bazarnews

کد خبر: ۴۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
سازمان برنامه و بودجه در گزارش جدید خود، راهکار‌هایی جهت بی اثر کردن تحریم‌ها ارائه نموده است؛ انعقاد پیمان پولی دوجانبه و راه اندازی پیام رسان جایگزین سوئیفت، ۲ مورد از پیشنهاد‌های این سازمان است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: سازمان برنامه و بودجه در گزارش جدید خود، دو راهکار انعقاد پیمان های پولی جدید و راه اندازی پیام رسان های مالی جایگزین سوئیفت را جهت کاهش اثرات تحریم ها پیشنهاد کرده است.

در این گزارش، ۱۴ پیشنهاد سازمان برنامه که در گزارش سابق این سازمان آورده شده بود، مجدداً ذکر گردیده و در کنار آن ها دو پیشنهاد مذکور نیز اضافه شده است.

تاکید بر ۲ پیشنهاد سازمان برنامه در نامه به روسای بانک مرکزی

گفتنی است در خردادماه سال جاری، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در نامه ای به ولی الله سیف رئیس کل وقت بانک مرکزی، ضمن پیشنهاد ۲ راهکار جهت بی اثر نمودن تحریم ها، بر استفاده از پیام رسان جایگزین سوئیفت در مبادلات مالی تأکید نمود.

در این نامه بیان شده بود که در صورت عدم اقدام به موقع بانک مرکزی، این نهاد باید نسبت به آسیب هایی که ممکن است گریبانگیر اقتصاد ایران شود، پاسخگو باشد.

در قسمتی از این نامه آمده بود: «از آنجا که آمریکا از اطلاعات مبادلات مالی و تراکنش‌های تمامی کشورها در سوئیفت، در راستای اهداف خود استفاده نموده و در مواقع لزوم نیز با رصد و پیگیری تراکنش‌ها، این پیام رسان مالی را به عنوان یک ابزار تحریمی مورد استفاده قرار می‌دهد، ضروری است مسیر پیام رسانی مالی کشور تغییر نماید تا امکان رصد مبادلات مالی کشور برای دیگر کشورها فراهم نشود.»

همچنین در قسمتی دیگر از این نامه، به بانک مرکزی توصیه شده بود تا انعقاد و عملیاتی نمودن پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری از قبیل روسیه، چین، هند، عراق، ترکیه، پاکستان و سایر کشورهای مستعد و شرکای اصلی تجاری را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد.

این شبکه مردادماه سال جاری در زمان انتصاب عبدالناصر همتی به ریاست بانک مرکزی نیز در نامه ای به وی، پیشنهادهایی جهت بی اثر کردن تحریم ها ارائه نمود. 

در این نامه نیز، انعقاد و عملیاتی نمودن پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری از قبیل روسیه، چین، هند، عراق، ترکیه، پاکستان و … و راه اندازی و استفاده از پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت در مبادلات مالی پیشنهاد گردید.

مقاومتی نیوز/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: