bazarnews

کد خبر: ۴۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
بازارنیوز بررسی میکند:
قیمت گوشت مرغ با وجود تعیین قیمت دستوری از طرف دولت و تزریق مرغ یخ‌زده به بازار همچنان بالاست.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: دی ماه سال گذشته کشور شاهد ناملایمات و آشوب‌هایی بود که بهانه اولیه آن گرانی تخم مرغ بود. در آذر و دی ماه ۹۶، در عرض چند روز، قیمت تخم مرغ سر به فلک کشید و هر شانه تخم مرغ از حدود ۱۰ هزار تومان به بالای ۲۰ هزار تومان رسید. به گونه‌ای که مانند دلار ساعتی قیمتی مرغ بالا می‌رفت. این گرانی تخم مرغ، به نوعی تبدیل به بهانه ای شد برای اعتراضات مردمی در مشهد و با سوءاستفاده ضد انقلاب باعث شورش در چند شهر کشور از جمله تهران شد که در این آشوب‌ها تعدادی از افراد هم جان خود را ازدست دادند.
دولت علت گرانی تخم مرغ را تلف شدن چندین میلیون مرغ تخم گذار به دلیل شیوع آنفولانزای پرندگان اعلام کرد و از مردم خواست که تا وارد کردن ۱۳۰ هزار تن تخم مرغ برای تعدیل قیمت صبر کنند.
 روزنامه شرق در گزارشی از نشست و توافق حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با یکی از تجار برای واگذاری بازار نهاده‌های دامی با این شرط که تا ۱۰ سال از این تاجر حمایت همه جانبه شود برای ایجاد تعادل در بازار نهاده‌های طیور، خبر داد.
رییس هیئت مدیره مرغ داران مرغ تخم گذار استان تهران نیز به روزنامه شرق گفته بود: «در حال حاضر واردات ۳۰ درصد نهاده‌ها دست برخی شرکت‌های خصولتی و پشتیبانی امور دام و ۷۰ درصد آن، دست آقای "مدلل" است.» یعنی انحصار واردات نهاده‌های دام و طیورتوسط شخص وزیر به آقای مدلل داده شده است.
وی همچنین در ادامه صحبتش گفت: «دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی متاثر از تصمیم مدلل برای افزایش قیمت عرضه دان است و همه به تبعیت از مدلل قیمت‌ها را افزایش داده اند»
مدلل یکی از تجار بزرگ کشور است که یکی از زمینه‌های فعالیتش واردات نهاده‌های دام و طیور است. برخی او را داماد آیت الله مکارم شیرازی معرفی کردند که بیت ایشان در بیانیه‌ای اعلام کرد آیت الله مکارم دامادی به نام مدلل ندارد. سال گذشته که محمود صادقی نماینده تهران در مجلس لیستی از بدهکاران بانکی بانک سرمایه را منتشر کرد که نام مدلل نیز در آن لیست دیده می‌شد. 
 
حال، اما قیمت مرغ در اواخر آذر و دی ماه سال ۹۷ بالا رفت. دفعات اولیه جهش قیمت با تزریق مرغ یخ‌زده به بازار توسط دولت کمی کنترل شد و قیمت تا حدودی پایین آمد، ولی در مراحل بعد، حتی پس از تزریق مرغ یخ‌زده به بازار و همچنین تعیین نرخ دستوری برای فروش مرغ، قیمت پایین نیامد. به طوری که در روز یک شنبه هفته جاری قیمت مرغ در بازار به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
۲۱ آذر ۹۷، معاون وزیر جهاد کشاورزی عامل گرانی مرغ را رسانه‌ها اعلام کرد و گفت: «هیچ کمبودی در تولید و تامین گوشت مرغ وجود ندارد و برخی مصاحبه‌ها و اظهارنظر‌های غیرکارشناسی باعث به هم خوردن جو روانی بازار و این افزایش قیمت‌های غیرمنطقی شده است.»
روز گذشته،رسانه ها از گروکشی بزرگ‌ترین واردکننده نهاده‌های دامی از دولت برای دریافت سریع ارز و در نتیجه بحران تازه پیش‌روی تولید مرغ خبر دادند. طبق این اخبار،بزرگ‌ترین واردکننده نهاده‌های دامی طی اطلاعیه‌ای مدعی شد به دلیل مشکل انتقال وجه به فروشندگان خارجی، فروش ذرت و کنجاله سویا را تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند.
به گفته کارشناسان این اطلاعیه که با هدف گروکشی از دولت برای دریافت سریعتر ارز منتشر شده، می‌تواند شوک بزرگی به بازار نهاده‌های دامی وارد کند که نتیجه آن افت شدید تولید مرغ در آستانه نوروز است.
اما با توجه به گفته معاون وزیر کشاورزی مبنی بر این که تولید گوشت مرغ در حال حاضر کم نشده و مشکلی در تامین مقدار گوشت مرغ مصرفی وجود ندارد و با توجه به این که دولت چندین بار مرغ به بازار تزریق کرده، ولی قیمت نشکسته و همچنان نوسانات رو به بالا دارد، می‌توان نتیجه گرفت که مرغ ۹۷ مانند تخم مرغ ۹۶ دارای پشت پرده‌هایی است که نیازمند ورود نهاد‌های نظارتی برای کشف این پشت پرده هاست.
 
برچسب ها: مرغ ، مدلل ، دولت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: