bazarnews

کد خبر: ۴۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
نماینده ایلام در گفتگو با بازارنیوز:
جلال میرزایی:اگر کرباسیان شخصا در پرونده ۱۱۲۸ کانتینر قاچاق دست داشته باید محاکمه شود.

گروه بازرگانی بازارنیوز: ماه گذشته حکم قطعی بزرگترین پرونده قاچاق کشور، موسوم به ۱۱۲۸ کانتینر صادر شد. این پرونده طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در دستگاه قضایی استان هرمزگان مطرح شد و در سال ۱۳۹۶ خبر آن منتشر شد. کرباسیان، وزیر وقت اقتصاد و دارایی، با تکذیب وقوع هرگونه قاچاق از مبادی رسمی، آن را صرفا یک تخلف نامید. حال که حکم نهایی قوه قضائیه حاکی از آن است که در این پرونده، بزرگترین قاچاق از مبادی رسمی شکل گرفته، به نظر می‌رسد باید از کرباسیان و مدیران وقت گمرک علت وقوع این حجم از قاچاق را پرسید.

جلال میرزایی نماینده اصلاح طلب ایلام  در این باره به بازارنیوز گفت: مجرم بودن رییس گمرک منوط به این است که ایشان در این کار دست داشته باشند. اگر یک عده از قوانین سواستفاده کردند یا با چند ارزیاب گمرک تبانی کردند، اینجا رئیس مجرم نیست، ولی مسئول است و باید در مورد  تخلف زیرمجموعه اش پاسخگو باشد.

نماینده ایلام در واکنش به این بحث که کرباسیان از اساس این موضوع را تکذیب کرد نیز گفت: شاید آن زمان که تکذیب کردند اسناد و مدارک مستدلی نبوده که ایشان تکذیب کردند. آقای کرباسیان زمانی که در گمرک بودند اقدامات خوبی انجام دادند. ما نباید با یک اشتباه کوچک کل کار‌های مفید یک نفر را کنار بگذاریم. این شیوه برخورد مناسبی نیست. اگر ایشان شخصا مرتکب تخلف شده اند بله باید برخورد شود وگرنه با زیر مجموعه باید برخورد شود.

میرزایی درباره این که این قاچاق از مبادی رسمی بوده و کرباسیان گفته که ما هیچ قاچاقی از مبادی رسمی نداریم گفت: باید دید قاچاق از مبادی رسمی به چه صورت بوده است. مثلا یک ارزیابی، نگهبانی یا مسئولی که آنجا هستند به جای این که حق گمرک بگیرند، حالا یا با رشوه یا با سابقه رفاقتی چیزی، کانتینر‌های قاچاق را پلمپ می‌کنند که مثلا تا تهران بدون دردسر بیاید. اگر وجدان کارشناسی ضعیف باشد، مگرچه قدر می‌شود نظارت داشت؟ مثل موضوع راهنمایی و رانندگی است. سالانه ۲۰ هزار نفر جانشان را از دست می‌دهند، ولی همچنان به قوانین عمل نمی‌شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: