bazarnews

کد خبر: ۴۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
بررسی مشمولان قانون منع بکارگیری بازنشستگان در حوزه اقتصادی حاکی از آن است که با ابلاغ این قانون ۵۷ مدیر در بخش‌های مختلف باید استعفا دهند و سمت خود را به افراد دیگری بسپارند. برابر اعلام وزارتخانه ها برخی از این افراد استعفا دادند اما هنوز عده ای مقاومت می کنند.

چهارماه از زمان تصویب قانون ممنوعیت بکارگیریبازنشستگان در مجلس شورای اسلامی می گذرد و براساس اعلام سازمان اداری و استخدامی 26 آبان ماه آخرین مهلت حضور بازنشسته ها بود. اما در این میان اختلاف زمانی میان این سازمان و سازمان بازرسی وجود دارد و «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی 15 آذرماه را زمان پایانی حضور بازنشستگان اعلام کرده است. 
حال که به آخرین روزهای زمان در نظر گرفته شده نزدیک می شویم، به سراغ وزارتخانه های حوزه اقتصادی رفتیم و درباره مدیران مشمول این قانون سوال کردیم. 

** 25 مدیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بازنشسته شوند 
«محمد شریعتمداری» که پنجم آبان از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت وعده داد برای شفاف سازی نام همه اعضای هیات مدیره شرکت تابعه این وزارتخانه شامل یک هزار و 200 نفر را منتشر می کند. 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از ورود به این وزارتخانه به وعده خود عمل کرد و در نامه ای به مدیران عامل سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور دستور داد، چند شغله ها تا هفت روز آینده استعفای مکتوب خود را به مسئول ذیربط اعلام کنند. 
در کنار آن و بر اساس بررسی ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 25 مدیر بیشترین آمار مدیر بازنشسته شاغل را دارد. از جمله این مدیران می توان به «احمد مشیریان» معاون روابط کار، «حمید کلانتری» معاون امور تعاون‌، «احمد میدری» معاون رفاه اجتماعی و «مرتضی لطفی» مدیر عامل شستا اشاره کرد. 

** هیچ کدام از مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی مشمول قانون منع بازنشستگی نیستند
وزارت امور اقتصادی و دارایی تنها وزارتخانه ای است که هیچ کدام از مدیران آن مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیستند؛ این وزارتخانه در ماه های اخیر شاهد تغییرات زیادی بود که از آن جمله می توان به حضور «فرهاد دژپسند» به عنوان وزیر جدید بعد از «محمد کرباسیان» اشاره کرد؛ دژپسند تاکنون دو معاون این وزارتخانه را تغییر داده که شامل انتصاب «علی عسگری» به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع و «مهدی میراشرفی» در سمت رئیس کل گمرک است.

** 11 مدیر بازنشسته وزارت نفت باید استعفا دهند 
وزارت نفت که یکی از وزارتخانه های مهم کشور بوده و همواره همه نگاه ها به تصمیمات در این وزارتخانه دوخته شده است، 11 مدیر بازنشسته شاغل دارد. «حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز، «رضا نوروززاده» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «اصغر هندی» عضو اصلی هیات‎ مدیره شرکت ملی نفت و مشاور وزیر از جمله وزیرانی هستند که پس از اتمام مهلت تعیین شده باید از سمت خود استعفا دهند. 

** بازنشستگانی که از وزارت نیرو رفتند
«محمد محمدزاده» مدیر کل دفتر توسعه منابع انسانی وزارت نیرو گفت: در مجموعه صنعتآب و برق، سه تن مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان بودند که هر سه نفر تسویه حساب کرده اند.
وی ادامه داد: «ستار محمودی» قائم مقام وزیر نیرو، «علی اصغر میرزایی» مشاور وزیر در امور پیگیری های ویژه و «خدامراد آقایی» مدیر امور اداری موسسه تحقیقات آب، سه تن از مقامات و مدیرانی بودند که حق امضا داشتند و مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان می شدند.
مدیر کل دفتر توسعه منابع انسانی وزارت نیرو اظهار داشت: مجموعه صنعت آب و برق با هر سه تن تسویه حساب کرده اما برای خدامراد آقایی از سازمان اداری و استخدامی کشور درخواست مجوز امضای قرارداد مشاوره کرده ایم که این نوع همکاری در تبصره 2 قانون منع بکارگیری بازنشستگان دیده شده است.

** پنج معاون از هفت معاون وزیر صنعت استعفا دادند 
از میان هفت معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که با ابلاغ قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان باید سمت خود را در این وزارتخانه به افراد دیگری بسپارند، پنج نفر از سمت خود استعفا دادند. 
«منصور معظمی» رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع، «حسن یونس سینکی» معاون امور اقتصادی و بازرگانی، «مجتبی خسروتاج» معاون صادراتی وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، «مهدی کرباسیان» رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و «صادق نجفی» معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمانصنایع کوچک و شهرک های صنعتی معاونانی بودند که از وزارت صنعت، معدن و تجارت رفتند. 

** وزارت جهادکشاورزی و اطلاعات و فناوری اطلاعات هرکدام 2 و 4 مدیر بازنشسته دارند 
«محمدجواد آذری جهرمی» سکان دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که لقب جوانترین وزیر دولت دوازدهم را به خود اختصاص داده، سه مشاور و یک مدیر مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان را دارد. 
وزارت جهادکشاورزی نیز 2 معاون مشمول این قانون را دارد که باید در این فرصت باقیمانده از سمت خود استعفا دهند. 

** 15 ابهام و سوال در قانون منع بکارگیری بازنشستگان است 
آخرین خبرها درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان مربوط به سه شنبه گذشته است که نمایندگان سه قوه برای رفع موارد اختلافی و 15 ابهام و سوال در این قانون جلسه ویژه برگزار کردند. 
«زهرا سعیدی» سخنگوی فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی درباره این جلسه گفت که اگر سه قوه نسبت به موارد اختلافی به اجماع نرسند از مجلس استفساریه می شود. 
به گفته وی، در این جلسه ابهاماتی که در مورد وضعیت افراد بازنشسته بازخرید شده، افراد اعاده به خدمت، ایثارگران و اعضای هیات علمی وجود دارد، مطرح شد. 
نماینده مردم مبارکه در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا استثنائات دیگری بنا شده که به این قانون اضافه شود یا خیر گفت: قرار نیست استثناء دیگری به این قانون اضافه شود.
بر اساس اصلاحیه قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها، همه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌هایی که به شکلی ازبودجه دولتی استفاده می‌کنند حق بکارگیری بازنشسته‌ها را ندارند مگر در قالب شرایط تعیین شده در قانون.
طبق قانون نیز به کارگیری بازنشسته‌ها در سمت‌هایی شامل روسای سه قوه، معاون اولرئیس‌جمهوری، نایب رئیسان مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا تنها در دستگاه‌های متبوع خود مجاز است. همچنین دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از این قانون مستثنی هستند.

 

ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: