bazarnews

کد خبر: ۴۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
یک کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی مطرح کرد:
سید محمدهادی سبحانیان گفت:مالیات تنها ابزار تامین مالی دولت نیست بلکه به عنوان یک ابزار سیاست گذاری و رگولاتوری بازار‌ها نیز مطرح است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز : به گفته سبحانیان ، دولت ها بایستی با ابزار مالیات بتوانند بازارها را تنظیم گری و هدایت کنند.

وی ضمن اشاره به وجود یک هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه اظهار داشت: یکی از کارکردهای ابزارمالیاتی باید این باشد که نقدینگی را در مسیرهای درست هدایت و نگذارد به سمت بازارهای مختلف مثل ارز، سکه، خودرو، مسکن و غیره سوق پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: طبق منطق اقتصادی ضرورت دارد از فعالیت های اقتصادی بصورت عادلانه در جامعه مالیات دریافت شود ولی باید شرایط و اقتضائات فنی و اجرایی این کار را نیز مورد توجه قرار داد.

وی افزود: بسترهای موجود در حال حاضر کفایت لازم در خصوص دریافت مالیات از خریداران سکه، ارز و خودرو را نمی دهد.

سبحانیان ضمن طرح سئوالی مبنی براینکه دریافت مالیات از معاملات خرید و فروش شفاف سکه، ماشین، ارز و غیره منجر به چه اتفاقی در جامعه خواهد شد، اظهارداشت: بازار غیر رسمی بسیار عمیق و رایج به خصوص در زمینه ارز و سکه در کشور وجود دارد بدون شک معاملاتی که بصورت شفاف در حال انجام است به سمت بازارهای غیر رسمی و غیر شفاف سوق پیدا می کند که دیگر نه امکان رصد درست بازارو نه قیمت ها به شکل صحیح مشخص خواهد بود.

وی در ادامه یادآورشد: علی رغم اینکه سیاست مزبور حتی با نیت خیر و درست هم انجام شده باشد بطور قطع و یقین به ضد خود تبدیل می شود یعنی در عمل بازارها و فعالیت اقتصادی کشور را به سمت بازارهای غیر رسمی هدایت خواهد کرد.

رادیو اقتصاد 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: