bazarnews

کد خبر: ۴۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
در جریان معاملات اولین روز هفته بورس تهران، تمام نماگر‌ها در اثر شکل‌گیری جو هیجانی فروش در محدوده‌های منفی نوسان کردند. این درحالی است که فشار فروش اشخاص حقیقی در روز جاری بیشتر به سبب تامین نقدینگی برای خرید سهام گهر زمین بود.

امروز در حالی معاملات بورس تهران آغاز به کار کرد که در ابتدای صبح بسیاری امید به رشد شاخص داشتند. از این رو در ابتدای بازار شاهد معاملات متعادل و بدور از هیجانی بودیم. اما رفته رفته با گذشت زمان و شکل گیری جو هیجانی فروش، منفی های شاخص سنگین تر شد. 

 

رالی نفس گیر عرضه «کگهر» رکورد زد

اما مهمترین دلیل افزایش فشار فروش در میانه های بازار، اطلاعیه سازمان در خصوص ساعت ثبت سفارش عرضه اولیه «کگهر» بود. با نهایی شدن عرضه، فشار فروش در کلیت بازار افزایش یافت و حقیقی ها سعی در تامین نقدینگی برای شرکت در این رالی 310 هزار نفری کردند.

گفتنی است امروز سهام شرکت معدنی گهر زمین برای اولین بار در فرابورس عرضه شده که در این عرضه بیش از ۳۱۰ هزار نفر شرکت کرده و به هر کد حدود ۲۰۸۲ سهم در قیمت ۶۸۰ تومان تخصیص یافت که ۴۱۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار جذب کرد. به همین جهت روز جاری شاهد عقب نشینی قیمت در اغلب گروه های بازار از جمله فرآورده های نفتی، بانکی و فلزات اساسی بودیم.

 امروز 615 میلیون سهم «کگهر» به قیمت هر سهم 680 تومان و سهمیه شش هزار سهمی هر کد حقیقی و حقوقی عرضه شده اما با توجه به استقبال زیاد متقاضیان ، به هر فرد دو هزار و 82 سهم با نقدینگی بیش از 1.4 میلیون تومانی خواهد رسید که نشان می دهد 310 هزار کد در این عرضه مشارکت داشتند. رکورد قبلی مربوط به عرضه اولیه پتروشیمی بصیر در 15 آبان با بیش از 260 هزار نفر بود. اما در این میان ، تعدادی از معامله گران آنلاین قادر به ثبت سفارش نشده و با اعلام شکایت از برخی شرکت های کارگزاری، خواهان تمدید زمان سفارش گیری بودند.

در گروه معدنی ها همچنین «کبافق» امروز خبرساز شد. شرکت معادن بافق که مشمول تعلیق دو هفته ایی نماد معاملاتی شده، از وصول مطالبات در قبال دریافت ۴۰۰۰ تن شمش آلومینیوم خبر داد. از این رو مدیرعامل «کبافق» اعلام کرد: نظر به ارزش و ضریب بالای نقدشوندگی شمش آلومینیوم و نیز امکان سودآوری و ارزش افزوده آن در آینده، دریافت شمش نسبت به وجه نقد در اولویت تشخیص داده شد. قیمت مورد توافق۳۰ میلیون تومان به ازای هر تن شمش آلومینیوم بر اساس نرخ روز بازار به صورت غیر قطعی و تنها به عنوان ضمانت و به صورت امانی نزد این شرکت بورسی در نظر گرفته شده تا در صورت قطعیت موضوع و عدم امکان تامین وجه ریالی با خرید سهام معادن بافق بتواند از طریق عرضه آن در بورس کالا کشف قیمت کرده و با مطالبات تهاتر کند.

گفتنی است بازرسان سازمان تعزیرات حکومتی به استناد عدم درج شمش آلومینیوم دریافتی در سامانه جامع انبارهای سازمان صنعت، اقدام به اقدام به ورود به مجموعه و تهیه گزارش و سپس انتشار آن در فضای رسانه ای کرده‌اند. با استناد به ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان صنعت موظف به ایجاد سامانه ثبت و نگهداری کالا ها و انبارهای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی شده است. عدم اطلاع رسانی از سوی سازمان ذیربط در این خصوص موجب عدم درج انبارهای این شرکت در سامانه مربوطه شده است.

 

شیر افزایش نرخ نمی گیرد

در گروه لبنی ها نیز رئیس هیات مدیره انجمن گاوداران از تصویب قیمت ۲۰۰۰ تومانی شیرخام درب دامداری در ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: کرایه حمل نیز به این مبلغ افزوده می شود اما قیمت لبنیات گران نخواهد شد. وی با بیان اینکه نرخ جدید امروز یا فردا ابلاغ خواهد شد، افزود: با این حال قیمت لبنیات گران نخواهد شد. چون شرکت های لبنی قبلا محصولات را گران کرده اند اما با مشکلات ایجاد شده میان دامداران و کامیون داران، حمل نهاده های دامی دچار اختلال شده است. از این رو امروز این گروه نتوانست از افت قیمت ها جان سالم به در ببرد و تمام نمادها ریزش قیمت را تجربه کردند.

 

بزرگان بازار روز سختی را سپری کردند

همچنین در گروه های بزرگ و تاثیرگذار از جمله فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی امروز اغلب حقیقی ها در نقش فروشنده ظاهر شدند. در نتیجه در این سه گروه حقیقی ها روز جاری بالغ بر 52 میلیارد تومان سهم فروختند.

همچنین نکته قابل توجه بازار امروز افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات خرد بدون در نظر گرفتن عرضه اولیه «کگهر» بود. گفتنی است امروز ارزش معاملات خرد در فرابورس به دلیل انجام عرضه اولیه از بورس پیشی گرفت. در این بین در بورس تقریبا 450 میلیارد تومان دادوستد خرد انجام پذیرفت که این رقم به میزان 650 میلیارد تومان در فرابورس بود. اما بدون در نظر گرفتن ارزش 460 میلیارد تومانی «کگهر» باید گفت امروز تنها 540 میلیارد تومان معاملات خرد در بورس و فرابورس داشتیم که پایین ترین رقم در یک ماهه گذشته محسوب می شود. از این رو ادامه روند نزولی معاملات در روزهای آتی می تواند مسیر صعودی شاخص را با چالش جدی روبرو کند. اما به نظر می‌رسد با پایان یافتن رالی عرضه اولیه امروز و تلاش حقیقی‌ها برای فروش سهام و تامین نقدشوندگی، در روزهای آینده شاهد بهبود معاملات و افزایش نسبی شاخص باشیم.

 

آمار و ارقام بازار امروز 

روز جاری از میان 38 صنعت حاضر در بازار، بازدهی 28 گروه در محدوده منفی قرار گرفت. از این رو شاخص کل نیز با افت 3175  (معادل 1.75درصد)  تا کانال 178 هزار واحد عقب نشست  و به پله 178 هزار و 819واحد بازگشت. شاخص هم وزن نیز با عقب نشینی 238 واحدی (معادل 0.83 درصد) به رقم 28 هزار و 305 واحد رسید. در این بین بیش از دو میلیارد و 44 میلیون سهم به ارزش 720 میلیارد تومان در 163 هزار نوبت دادوستد شد که از این رقم بالغ بر 560 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. از سویی دیگر اما امروز نیز همچون روز گذشته، حقیقی ها بیش از 64 میلیارد تومان سهم به حقوقی ها فروختند همچنین امروز بیش از ۶۵ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد که بیشترین پول از گروه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی خارج شد.

همچنین در جدول گروه ها با ارزش معاملاتی بالا، بانک، شیمیایی و خودرویی در صدر این جدول قرار گرفتند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذاربر شاخص کل، «فولاد»، «کگل»، «شبندر» و «فارس» بیشترین نقش را در ریزش شاخص بازی داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

در این بازار نیز ایفکس همچون سایر شاخص ها امروز را در محدوده های منفی به کار خود پایان داد و با افت 37 واحدی (معادل 2 درصد) در محدوده یک هزار و 911 واحد ایستاد.  در این بازار نیز بیش از هشت میلیارد سهم به ارزش یک میلیارد و 359 میلیون تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از650 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی هم «مارون»، «زاگرس»، «ذوب» و «هرمز» مجموعا 30 واحد در افت شاخص نقش داشتند.

 

اقتصادآنلاین

برچسب ها: بورس ، فرابورس ، اقتصاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: