bazarnews

کد خبر: ۴۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
یک کارشناس اقتصادی راه‌های کنترل بازار ارز را تک نرخی شدن نرخ ارز، جلوگیری از رانت و فساد و اعتماد به مکانیسم بازار عنوان کرد.

مرتضی کاظمی ضمن  تاکید بر اینکه اعلام یک دلیل مشخص برای کاهش اخیر نرخ ارز چندان نتیجه بخش نیست، گفت: در هر حال انتظاراتی که نسبت به آینده بازار شکل می‌گیرد بر روند معاملات تاثیرگذاراست و قیمت‌های کنونی هم حاصل همان انتظارات است.

کاظمی با اشاره به این موضوع که نباید از علم اقتصاد انتظار پیش‌بینی داشت، ادامه داد: اینکه بخواهیم از طریق روش‌های اقتصادی قیمت کالاها یا نرخ ارز را پیش‌بینی کنیم، انتظار بجایی نیست.

او اضافه کرد: در این شرایط بهتر است تماشاگر بازار و سیاست‌های بانک مرکزی باشیم زیرا تا به طور دقیق ندانیم آن‌ها قصد پیاده‌سازی چه سیاست‌هایی را دارند، نمی‌توانیم پیش‌بینی انجام دهیم.

این کارشناس اقتصادی ضمن بیان این نکته که با اطلاعات ناقص نمی‌توان نظری در خصوص تحولات اخیر نرخ ارز داد، خاطرنشان کرد: شایعاتی مبنی بر اینکه بانک مرکزی با دخالت در عرضه بازار کنترل آن‌را به دست گرفت وجود دارد ولی فقط در حد حدس و گمان است.

کاظمی ادامه داد: شخصا فکر می‌کنم در طولانی مدت احتمال افزایش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم وجود دارد و روند آن صعودی خواهد بود.

وی در پایان با تاکید بر این نکته که با سیاست‌های اقتصادی گنگ احتمال آشفتگی و ثبات در بازار به یک میزان وجود دارد، گفت: باید سیاست‌هایی در جهت تک نرخی شدن ارز، جلوگیری از رانت‌های مخربی که در 7ماه گذشته بسیار دیده شد اتخاذ شود ضمن اینکه  اعتماد به کارامدی بازار به عنوان مکانیسمی که درسطح جهانی امتحان خود را به خوبی پس داده‌ است تاثیر بسیاری خواهد داشت.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: