bazarnews

کد خبر: ۴۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
بازارنیوز بررسی می‌کند:
معضل تازه ای در حوزه اقتصادی کشور شکل گرفته و آن فروش دسته چک بانک های معتبر کشور با انجام تبلیغات گسترده در سایت های تبلیغاتی است.

گروه بورس،بانک و بیمه: موضوع دسته چک به دلیل ضعف مقررات حاکم بر آن و ناآگاهی مردم معضلات بسیاری را در عرصه اقتصادی کشور ایجاد نموده است. سرقت، جعل امضا، تغییر در مبلغ یا تاریخ و چک های تقلبی مهم ترین عناوین سوءاستفاده از این ابزار بانکی است.
 

اما این روزها  اگر سری به سایت های تبلیغات اینترنتی بزنید و کلمه های دسته چک یا فروش چک را جستجو کنید با معضل دیگری در این حوزه مواجه می شوید و آن تبلیغات فروش دسته چک با قیمت بسیار پایین با قابلیت استعلام حساب و افتتاح حساب جاری و دریافت دسته چک در کمتر از سه روز است.
در سال های گذشته نقص قوانین مربوط به این ابزار بانکی مشکلات عدیده ای را برای مردم و بازار سرمایه ایجاد می کرد که وضع شرایط سخت گیرانه توسط بانک مرکزی تا حدودی آن را مرتفع کرد اما به نظر می رسد با وجود این قوانین سخت گیرانه، گرفتن دسته چک و یا فروش برگه چک قابل استعلام به شغل دائم عده ای تبدیل شده است. 
در این روش کلاهبرداران افراد ساده که سواد حقوقی کمی دارند را طعمه قرار داده و با کمک آشنایان در بانک ها اقدام به افتتاح حساب و گرفتن دسته چک برای این اشخاص می نمایند و با پرداخت مبلغی به صاحب حساب از دسته چک این افراد برای مقاصد خود بهره برده  و آن را به فروش می رسانند.
از سوی دیگر افرادی که غالباً به دلیل شرایط شغلی و یا مشکلات حساب بانکی امکان دریافت دسته چک از راه های قانونی را ندارند، به دلیل استیصال و نیاز، به تبلیغات این کلاهبرداران در فضای مجازی بدون توجه به تبعات آن اعتماد و اقدام به خرید دسته چک  می نمایند؛ غافل از آنکه پیگیری دسته چک توسط صاحب حساب و یا نوشتن و امضاء چک توسط آن ها، نوعی جعل و استفاده از سند مجهول محسوب شده و مجازات های سنگینی را برای آن ها در پی خواهد داشت.
به منظور پیشگیری از بروز چنین جرائمی لازم است هموطنان از طریق مراجع بانکی اقدام به تهیه دسته چک نموده و از خرید به این روش خودداری نمایند.
برچسب ها: چک ، کلاهبرداری ، اقتصاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: