bazarnews

کد خبر: ۴۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
یکی از معضلات یمن کشت قات یک گیاه مخدر است که جویدن آن اثر محرک دارد. حدود ۴۰ درصد کل آب حوزه آبخیز صنعا به کشت این گیاه اختصاص پیدا می‌کند که موجب خشک شدن کشتزار‌ها شده‌است.

گروه بین الملل بازارنیوز : حدود سه سال و نیم است که از حمله نظامی عربستان به یمن می گذرد. تا کنون کمتر رسانه ای به اقتصاد یمن و تاثیر آن برکشور ما پرداخته است .

تولید ناخالص داخلی یمن در سال ۲۰۱۳ بیش از ۶۱ میلیارد دلار و درآمد سرانه حدود ۲۵۰۰ دلار بوده‌است. خدمات مهم‌ترین بخش اقتصاد کشور است که ۶۱ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد و صنعت با ۳۱ و کشاورزی با ۷٫۷ درصد پس از آن قرار می‌گیرند. تولیدات نفتی ۶۳ درصد درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد. کشاورزی در گذشته اهمیت بیشتری داشت و ۱۸ تا ۲۷ درصد تولید کشور را شامل می‌شد. محصولات کشاورزی کشور شامل غلات، میوه‌ها، سبزیجات، قات، قهوه، پنبه، لبنیات، ماهی، دام (گوسفند، بز، گاو و شتر) و ماکیان می‌شوند.

سورگوم (ذرت خوشه‌ای) کشت اصلی کشور و انبه مهم‌ترین میوه کشور است. یکی از معضلات کشور کشت قات یک گیاه مخدر است که جویدن آن اثر محرک دارد. حدود ۴۰ درصد کل آب حوزه آبخیز صنعا به کشت این گیاه اختصاص پیدا می‌کند که موجب خشک شدن کشتزارها و بالارفتن قیمت مواد غذایی شده‌است.

بخش صنعت کشور نیز شامل تولید و پالایش نفت، صنایع غذایی، صنایع دستی، کارگاه‌های کوچک نساجی و چرم، تولید آلومینیوم، تعمیر کشتی، و تولید گاز طبیعی می‌شود. نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۳ به ۳۵ درصد رسیده‌است.

یمن از سه منظر برای اقتصاد ایران دارای اهمیت است.

  • ذخایر عظیم نفت

تقریبا همزمان با آغاز حمله نظامی عربستان به یمن بود که راز بزرگی فاش شد. شبکه اسکای نیوز در آن زمان فاش کرد که بزرگترین چاه نفت جهان در یمن وجود دارد و مقامات آمریکا و حتی مقامات سابق یمن این مسئله را پنهان می‌ساختند. بر اساس این گزارش این چاه نفت در نزدیکی مرزهای یمن با عربستان است که در صورت توانایی یمن نسبت به استحصال نفت از آن، این کشور به ثروتمندترین کشور منطقه حتی بالاتر از عربستان تبدیل خواهد شد.

افزایش قدرت ایران و کلا جبهه مقاومت در اثرگذاری بر قیمت نفت کمترین نتیجه این مسئله است.

  • اشراف یمن بر تنگه راهبردی باب المندب

کشور یمن با کنترل تنگه راهبردی باب المندب دست برتری برای اعمال قدرت بر جریان تجارت جهانی دارد. به عنوان یک نمونه محسوس از اثر اعمال قدرت یمن بر تنگه باب المندب، می توان به هدف قرار گرفتن ناو سعودی توسط رزمندگان یمنی اشاره کرد که بر اثر آن قیمت نفت به طور محسوسی افزایش پیداکرد.

این مسئله برای ایران در زمان تحریم‌ها بسیار حائز اهمیت است.

  • بازار بزرگ یمن برای ایران

یمن با ۳۰ میلیون نفر جمعیت یکی از بازارهای بزرگ منطقه محسوب می‌شود. حجم واردات یمن از جهان در سال قبل از حملات سعودی برابر ۱۲ میلیارد دلار بود. اغلب کالاهای وارداتی یمن کالاهایی هستند که ایران صادرکننده آنها است. با توجه به روابط برادرانه ایران و یمن پیش بینی می‌شود حتی اگر نصف واردات این کشور از ایران تامین شود، با توجه به نوع کالاها، در همان ابتدای کار ۳۰۰ هزار شغل برای ایرانیان ایجاد شود.

این کشور پس از جنگ نیز می‌تواند بازار بسیار بزرگی برای خدمات مهندسی ایران باشد. ایران در اجرای بسیاری از طرح ‌های زیرساختی یمن کنونی دارای قدرت مهندسی و قابل رقابت با سایر رقبای جهانی است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: