bazarnews

کد خبر: ۴۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز بورس تهران شاخص در یک حرکت رفت و برگشتی با وجود رشد ۷۰۰ واحدی در حال حاضر با افزایش عرضه در گروه‌های فلزی، بانکی و شیمیایی شاهد نوسان شاخص در کانال ۱۶۷ هزار واحد هستیم. این در حالی است شاخص هم وزن به دلیل اقبال حقیقی‌ها به گروه خودرو و تشکیل صف خرید سنگین در اغلب نمادهای این گروه با شتاب بیشتری افزایش یافته است.

در اولین روز معاملاتی هفته و با انتشار اخبار مثبت از آن سوی دنیا در خصوص کاهش تولید نفت شاهد صعود تمام نماگرهای بازار هستیم که این کاهش تولید سبب افزایش چهار دلاری قیمت نفت شد. 

در حقیقت افزایش قیمت جهانی نفت تا‌کنون توانسته از ریزشی شدن شاخص بورس جلوگیری کند چراکه در گروه فرآورده‌های نفتی شاهد معاملات کم رمقی در اغلب نمادها هستیم. در این بین شاید اگر بازارهای جهانی در تعطیلی به سر نمی بردند معاملات گروه پالایشی نیز می‌توانست دستخوش تغییرات با اهمیت تری شود. از این رو تا کنون بیش از 23 میلیون سهم از این گروه به ارزش 22 میلیارد تومان دادوستد شده است که بازدهی یک درصدی را به همراه دارد.

اما گروه خورو روز بسیار پُرهیجانی را پشت سر می‌گذارد. در این گروه با اعلام قیمت جدید چند محصول در حاشیه بازار؛ شبه آزادسازی قیمت خودرو کلید خورد. با اعلام قیمت جدید چهار محصول ایران خودرو، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی با فرمول جدید (پنج درصد زیر بازار) رسما کلید خورد. به گفته منابع آگاه، قیمت دیگر خودروهای داخلی شامل باقیمانده محصولات ایران خودرو و همچنین تولیدات سایپا و پارس خودرو نیز به‌زودی و طبق فرمول موردنظر اعلام خواهد شد. این خبر سبب شد تا تمام نمادهای گروه خودرویی به لیدری «خساپا» و «خودرو» از ابتدای صبح با صف خرید سنگین روبرو شوند. از این رو تاکنون در گروه خودرو شاهد دادوستد بیش از 224 میلیون سهم به ارزش 36 میلیارد تومان هستیم که بازدهی 4.8 درصدی را به همراه داشته است.

دیگر خبر تاثیرگذار امروز، تخصیص ارز 4200 تومانی به مواد اولیه تایرسازان است.  در اطلاعیه وزارت صمت امده است ثبت سفارش انواع کائوچوی طبیعی که به عنوان ماده اولیه تولید تایر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در گروه یک اولویت ارزی برای واردات قرار گرفت. ازاین رو گروه لاستیک نیز با اقبال فعالان بازار روبرو شده و تمام نمادهای گروه در محدوده مثبت در حال دادوستد هستند.
 

آمار و ارقام بازار

در نتیجه اخبار مثبت منتشر شده تا این لحظه شاخص کل در مجموع با رشد 400 واحدی به رقم 167 هزار و 295 واحد رسیده است. شاخص هم وزن اما به دلایلی که در بالا گفته شد با رشد 296 واحدی در ارتفاع 27 هزار و 738 واحد قرار گرفته است. در فرابورس هم ایفکس از رشد جا نمانده و با جهش 17 واحدی به پله 1862 واحد رسیده است. 

تا کنون بیش از یک میلیارد و 450 میلیون سهم به ارزش 480 میلیارد تومان در بورس و فرابورس داوستد شده است که از این میان بیش از 480 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص یافته است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «رمپنا»، «شپنا» و «خساپا» بیشترین نقش را در رشد شاخص داشته‌اند. از سویی دیگر در سمت منفی های بازار معاملات «فولاد»، «وبملت» و «وغدیر» تا حدی از این رشد کاسته است. در فرابورس هم «ذوب»، «مارون» و «دماوند» مجموعا 15 واحد آیفکس را تقویت کرده‌اند.

 

اقتصادآنلاین

برچسب ها: بورس ، فرابورس ، بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: