bazarnews

کد خبر: ۴۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
یک کارشناس حوزه نفت و انرژی مطرح کرد:
رضا پدیدار گفت: هم اکنون ظرفیت تولید نفت در کشور نزدیک به چهار میلیون بشکه در روز است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : به گفته رضا پدیدار ، بر اساس برنامه پنج ساله ششم توسعه این ظرفیت باید در فاز اول چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و در فاز دوم تا پنج میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

وی همچنین اظهارداشت: ظرفیت تولید فعلی نفت در ایران سه میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در روز است.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: بخشی از تولید نفت کشور در حال حاضر به دلیل ناملایمات سیاسی کاهش پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۶ کشور در جهان طرف معامله اقتصادی ایران در دریافت نفت خام هستند، افزود: هم اکنون بیش از ۱,۵ میلیون بشکه در روز صادرات نفت جمهوری اسلامی است.

پدیدار اظهارداشت: قیمت طلای سیاه متاثر از دو عامل اول روند رشد مصرف نفت در دنیا بواسطه رفاه طلبی و دوم عدم افزایش تولید متناسب با میزان مصرف به سبب رشد بالای هزینه های تولید نفت در هر بشکه بر مدار صعودی قرار می گیرد.

وی گفت: یکی از عوامل بسیار مهم رشد مصرف نفت در دنیا مربوط به رفاه طلبی جامعه جهانی است یعنی تمایل رفاه طلبی مردم منجر به این شده که مصرف سوخت هیدروکربوری در دنیا روند افزایشی داشته باشد.

این کارشناس نفت و انرژی افزود: جدا از این افزایش قیمت تمام شده تولید هر بشکه نفت خام موجب شده تعداد زیادی از کشورها به میزان کافی تولید نداشته باشند و در عمل روند تولید متناسب با روند مصرف افزایش پیدا نکند.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده تولید یک بشکه نفت خام شل در حال حاضر بالاتر از ۴۰ دلار ولی هزینه تولید هر بشکه نفت خام در ایران و عربستان زیر ۱۰ دلار است.

پدیدار ضمن اشاره به اینکه هم اکنون روزانه ۹۴ تا ۹۵ میلیون بشکه نفت خام در مجامع جهانی مصرف می شود، یادآورشد: مطابق پیش بینی ها مصرف مواد هیدروکربوری در سال ۲۰۱۹ دستکم ۲,۶ تا ۲.۷ درصد افزایش و به عبارتی میزان مصرف نفت خام جهانی در ماه های پیشرو به ۹۷ تا ۹۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.


رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: