bazarnews

کد خبر: ۴۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران ایران گفت: سه روز پیش نرخ جدید ۹۸۰۰ تومان برای هرکیلوگرم مرغ آماده طبخ توسط سازمان حمایت اعلام شد با این قیمت مرغداران در هر کیلوگرم مرغ حداقل ۱۴۰۰ تومان زیان خواهند دید.

برومند چهارآیین با بیان اینکه قیمت منطقی هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ نباید کمتر از 11500 تومان باشد، گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ با 10 درصد سود برای مرغداران 7750 تومان است.

وی یادآور شد: هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ در برخی مناطق کشور بیش از  قیمت عنوان شده است.

به گفته چهارآیین؛ از ابتدای سال تا کنون نهاد های تولید از جمله کنجاله سویا 81 درصد، ذرت 47 درصد، ریزمغذی ها 200 درصد، دارو و مکمل ها 81 درصد و دستمزد 19 درصد افزایش قیمت داشته اند.

وی یکی از دیگر مشکلات کنونی مرغداران را اختلال در تامین نهاده ها عنوان کرد و افزود: علاوه بر تحمیل هزینه پشت بارنامه به مرغداران که در اغلب اوقات از کرایه در بارنامه بیشتر است، تاخیر دولت در پرداخت ارز 4200 تومانی به تجار برای واردات نهاده های دامی تبدیل به معضلی تازه در این حوزه شده است.

چهارآیین اظهار کرد: تاخیر دولت در پرداخت به موقع ارز موجب شده تجار از مرغداران بخواهند برای دریافت نهاده های دامی دو ماه زودتر اقدامات به واریز وجه کنند، امری که شرایط تولید را برای مرغداران دشوار تر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مرغداران با موجود زنده سروکار دارند و این موضوع پیش بینی آینده را سخت می کند، گفت: در حالی مرغداران مجبور به پرداخت بهای نهاده ها دو ماه قبل از تحویل هستند که ریسک پرورش مرغ بسیار بالا است و هر اتفاق پیش بینی نشده ای مانند بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می تواند امکان جوجه ریزی از آن ها را تا چند ماه سلب کند.

چهارآیین خواستار کاهش زمان پرداخت ارز دولتی به تجار برای واردات نهاده های دامی شد و افزود: به تجار به دلیل تاخیر در پرداخت ارز دولتی هزینه دموراژ کشتی ها با نرخ ارز آزاد تحمیل می شود و این امر نیز بر قیمت نهاده ها تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: همچنین خواست مرغداران از دولت تجدید نظر در قیمت مصوب جدید است چرا این قیمت بدون حضور تشکل های آن ها و در نظر گرفتن واقعیت های تولید تعیین شده است.

چهارآیین در پایان تاکید کرد: قیمت گذاری در هر حوزه ای با حضور نمایندگان تولیدکنندگان انجام می شود به طور مثال در تعیین قیمت لبنیات و شیرخام اتحادیه های مربوطه در جلسه کارگروه حضور داشتند، اما قیمت مرغ در غیاب ما  تعیین شده است.

چهارآیین در پایان نتیجه منفی بی توجهی به بخش تولید را متوجه مصرف کننده دانست و گفت: فشار بر تولید با قیمت دستوری در نهایت موجب حذف تعداد بیشتر مرغداران از چرخه تولید و کاهش عرضه خواهد بود که نتیجه های جز افزایش غیر قابل کنترل قیمت ندارد.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: