bazarnews

کد خبر: ۴۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
تبدیل معضلات به فرصت‌ها در صنایع نفتی
با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، شرکت های صنعت نفت و گاز می‌توانند با کاهش هزینه ها و بهبود کارایی، سالانه ۷ میلیارد دلار صرفه جویی مالی به دست آورند.

 به گزارش اویل پرایس در صورتی که تولیدکنندگان نفتی از فناوری‌های نوین دیجیتالی در بخش هوش مصنوعی بهره گیرند، سالانه ۷ میلیارد دلار پول بیشتری عاید آنها خواهد شد. موسسه وودمکنزی در گزارش اخیر خود اعلام کرده که در پنج سال فرارو، شرکت های حوزه بالادستی می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین دیجیتالی، کارایی خود را افزایش دهند.

تاکنون در مورد منافع گذار صنعت نفت به دیجیتالی شدن، پژوهش‌های مختلفی اجرا شده است، اما همچنان فرصت‌های زیادی برای بهبود عملیات وجود دارد. همه ساله فناوری‌های مختلفی در حوزه دیجیتال به بازار عرضه می‌شود که غول‌های نفتی می‌توانند بیشترین سودآوری را از این دستاوردها به دست آورند.

گریگ آیتکین از نویسندگان این گزارش معتقد است: داده‌های انبوه تولید شده در صنعت نفت با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، بهبود تحلیل و تفسیر داده‌ها را به ارمغان آورده است. ما در آستانه چشم‌انداز جدیدی قرار گرفته‌ایم. در سال‌های گذشته، حجم زیاد اطلاعات یک معضل محسوب می‌شد، اما اینک انبوه داده‌ها یک دارایی محسوب می‌شود. به علاوه پیشرفت‌ها در رایانش ابری و تحلیل‌های لبه باعث شده برای تحلیل داده‌ها نیازی به استفاده از ابررایانه‌ها و یا اختصاص بودجه هنگفت برای خرید تجهیزات جدید نباشد.

بزرگترین مانع توسعه فناوری‌های نوین، محافظه‌کاری صنعت نفت و گاز است. اکثر بازیگران این حوزه از فناوری‌های جدید استقبال نمی‌کنند و بر تداوم انجام کارها با روش‌های سنتی تاکید دارند. دیجیتالی شدن می‌تواند امتیازات مثبتی چون کاهش هزینه‌ها، بهبود ایمنی و سلامت کارکنان، بهبود نرخ برداشت و افزایش کارایی عملیات را به ارمغان آورد. فناوری‌های دیجیتال به آسان شدن عملیات و رشد سودآوری شرکت‌های نفتی منجر شده و شاهد تغییر تدریجی دیدگاه غول‌های نفتی نسبت به آنها هستیم. صنعت نفت در دو بخش هوش مصنوعی و روباتیک نسبت به سایر حوزه‌های صنعتی، عقب ماندگی قابل توجهی دارد.

در نظرخواهی انجام شده از ۵۲ مدیر ارشد شرکت‌های نفتی سراسر دنیا ۸۵ درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که از هوش‌مصنوعی در عملیات خود بهره می‌برند و یا در حال انجام آزمون‌های مورد نیاز برای کاربرد این فناوری هستند. به علاوه اکثر این افراد معتقدند که با توسعه این فناوری‌ها می توان فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار هوش‌مصنوعی در صنعت نفت و گاز با رشد سالانه ۱۲.۶۶ درصدی در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲.۸۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

در این بازار الگوریتم‌های پیش‌بینی، سامانه‌های خودکار و تحلیل داده‌ها عرضه شده که این نرم‌افزارها به بهبود نتایج در بخش عملیاتی کمک شایانی خواهد کرد. تولیدکنندگان نفت شیل نیز به جمع توسعه دهندگان فناوری‌های دیجیتال پیوسته‌اند. با استفاده از داده‌های انبوه و تحلیل‌های پیشرفته، تولیدکنندگان نفت شیل به دنبال تحول در عملیات اکتشاف و تولید خود هستند. کاهش هزینه و بهبود رقابت پذیری در دستور کار شرکت‌های صنعت شیل قرار دارد. گویی آنها در این بخش نیز از تولیدکنندگان سنتی نفت پیشی گرفته‌اند.

 

نفت خبر

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: