bazarnews

کد خبر: ۴۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اظهار داشت:
کیانوش جهانپور گفت:دارو با اولویت بیماران خاص و صعب العلاج در کشور توزیع می‌شود.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز : به گفته جهانپور ، طی ماه‌های پس از فرودین ماه سال جاری تعداد اقلام موجود در فهرست کمبودی دارو به دلیل اعمال تحریم‌ها و مشکلات حوزه ارزی افزایش یافته اما هیچ گاه به مرحله بحرانی نرسیده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هم اکنون در حوزه بیماران خاص مشکلی چندانی در تامین دارو وجود ندارد، اظهارداشت: این در حالیکه قیمت داروها به دلیل تغییرات در نرخ ارز تفاوت چشمگیری با کشورهای همسایه داشته است.

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این مسئله به گسترش قاچاق معکوس دارو به کشورهای همسایه دامن زده و سبب شده دارو به موقع به دست مصرف کنندگان ایرانی نرسد.

وی افزود: مشکلی در خصوص بیماران خاص مانند هموفیلی و تالاسمی در کشور وجود ندارد اما در حوزه بیماران پیوندی دغدغه‌هایی وجود دارد که مقرر شده با ایجاد سامانه‌ای داروی مدنظر بیماران مورد شناسایی به صورت مستقیم تامین شود.

جهانپور با اعلام این خبر که ۹۷ درصد داروی مصرفی در داخل تولید و تنها سه درصد به صورت نهایی وارد کشور می‌شود، اظهارداشت: جدا از این ۶۷ درصد مواد اولیه و موثره تولید دارو بصورت داخلی در حال تامین است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: هم اکنون بخشی از مواد جانبی و واسطه‌ای برای تولید ماده اولیه مورد نیاز دارو و همینطور قسمتی از مواد اولیه بسته بندی و تجهیزات در این حوزه از طریق واردات تامین می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بدون شک تامین محصولات مزبوردر صورت وجود مسائل و مواردی در حوزه نقل و انتقال‌های بانکی با مشکل روبرو می شود که برای رفع این مهم تمهیداتی مانند بهره گیری از ظرفیت‌های موازی بین المللی صورت گرفته است.

وی همچنین اظهارداشت: علاوه براین ۷۰ درصد تجهیزات و ملزومات پزشکی از طریق واردات تامین می‌شود که تهیه بخش بزرگی از این اقلام از کشور آمریکاست بنابراین در کوتاه مدت مشکلی وجود ندارد اما باید تولید تجهیزات مزبور به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه اغلب داروهای بیماران خاص مشابه داخلی دارد، افزود: داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از ۷۵ تا ۱۰۰ درصد به وسیله بیمه پوشش داده می‌شود.

وی در ادامه یادآورشد: پوشش بیمه‌ای برای بیماران سرپایی ۷۰ درصد و بیماران بستری ۹۰ درصد است.

رادیو اقتصاد 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: