bazarnews

کد خبر: ۴۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
گزارش توییتری/
بهره وری موضوعی است که در ایران اهمیت داده نمیشود. چرا به بهره وری نیازمندیم؟ چرا در تحریم به بهره وری نیازمندیم؟ در این نوشته سعی بر آن شده است که به مثالهایی پرداخت شود.

گروه اقتصاد کلان بارارنیوز: با توجه به فعالیت فعالان سیاسی، اقتصادی و رسانه ای در شبکه های اجتماعی،بازار نیوز به صورت روزانه مواضع کاربران این شبکه اجتماعی را منتشر خواهد کرد:

مینا ورشوچی کارشناس اقتصاد درباره موضوع بهره‌وری در اقتصاد، متنی را در قالب رشته توییت منتشر کرد:

در اقتصاد به موضوع #بهره_وری توجه ویژه شده است. بهره وری موضوعی است که در ایران اهمیت داده نمیشود. در حقیقت بهره وری، کلیدی است برای موفقیت. چرا به بهره وری نیازمندیم؟ چرا در #تحریم به بهره وری نیازمندیم؟ در این نوشته سعی بر آن شده است که به مثالهایی پرداخت شود. در فرهنگ ایرانی اسلامی به صرفه جویی توصیه فراوان شده است که امروزه بسیار کمرنگ است. در توسعه اقتصادی، بهره وری نقش پررنگی دارد. در زمانی که امکان جذب سرمایه یا سرمایه گذاری جدید نیست، باید این مهم توجه ویژه شود. امروزه در کشور در کنار نهاد غیرحاکمیتی رقابت با آن پارامترهای جهانی که نداریم هیچ، نیازمند سازمانی هستیم در زمینه بهره وری، بالا بردن راندمان کاری بنگاه های اقتصادی، کاهش مصرف انرژی و افزایش کیفیت زندگی اقشار جامعه. نه سازمان ملی بهره وری که نهادی حاکمیتی است. اینگونه سازمانها باید قدرت اجرایی داشته باشند که تصمیماتش لازم الاجرا باشد.

همچنین در زمینه قانون گذاری نظر مشورتی و نهایی را بدهد. نهاد بهره وری نقش موثری در کاهش هزینه خانوار و کارخانه ها بازی میکند. امروزه از بهره وری شاید بتوان گفت همایش,دستورالعمل,کارگاه اموزشی,مقاله و یک برچسب انرژی در ذهن ها تداعی میشود که بر روی وسایل منزل و خودروها و.. قراردارد برای مثال ترافیک در دنیا معضل بزرگی است که چندین پارامتر را درگیر خود میکند و سعی بر آن میشود که اینگونه معضلات در اسرع وقت حل شود؛ سالهای سال است که مردم کل کشور با یک ابر ترافیک جاده ای روبرو هستند که 13% کل ترافیک کشور را در بر میگیرد و طبق گفته های مدیرکل راهداری استان البرز روزانه 6 ساعت از وقت مردم را تلف میکند. بله منظور ترافیک روزانه بین تهران و البرز است. هرکس مسافر شمال کشور از جبهه غربی باشد طعم ان را چشیده است این ابرچالش در سالهای گذشته حل نشده است زیرا از زمانی که این استان جزو تهران بود .

شهردار وقت دغدغه بهره وری انرژی و حل و فصل واقعی ترافیک را نداشته است، چه برسد به امروز که این ابر چالش تبدیل به توپ فوتبالی شده بین دو استان تهران و البرز که رد وبدل میشود. اگر دولت تمام پروژه های خود را تعطیل میکرد و تنها یک پروژه فنی و اصولی برای حل وفصل این موضوع اجرا میکرد و سرعت اجرا را بالا میبرد این مقدار وقت و انرژی بیهوده از بین نمیرفت و هزینه استهلاک وسیله نقلیه بر مردم تحمیل نمیشد.اینجاست می‌گوییم نهادی پرقدرت به نام نهاد بهره وری نیازمندیم. در سالهای اخیر 2 پروژه اتصال اتوبان همت به کرج و نیز اجرای عملیات آزادراه چرمشهر-آبیک انجام گرفته که امیدها را برای حل و فصل این معضل کشوری زنده کرده بود اما اجرای کند و بعضا تعطیلی این پروژه ها و چند ساله شدن آنها جای سوال فراوان دارد.  این آزادراه که ۱۵۸ کیلومتر دارد از شهر آبیک در استان قزوین شروع و در چرمشهر در استان تهران به پایان می‌رسد این آزادراه در مسیر خود به آزادراه‌های کرج-قزوین، تهران-ساوه، تهران-قم و قم-گرمسار متصل است, مسئول پروژه نیز قرار خاتم الانبیا می باشد. پروژه آبیک, توانایی تخلیه بار ترافیکی ماشین های سنگین و تجاری را که امروز بر دوش کمربندی بین المللی آزادگان و اتوبان لشگری(جاده مخصوص) است کاهش میدهد اما باتوجه به تولید روزافزون خودرو و کوچ اجباری مردم تهران به شهرهای اطراف از جمله کرج, هشتگرد, شهریار و... همچنان معضلات پابرجاست. تنها در شش ماه اول سال جاری گفته شد که حدود 400هزار نفر از تهران به کرج کوچ اجباری کرده اند. این یعنی افزایش سفر, ترافیک, سوخت, استهلاک, حوادث جاده ای و در نهایت اتلاف وقت. از طرفی توسعه استان کرج را نیز با مشکل روبرو میکند. اخیرا مسئول آبفای البرز گفته است که این استان با داشتن 2 میلیون جمعیت در 5 سال اینده با مشکل کمبود منابع آبی روبرو میشود زیرا که 85% اب شرب مردم از منابع زیرزمینی است و باقی منابع ابی البرز به تهران منتقل میشود. این تنها یک نمونه مدیریت دولتی است که میبینیم. از نظر توسعه ریلی نیز بین البرز و تهران تنها به یک مترو با مشکلات بسنده شده است. سالها گذشته و هنوز درگیر واگن و قطار هستیم و تنها یک خط رفت و امد وجود دارد!

دکتر اخوندی در گله ای از نمایندگان استانی گفته بود, همه به دنبال توسعه راههای جاده ای هستند هیچکس نمیگوید ما راه ریلی نیازمندیم و دنبال پهن کردن اتوبان و جاده هستند. ایا امروز وقت خصوصی سازی و واگذاری به اپراتور خارجی نیست؟ قالیباف روزی گفته بود هرچه اتوبان بسازیم کم است.

نهاد بهره وری امکان بالا بردن کیفیت زندگی مردم از طریق کاهش هزینه های خانوار را داراست. شرکت های خودرو سازی بجای بهره وری دنبال منابع مالی جدید هستند, سود بانکی این منابع بر قیمت خودرو افزوده شده و خودروسازان بر مردم تحمیل میکنند. در مثالی دیگر شرکت های تولیدی بدون بهره وری انرژی , هزینه اتلاف انرژی را در قیمت تمام شده محاسبه میکنند و از مصرف کننده نهایی میگیرند .یک نمونه موفق در زمینه بهره وری انرژی در صنعت لبنیات است. بزرگترین واحد تولید شیر تازه کشور که خصوصی می باشد, دارای واحد حرارتی-برودتی بزرگی است.چندین دیگ بخار و یک دیگ بخار فوق اشباع با ظرفیت بالا دارد. این کارخانه با برون سپاری این واحد خود به شرکتی خصوصی که فعال در زمینه بهره وری انرژی از طریق کنترل آبِ در گردش در سیستم حرارتی و برودتی است، کاهش حدودا 27درصدی در مصرف انرژی داشته است و در حقیقت در هزینه های جاری کارخانه کاهش ملموسی دیده شد. این امر باعث میشود قیمت رقابتی در بازار داشته باشد.حتی به میزان 100 تومان در هر بطری شیر 1 لیتری. در مثالی دیگر یک کارخانه در زمینه تولید نوشابه و محصولات جانبی با برندی معروف با برون سپاری سیستم برودتی خود به بخش خصوصی توانست تا 10%در زمینه انرژی صرفه جویی کند, اوج کار این کارخانه ها در فصل بهار و تابستان است که قیمت انرژی صعودی است. در پایان ذکر این نکته مهم است که شرکت های دولتی با اینگونه مجموعه ها همکاری نمیکنند چون اساسا دغدغه ای در زمینه بهره وری ندارند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: