغلب نمادهی این گروه‌ها شد. اما با گذشت زمان به لطف حمایت تمام قد اشخاص حقوقی از فشار فروش کاسته و جو کلی نسبتا متعادل شد.

از این رو امروز 26 صنعت بازدهی منفی را تجربه کردند که گروه لاستیک و پلاستیک و خودرویی هرکدام بیش از 3 و 2.5 درصد از ارزش سهام شان کاسته شد. در گروه خودرو دو لیدر اصلی تا مرز صف فروش هم رفتند اما این صف دوام نیاورد و به تعادل بازگشتند. مجموعا امروز بیش از 384 میلیون سهم از این گروه به ارزش 84.9 میلیارد تومان دادوستد شد.

در گروه بانکی ها که در روزهای اخیر پیشروی بازار بودند و بیشترین حجم نقدینگی تازه نفس اشخاص حقیقی را به خود اختصاص می دادند، امروز تحت تاثیر خبر شورای نگهبان به یکباره تغییر جهت داده و وارد محدوده های منفی شدند. در این گروه نیز بیش از 691 میلیون سهم به ارزش 161 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی 1.5 درصدی را به ثبت رساند.

گروه فلزات اساسی اما از ابتدای صبح روند مثبت و مساعدی را تجربه نکرد و اغلب نمادهای این گروه در محدوده های منفی معامله شدند. در این گروه «ذوب» تمام مدت بازار صف فروش را تجربه کرد و سبب القای جو منفی سنگین تر به سایر نماده شد. مجموعا امروز بیش از 2.7 میلیون سهم به ارزش 76.8 میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که بازدهی منفی 0.8 درصدی را به همراه داشت.

گروه فرآروده های نفتی نیز روز سختی را پشت سر گذاشت. در این گروه نیز شاهد داوستدهای منفی در نمادهای اصلی مانند «شپنا»، «شبریز» و «شتران» بودیم. 

آمار و ارقام بازار امروز

در کل روز جاری شاخص کل با افت 530 واحدی (معادل 0.29درصد)  کانال 183 هزار را از داد و به رقم 182 هزار و 918 واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما به دلیل افت قابل توجه کوچکترهای بازار کاهش بیشتری را تجربه کرد و با عقبگرد 225 واحدی (معادل 0.8 درصد) به پله 27 هزار و 900 واحد بازگشت.

در این بین تقریبا دو میلیارد و 127 میلیون ورقه بهادار به ارزش 605 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان تنها 526 میلیارد تومان به معاملات خردسهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین نکته قابل توجه بازار امروز خروج 100 میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بورس و فرابورس بود که بیشترین حجم این پول از گروه های محصولات شیمیایی و فلزات اساسی خارج شد.

اما در بین نمادهای با اهمیت بورسی «کگل»،  «فارس»، «وامید» و «دعبید» بیشترین نقش را در حفظ شلاخص از سقوط بیشتر داشتند. اما در آن سوی بازار معاملات منفی در نمادهای «رمپنا»، «پارس»، «پارسان» بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کردند.

 

کوتاه از فرابورس

در فرابورس نیز به دلیل معاملات پُرحجم و منفی در نماد «ذوب» شاهد افت 23 واحدی ایفکس بودیم که به پله یک هزار و 984 واحد رسید. در این بازار نیز تقریبا 892 میلیون ورقه بهادار به ارزش 475 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از 204 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادها تاثیرگذار بر منفی شدن آیفکس نیز «ذوب»، «زاگرس» و «دماوند» بیشترین نقش را داشتند. 

 

اقتصادآنلاین

برچسب ها: بورس ، فرابورس ، بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: