bazarnews

کد خبر: ۴۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله امروز نوشت، طرح کنونی انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند باعث تکه تکه شدن این کشور شود.

در حالی که دولت انگلیس آخرین تلاش‌های خود را به کار گرفته تا رضایت پارلمان این کشور را برای رای موافق به طرح برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) جلب کند، برخی مخالفان تهدید به دادن رای عدم اعتماد به نخست وزیر کرده‌اند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در سرمقاله خود در رابطه با طرح «ترزا می» نخست وزیر انگلستان و حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نوشت، این طرح ممکن است کشور را از هم بپاشد. 

گاردین در این سرمقاله نوشت، توافقی که بریتانیا با اتحادیه اروپا دارد این امکان را فراهم می‌کند تا بیشترین منفعت را برده و کمترین آسیب را ببینید اما پیش از این نیز بریتانیا عضو ناحیه «یورو» و عضو ناحیه «شنگن» نبود و این‌ها به دلیل موضع و تاثیرگذاری لندن در اتحادیه اروپا بود اما این تاثیرگذاری با رای مردم در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا پایان یافت.

گاردین در ادامه نوشت، برگزیت یک ضربه به خود بود و اکنون هیچ راه آسان و بدون هزینه‌ای برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود ندارد و ممکن است این طرح ترزا می در مجلس عوام رای کافی را کسب نکند. 

در سرمقاله گاردین آمده است، طرح ترزا می بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند اما همچنان برای دو سال در دوره گذار، این کشور تحت مدیریت اتحادیه اروپا خواهد بود. این یعنی در آینده مذاکراتی برای مسائل مهاجران و دسترسی به بازار اتحادیه اروپا میان لندن و بروکسل وجود خواهد داشت. همچنین لندن باید در مسائلی چون تعرفه و تحریم‌ها همچنان از قواعد اتحادیه اروپا پیروی کند.

 

نویسنده گاردین افزود، از سوی دیگر این پارادوکس در رفتار حامیان برگزیت وجود دارد که آن‌ها مدعی محافظت از حقوق کشور هستند ولی پروژه‌ای سیاسی را دنبال می‌کنند که این حقوق را تضعیف می‌کند.

گاردین نوشت، دوره گذار برگزیت حداقل تا آخر سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت و بعد از آن ساز و کار «بَک استاپ» برای ایرلند شمالی اجرا می‌شود که این به معنای اجازه دادن به اتحادیه اروپا برای داشتن نظر مشترک است که این ایده حساسیت برانگیزی است.

سرمقاله گاردین تاکید کرد، برگزیت همچنان مسئله اتحاد در بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر ایرلند شمالی بعد از برگزیت در مرز آزاد با جمهوری ایرلند قادر به تجارت آزاد باشد، این باور ایجاد می‌شود که دیگر بخش‌های بریتانیا نیز می‌توانند ارتباط نزدیک‌تری از انگلیس با اتحادیه اروپا داشته باشند. اگر چنین شود، روابط ساختاری داخل بریتانیا جریحه‌دار خواهد شد و بنابراین این اتحادیه اروپا نیست بلکه برگزیت است که تهدیدی جدی علیه یکپارچگی پادشاهی متحده خواهد بود.

مردم بریتانیا (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی) در ماه جولای سال ۲۰۱۶ با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا داده بودند و مذاکرات دو ساله خروج ماه مارس سال ۲۰۱۷ شروع شد و اواخر ماه مارس ۲۰۱۹ لندن باید رسما از اتحادیه اروپا خارج شود.

هفته گذشته بعد از بیش از یک سال و نیم مذاکره لندن و بروکسل اعلام کردند بر سر پیش‌نویس برگزیت توافق کرده‌اند. در پی آن دو وزیر دولت انگلیس و چند تن از اعضای دولت در وزارت‌خانه‌های متعدد در مخالفت با طرح ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا استعفا کردند. چند ماه پیش از این نیز دو وزیر اصلی دولت انگلیس در اعتراض به طرح پیشنهادی ترزا می که به گفته مخالفانش بریتانیا را مستعمره اتحادیه اروپا می‌کند، از سمت خود کناره‌گیری کرده بودند.

 

فارس

برچسب ها: انگلیس ، برگزیت ، ترزا می
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: