bazarnews

کد خبر: ۴۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد:
محمد لاهوتی گفت:بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور فضای فعالیت برای صادرکنندگان بخش خصوصی را بسته تر کرده است.

گروه بازرگانی بازارنیوز : محمد لاهوتی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: طبق بخشنامه مردادماه سال جاری صادرکنندگان بخش خصوصی باید ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برگردانند و یا کالا را به نام خود وارد کشور کنند.

وی با بیان اینکه طبق بخشنامه صادر شده در شهریور ماه سال جاری پتروشیمی ها و فلزات رنگین توانستند رفع تعهد کنند، اظهارداشت: اما براساس بخشنامه اخیر تمامی شرایط بخشنامه های قبلی با محدودیت های زیادی اجرایی شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: طبق بخشنامه موردنظر نیازی به برگرداندن ارز حاصل از صادرات صادرکنندگانی که تا سقف یک میلیون دلار کالا صادر می کنند به کشور نیست اما با استفاده از پنج روشی که در بخشنامه مزبور بدان تاکید شده باید نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام کنند.

وی گفت: صادرکنندگان یک تا سه میلیون دلار کالا باید ۵۰ درصد و همینطور صادرکنندگان بیش از سه میلیون تا ۱۰ میلیون دلار نیز باید ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما تحویل دهند.

لاهوتی با اشاره به اینکه صادرکنندگان بیش از ۱۰ میلیون دلار نیز ۹۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را باید به سامانه نیما واریز کنند، افزود: با اجرای بخشنامه موردنظر تمامی صادرکنندگان بزرگ بخش خصوصی باید همه ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی فضا برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه صادرات بسته تر شده است، اظهارداشت: صادرکنندگان به طور حتم باید ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانند چرا که بدون آن قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه در مکانیزم اجرایی بسیاری از روش هایی که دولت برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان به کار می برد عملیاتی نیست بر لزوم بکارگیری روش های بهتر در این زمینه تاکید کرد.

وی با اعلام اینکه ارزی که در داخل و خارج سامانه نیما عرضه می شود باید نرخ یکسانی داشته باشد، ادامه داد: بدون شک با تحقق این مهم امکان رصد ارزهای صادراتی بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

لاهوتی همچنین گفت: بانک مرکزی می تواند فاصله قیمت میان بازار آزاد و سامانه نیما را کم کند تا اختلاف ۲۰ درصدی در قیمت ارز میان دو بخش به حداقل کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه ارزش کالاهای صادر شده بخش خصوصی ۲۷ میلیارد دلار بوده است، افزود: تنها میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی آن هم از سوی پتروشیمی ها به سامانه نیما تحویل شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه دولت باید با صادرکنندگان همکاری بیشتری داشته باشد، اظهارداشت: امکان بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور فراهم نیست.

وی در ادامه یادآور شد: بدون شک از راهکارهای مهم و کارآمد بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اقدام به واردات در برابر صادرات و واگذاری اظهارنامه صادراتی به واردکنندگان است.

 

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: