bazarnews

کد خبر: ۴۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آسیای مرکزی در پایان نشست مشترک روز گذشته در بروکسل، در یک بیانیه مشترک بر لزوم حفظ برجام و انتفاع ایران از مزایای اجرای این توافق تاکید کردند.

به رغم گلایه وزیر خارجه ایران درباره پایین بودن «ریسک‌پذیری اتحادیه اروپا» در مقابله با فشارهای آمریکا، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه این بار بعد از پایان نشست مشترک با وزرای خارجه آسیای مرکزی بر لزوم حفاظت از توافق هسته‌ای و انتفاع ایران از برجام تاکید کرده است.

وزرای خارجه جمهوری پنج کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان روز جمعه (دیروز) در قالب نشست مشترک آسیای مرکزی با اتحادیه اروپا در بروکسل به میزبانی «فدریکا موگرینی» حضور یافتند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از این نشست طی کنفرانس خبری درباره روابط اروپا با منطقه آسیای مرکزی و نزدیکی مواضع آنها درباره مسائل بین‌المللی صحبت کرد.

موگرینی در کنفرانس خبری گفت: «ایران، همسایه مشترک (اروپا و آسیای مرکزی) است. من از وزرای خارجه بابت حمایتشان از برجام تشکر کردم، این توافق عنصری کلیدی در معماری جهانی عدم گسترش سلاح اتمی و برای امنیت اروپا، آسیای مرکزی و ماورای آن حیاتی است. اتحادیه اروپا همچنان متعهد به اجرای توافق هسته‌ای با ایران است و تلاش‌های آسیای مرکزی هم در زمینه اطمینان از ادامه اجرای کامل و موثر برجام، بسیار دارد کمک می‌کند. ما در نشست امروزمان با همه پنج وزیر خارجه (آسیای مرکزی) این موضوع را تاکید و تصریح کردیم».   

بعد از پایان نشست اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در بروکسل، دو طرف بیانیه‌ای مشترک منتشر و در آن درباره لزوم حفاظت از برجام و انتفاع ایران از مزایای اقتصادی این توافق اظهارنظر کردند.

در بیانیه آمده است: «شرکت‌کنندگان در (نشست اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در بروکسل) از ادامه اجرای کامل و موثر تعهدات هسته‌ای مرتبط با برجام توسط ایران استقبال کردند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود در تاریخ ۳۱ آگوست ۲۰۱۸ اجرای تعهدات برجامی ایران را تایید کرده است. مشارکت‌کنندگان (در نشست بروکسل) بر اهمیت حفظ همه ابعاد برجام که شامل رفع تحریم‌ها ونتایج برآمده از آن می‌شود، تاکید کردند. برجام عنصری کلیدی در معماری جهانی عدک گسترس سلاح اتمی و دستاورد دیپلماتیک مهمی است که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم با اجماع به تصویب رسیده است».

اتحادیه اروپا در حالی باز هم در حمایت از برجام موضع‌گیری کرده که وزیر خارجه ایران، معاون و سخنگوی این وزارتخانه در روزهای اخیر درباره اقدامات عملی اتحادیه برای حفظ توافق به ویژه در زمینه ساز و کار ویژه مالی ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

«محمد جواد ظریف» روز گذشته در توئیتر خطاب به اتحادیه اروپا نوشت: «که آیا می‌خواهد  آمریکا روابط با دیگر کشورهایی را که مورد تاییدش نیست، به آنها دیکته کند؟ برجام به نفع امنیت اروپا بود،‌حالا باید برای امنیت‌شان هزینه کنند».

وزیر خارجه ایران همچنین در اظهارنظری دیگر با اشاره به تعهد سیاسی اروپا برای تضمین منافع ایران از برجام گفته بود: ریسک پذیری کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا حد قابل توجهی پایین بوده و باید ببینیم تا کجا آمادگی دارند این کار را پیش ببرند».

اظهارات ظریف درباره انفعال اتحادیه اروپا در زمینه ایجاد ساز و کار ویژه مالی با ایران بوده است، ساز و کاری که به رغم بازگشت تحریم‌های آمریکا و فشارهای واشنگتن برای قطع ارتباط دیگر کشورها با ایران، قرار است روی کاغذ مراودات اقتصادی اروپایی‌ها با ایران را ممکن کند.

ناخرسندی وزیر خارجه ایران درباره «پایین بودن ریسک پذیری» اروپایی‌ها بعد از آن ابراز شده که در خبرها آمده بود سه کشور اتریش، لوگزامبورگ و بلژیک به دلیل ترس از فشارهای آمریکا، میزبانی از ساز و کار ویژه مالی با ایران را رد کردند.

هجدهم اردیبهشت سال جاری، دولت آمریکا در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج و تحریم‌ها علیه این کشور را برگرداند و این اقدامات به رغم ادامه پایبندی کامل ایران به این توافق انجام شد. از آن روز تا به حال، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو همواره بر لزوم حفظ برجام تاکید کرده‌اند.

 

فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: