bazarnews

کد خبر: ۴۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مسؤولان گروه ملی فولاد ایران و استان خوزستان:
اعتراضات کارگران گروه ملی در درجه اول به آینده مبهم شغلی و نچرخیدن چرخ تولید کارخانه در آینده نزدیک است در حالی که مدیران شرکت با فروش محصول خارج از بازار بورس، به بهبود اوضاع خوش‌بینند.

وضعیت شرکت گروه ملی فولاد اهواز علیرغم تغییر و تحولات و اقداماتی که در جهت بهبود اوضاع این شرکت در ماه‌های اخیر صورت گرفته، هنوز به حالت عادی برنگشته و طی روزهای اخیر باز هم شاهد اعتراض کارگران این شرکت به وضعیت موجود بوده‌ایم.

تهیه مواد اولیه برای راه افتادن چرخه تولید گروه ملی

چندی قبل با پیگیری برخی مسؤولان و دستگاه‌های دولتی و با اقدام تیم جدید مدیریتی شرکت گروه ملی، 40 هزار تن مواد اولیه در قالب شمش فولاد از کارخانه صنایع فولاد به شرکت گروه ملی واگذار شد تا با تولید محصول، این شرکت از رکود خارج شده و چرخ آن به حرکت در بیاید. چند روز پس از تولید محصول، مدیران شرکت گروه ملی به‌دنبال راهی بودند که محصول تولید شده را خارج از بورس، به‌صورت فروش در بازار آزاد یا صادرات عرضه کنند که تا کسب مجوزها برای تحقق این امر، چند روزی زمان سپری شد که همین موضوع باعث عدم افزایش نقدینگی شرکت و به تبع آن عدم پرداخت حقوق‌های معوقه به‌طور کامل شد.

فروش محصول خارج از بورس، تنها راه نجات شرکت

این جریان در حالی پیش آمد که مدیران شرکت گروه ملی فولاد، بهبود اوضاع کارخانه را منوط به فروش محصول تولیدی کارخانه، خارج از بازار بورس می‌دانستند یا به بیان بهتر می‌دانند. به‌هرحال مجوز فروش خارج از بورس محصول برای گروه ملی صادر شد و در حال حاضر مدیران این شرکت در حال انجام امور تجاری برای فروش محصول تولیدی هستند.

کسری غفوری، مدیرعامل شرکت گروه ملی فولاد، گفت: طبق مصوبه معاون صنایع معدنی وزارت صمت، شرکت‌هایی از قبیل گروه ملی باید 75 درصد از محصول خود را در بورس بفروشند و 25 درصد را در بازار آزاد، علیرغم 2500 میلیارد تومان بدهی که شرکت داشت کد بورسی را مجدداً فعال کرده و فروش محصولات را در بازار بورس، آغاز کردیم.

وی افزود: روال بورس بر این است که ما محصول را در آن عرضه می‌کنیم و پول به حساب یک کارگزاری در بورس می‌رود، در این بین یکی از طلبکاران شرکت، اقدام به شکایت و در نهایت مسدود کردن کد بورسی ما کرد که عملا دست ما از فروش محصول در بازار بورس هم کوتاه شد.

غفوری گفت: قبل از این اتفاق، خودمان بنا به فروش محصول در بازار آزاد و به‌صورت صادرات را داشتیم که پیگیری‌هایی را در این جهت از وزیر وقت صنعت آقای شریعتمداری انجام دادیم، دلیل این پیگیری‌ها این بود که تعداد نیروی مازاد گروه ملی بسیار زیاد و سربار این کارخانه بسیار بالاست، اگر کارخانه هر 5 خطش کار کند صرفه تولید و درآمدزایی تقریبا سر به سر و قابل قبول خواهد بود.

مدیرعامل شرکت گروه ملی فولاد ایران بیان کرد: در حال حاضر و با احتساب فعالیت 2 خط تولید کارخانه که یکی کوثر جهت تولید میل‌گرد و یکی هم کارخانه لوله‌سازی است، حدود 50 درصد نیروی مازاد داریم که اگر خطوط تولید دیگر فعال شوند این درصد کاهش خواهد یافت.

فروش در بورس ضرر بود

وی ادامه داد: اگر محصول را در بورس می‌فروختیم حتی روی محصولات ضرر هم می‌کردیم اما با پیگیری‌هایی که داشتیم بالاخره مجوز فروش آزاد را گرفتیم که البته این نوع فروش هم تابع ضوابط و با قیمت خاصی است. چند روز است که به‌دنبال فروش محصولات هستیم و فعالیت‌ها در این جهت در حال انجام است.

صادرات هم فعلا ممکن نیست

کسری غفوری عنوان کرد: متأسفانه به‌دلیل بدهی‌های مالیاتی اتاق بازرگانی وزارت صنعت کارت بازرگانی ما را صادر نکرده است و فعلا نمی‌توانیم صادرات کنیم اما با پیگیری‌هایی که داریم انجام می‌دهیم امیدواریم کارت بازرگانی ما صادر شود، صادرات در این مقطع با آوردن 2 یا 3 برابر ارزش افزوده کمک زیادی به وضعیت فعلی شرکت می‌کند و می‌تواند شرکت را از بحران خارج کند.

اوضاع رو به بهبودی است

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده شرکت با روند فعلی، گفت: امروز وضعیت گروه ملی وضعیت به مراتب بهتری از چند ماه قبل است، روزی که ما آمدیم کارگران و پرسنل رسمی و قراردادی 4 ماه و نیروهای پیمانکاری 8 ماه حقوق معوقه داشتند و به امید خدا از محل فروش محصول سعی می‌کنیم تا دی ماه دیگر حقوق معوقه‌ای نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت گروه ملی بیان کرد: در حال حاضر در حال برطرف کردن معایب خطوط دیگر نیز هستیم و در صدد هستیم طی رایزنی با شرکت فولاد خوزستان باز هم شمش و مواد اولیه را برای تولید دوباره محصول از این شرکت بگیریم. امروز ما میراث‌دار بدهی‌ها هستیم و در تلاشیم با کم کردن بدهی‌ها اوضاع را رو به راه کنیم.

وی درباره نگرانی کارگران از آینده شغلی‌شان در گروه ملی اظهار داشت: با اینکه واقعا از نظر آماری نیروی مازاد داریم اما این نیروها خاک گروه ملی را خورده‌اند و نیرویی اخراج نخواهد شد. بیشترین نگرانی آن‌ها این است که این چرخه تولید که مدتی است دوباره راه افتاده مستمراً فعالیت خواهد داشت یا خیر که در پاسخ می‌گویم حتما این اتفاق خواهد افتاد و ظرف چند روز آینده از فروش محصولات هم حقوق پرداخت می‌کنیم و هم از شرکت فولاد خوزستان سری جدید مواد اولیه را خریداری می‌کنیم.

اعتراض کارگران به نگرانی از آینده شغلی‌شان است

اما یکی از مسؤول کارگاه‌های شرکت گروه ملی، گفت: بعد از مدت‌ها راکد بودن وضعیت تولید و فروش در شرکت، طبیعتاً تنها راه سودآوری در این مقطع فروش محصول تولید شده خارج از بورس و به‌ویژه صادرات است؛ اما واقعا روال کسب مجوزهای فروش خارج از بورس خیلی زمان برد که همین موضوع باعث شد نقدینگی خیلی کند به شرکت تزریق شود.

وی افزود: در شرایط کنونی هر کس هر جور که می‌تواند باید به گروه ملی کمک کند تا به وضعیت قابل قبولی رسیده و چرخ کارخانه به حرکت دربیاید.

این سرکارگر گروه ملی گفت: در این میان شرکت فولاد خوزستان با اعطای مواد اولیه با شرایط مناسب، استانداری، وزارت صمت و دستگاه‌های دولتی با تسهیل در روند کسب مجوزها و مدیریت شرکت با پیگیری بیشتر می‌توانند به احیای گروه ملی بیشتر کمک کنند. 

وی در پاسخ به این پرسش که بالاخره مطالبه و درخواست اصلی کارگران معترض و علت ادامه اعتراضات چیست، بیان کرد: بسیاری از کارگران و پرسنل گروه ملی به تیم مدیریتی جدید شرکت اعتماد و خوش‌بینی بیشتری نسبت به تیم قبلی دارند اما مسئله‌ای که کارگران را خسته کرده، عدم حل مشکلات شرکت به‌صورت ریشه‌ای است و بحث حقوق‌های معوقه در درجه بعدی مطالبات است.

درمان‌های مقطعی بی‌فایده بود

این مسؤول کارگاه‌  شرکت گروه ملی که 18 سال سابقه کار در این شرکت را دارد، گفت: دیدیم که در 4 یا 5 سال اخیر شخص استاندار خوزستان بارها برای حل مشکلات گروه ملی اقداماتی را انجام داد اما این اقدامات حکم چسب زخم روی یک جراحت کاری را داشتند و عملا اگر حقوق معوقه‌ای هم پرداخت می‌شد، وضعیت باز هم به حالت سابق برمی‌گشت که کارگران دیگر این وضعیت را برنمی‌تابند.

وی ادامه داد: ترس از آینده مبهم شغلی در کارخانه گروه ملی و هر ماه معوقه شدن حقوق‌ها کارگران را آزار می‌دهد و همه خوب می‌دانیم فعال کردن همه ظرفیت کارخانه راه حل این معضل است که واقعا مشکلی قابل حل است.

فروش خارج از بورس، ارزش صبر کردن را داشت

یدالله مهرعلیزاده، قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: درباره فروش خارج از بورس محصولات تولیدی اخیر شرکت گروه ملی فولاد آن‌چه واضح است این می‌باشد که اگر این محصول در بورس فروش می‌رفت به‌دلیل قیمت پایین محصول در بورس چیز خاصی عاید شرکت نمی‌شد و در واقع دردی از کارخانه دوا نمی‌شد لذا پیگیری‌هایی صورت گرفت تا وزارت مجوز فروش خارج از بورس را صادر کرد.

وی افزود: البته پروسه فروش محصولات به‌دلیل برخی گره‌ها کمی طول کشید که در حال حاضر به جریان افتاده و بحث فروش در حال پیگیری است.

کارگران نگران نباشند، اوضاع بهتر می‌شود

مهرعلیزاده گفت: در این میان ناراحتی و نگرانی اصلی کارگران همان بحث آینده شغلی است و شاید فکر می‌کنند این تعلل در فروش محصول به‌دلیل ضعف مدیریت شرکت است در حالی‌که اینگونه نیست و مدیریت جدید شرکت در حال دنبال کردن برنامه‌ها است و مشکلی در کارشان وجود ندارد.

وی ادامه داد: کاری که باید در مقطع کنونی انجام داد این است که با کارکنان ارتباط برقرار کرد و به آن‌ها اطمینان داد که حتی به‌خاطر منافع استراتژیک استان و کشور هم که شده کسی اجازه تعطیل شدن این کارخانه را نخواهد داد.

خط 3 به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

 قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: کارگران مطمئن باشند با روال فعلی رونق به کارخانه گروه ملی باز خواهد گشت، به‌ویژه خط 3 کارخانه نیز در حال راه‌اندازی مجدد است که پس از آن می‌توانیم روی خط 4 و 5 نیز برنامه‌ریزی کنیم.

مهرعلیزاده در پاسخ به اینکه برخی کارگران معتقدند شاید این اقدامات نیز موقتی باشد، اظهار کرد: ما می‌خواهیم ریشه‌ای این زخم درمان شود و به‌دنبال مرهم موقت نیستیم؛ این کارخانه بدهی‌های انباشته از گذشته دارد که اول نیاز داریم آرامش به شرکت برگردد تا با فعال شدن خطوط تولید بتوانیم آورده‌ای برای شرکت داشته باشیم که این موضوع کمی زمان می‌برد.

به‌دنبال ایجاد رشد پایدار هستیم ولی یک شبه حاصل نمی‌شود

وی افزود: اینکه ما بخواهیم به‌صورت ضرب‌الاجلی شرکتی که سال‌ها است دچار مشکل شده را در 2 ماه به شرایط عادی برگردانیم انتظار سختی است؛ کارگران عزیز نیز باید بیشتر این اوضاع را درک کنند، اینکه بخواهیم یک شبه این مشکل حل شود شدنی نیست، کارگروه ویژه‌ای برای شرکت گروه ملی ایجاد شده که یک رشد پایدار در شرکت ایجاد شود.

مهرعلیزاده گفت: رشد پایدار هم به زمان و هم به صبر و حوصله و ثبات مدیریت نیاز دارد که کارها روی روال است، وقتی کارگر به خیابان بیاید حواشی دیگری قاطی مطالبات اصلی می‌شود که روند اصلاح امور شرکت را نیز کند می‌کند.

نیاز به یک اراده جمعی از سوی مسؤولان

به‌هرحال آن‌چه مسلم است حمایت‌هایی در مقاطع مختلف از شرکت گروه ملی فولاد ایران که از صنایع مادر نیز هست، شده است اما هیچ‌کدام از این حمایت‌ها به سرمنزل مقصود نرسیدند. تاکنون زمان زیادی برای بهبود وضعیت این شرکت از دست رفته و روز به روز شاهد تداوم اعتراض کارگران این شرکت هستیم. 

روالی که از سوی تیم مدیریتی جدید گروه ملی در دستور کار قرار گرفته افق روشنی را برای آینده این شرکت نشان می‌دهد اما مسلماً نیاز است با یک خواست و اراده جمعی از سوی دولت و حمایت دستگاه‌های مربوطه، یک بار برای همیشه چرخه تولید این شرکت با قدرت به راه بیفتد تا هیچ سوءمدیریتی نتواند باعث توقف آن شود.

 

فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: