bazarnews

کد خبر: ۴۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
کارشناسان کنفدراسیون فوتبال آسیا حق پخش بازی های لیگ برتر را 150 میلیون دلار تخمین زده اند. با دلار 10 هزار تومانی این پول می شود 1500 میلیارد تومان!

این عدد در حالی اعلام شده که پول هزینه شده در لیگ برتر در هر فصل 500 میلیارد تومان است. یعنی یک سوم عددی که برای حق پخش لیگ برتر اعلام شده است. اگر 1500 میلیارد تومان به باشگاه های ایرانی پرداخت شود آنها نه تنها هزینه های خود را تامین خواهند کرد بلکه صاحب درآمدهای هنگفتی می شوند و می توانند با ورود به بازار اقتصادی تبدیل به شرکت های سوده شوند و به سرعت وارد بازار بورس شوند. این همان اتفاقی است که در فوتبال حرفه ای برای باشگاه ها سال های سال است که رخ داده!

 

در حال حاضر پولی به عنوان حق پخش به تیم ها داده نمی شود. تبلیغات محیطی هم قراردادش در بهترین شرایط به 60-70 میلیارد تومان می رسد و اما پولی که به باشگاه ها داده می شود در بهترین شرایط دو سه میلیارد تومان است. چون همه این پول وصول نمی شود و تازه همه اش سهم باشگاه ها نیست.

 

اگر حق پخشی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برآورد کرده بین همه باشگاه ها به طور یکسان تقسیم شود هر باشگاهی 93 میلیارد تومان از حق پخش درآمد خواهد داشت و این یعنی خداحافظی با مشکل مالی در فوتبال ایران. با این پول باشگاه ها در یک پروسه کوتاه مدت می توانند استادیوم اختصاصی هم بسازند. هر چند باشگاه های ایرانی تخصیص چنین عددی در موضوع حق پخش را در خواب هم نمی توانند تصور کنند. اما یک واقعیت است اگر حق پخش به باشگاه های ایرانی به عدالت داده می شد هیچ تیمی در فوتبال ایران با مشکل مالی مواجه نمی شد.

 

ورزش سه

برچسب ها: لیگ برتر ، فوتبال ، حق پخش
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: