bazarnews

کد خبر: ۴۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
محله ونک بر طبق تقسیمات شهری، محدوده بین اتوبان چمران از غرب، اتوبان همت از جنوب و خیابان شیخ بهایی و سئول از سمت شرق را تشکیل می‌دهد.

 ونک تا حدود 40 سال پیش، محله‌ای دوپاره بوده است. بخش غربی منطقه، ونک مستوفی نامیده می‌شد که ده کنونی ونک را شامل می‌شود. بخشی شرقی آن ونک ارامنه نام داشت که امروز هم قلعه و گورستان ارمنیان در این بخش واقع است. این قلعه، روزگاری با برج و باروهایش مأمن ارامنه‌ای بود که به این‌جا کوچانده شده بودند، البته امروز از این قلعه‌ جز چند کوچه و یک کلیسا چیزی باقی نمانده است. گورستان کهنه ارمنیان هم اکنون به باشگاه آرارات پیوسته و به جنوب آن متصل است.

اگر به خرید خانه در ونک فکر می‌کنید، به یاد داشته باشید که ارامنه و مسلمانان در این محله سال‌هاست که هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند. تا جایی که در ساختمان معروف ارامنه به نام گارنیک در این محل، مسلمانان هم خانه می‌خرند و سکونت دارند. حضور ارامنه در این محله به سال 1830 برمی‌گردد که محمدشاه قاجار وزیر خود را مامور کرد عده‌ای از ارمنی‌ها را به تهران بیاورد. بنابراین 13 خانواده ارمنی از دهات چهارمحال و بختیاری به مکان فعلی قلعه انتقال داده می‌شوند. تعداد کمی از این خانواده‌ها به مناطق اطراف می‌روند و باقی آنها در چادرهایی کنار چشمه ساکن می‌شوند، از طریق دامداری زندگی می‌گذرانند و کم‌کم خانه‌هایشان را می‌سازند. ارمنی‌ها در اقلیت بودند برای همین از ترس غارت شدن یا حمله حیوانات به دام‌هایشان تصمیم گرفتند دور خانه‌های خود قلعه بسازند. میرزا یوسف مستوفی‌الممالک که این زمین‌ها را به ارامنه می‌بخشد.

امروز هم بر اساس تقسیمات شهرداری تهران، بخش شرقی ونک آرارات نام دارد و محله‌ای مجزا محسوب می‌شود. در واقع خیابان شیخ و خیابان سئول، مرز بین این دو محله را تشکیل می‌دهند. باشگاه آرارات، مجموعه ورزشی ارامنه، از اماکن مهم محله است که 74000 مترمربع وسعت دارد و در رشته‌های مخالف ورزشی فعال است. زمین تنیس، پیست دو و میدانی، پیست پرش طول، امکانات صخره نوردی، سونا، جکوزی، زمین بسکتبال، سالن فوتسال، سالن بیلیارد، سالن بدنسازی، سالن بوکس و سالن تکواندو از امکانات این مجموعه است. تالار این باشگاه هم پاتوق همیشگی مراسم فرهنگی و جشن‌های ارامنه است. برای خرید خانه در ونک، به آگهی‌های بخش املاک سایت دیوار که مراجعه کنیم هم می‌بینیم برخی از آگهی‌های این محل با تحت عنوان محله آرارات و برخی دیگر زیر نام ونک نمایش داده می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از این آگهی‌ها و مقایسه قیمت آپارتمان‌ها در محدوده ونک خواهیم پرداخت.

در خیابان شیراز شمالی، 85 متری دوخوابه و نوساز، یک میلیارد و 570 میلیون تومان به فروش می‌رسد. خیابان شیراز از خیابان‌های شاخص محدوده ونک است که در بخش جنوبی راسته کاشی‌فروش‌ها و مغازه‌های لوازم حمام و دستشویی است. در محدوده خیابان شیراز بافت محله شطرنجی و بسیار منظم است. کوچه‌های غربی خیابان شیراز به خیابان شیخ‌بهایی و کوچه‌های شرقی به اتوبان کردستان منتهی می‌شوند. قیمت خرید خانه در ونک، برای یک 250 متری کلنگی، متری 30 میلیون تومان اعلام شده است.

ساختمان‌سازی در ونک پس از صدور مجوز رسمی و قانونی توسط دولت، رونق بیشتری گرفت. در هیچ بازه زمانی امکان ندارد که در محله ونک چندین بنای در حال ساخت مشاهده نکنید. اصلا یکی از معدود معایب محله این ساخت و سازهای دائمی است که به کوچه‌های فرعی هم کشیده شده است. در این محله ممکن است وارد یه کوچه تنگ شوید از ازدحام ساختمان‌ها بلند جا بخورید. ساختمان‌سازی در ونک بسیار پر سود است و گاهی این ساختمان‌ها چنان مدرن، مجهز و با مصالح خارجی ساخته می‌شوند که قیمت خرید آنها به متری 25 تا 30 میلیون تومان هم می‌رسد. یعنی حدودا برابر با قیمت خرید مسکن در برخی از نقاط زعفرانیه و اقدسیه. بسیاری از این ساختمان‌ها، استخر، سونا، جکوزی و سالن ورزشی هم دارند. یک آپارتمان 240 متری لوکس، نوساز، سه خوابه و با تمامی امکانات در شیخ‌بهایی شمالی، متری 25 میلیون تومان آگهی شده است.

 

ویرلن

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: