bazarnews

کد خبر: ۴۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
مصباحی مقدم: اروپایی‌ها یا عمدا این پا و آن پا می‌کنند تا این که آمریکا را راضی کرده باشند، یا این که از روی ضعف و ناتوانیشان در مقابل امریکا این تعلل‌ها را نشان می‌دهند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز:مصباحی مقدم، رئیس سابق کمیسیون مجلس شورای اسلامی در ارتباط با برقراری پیمان‌های دوجانبه پولی و مالی با کشور‌های دیگر برای کم کردن اثر تحریم‌های امریکا، گفت: پیمان‌های دو جانبه پولی بین ما و طرف‌های تجارت ما معنی دارد و این بین ما و کشور‌های اروپایی خیلی معنا و مفهومی ندارد. چون سهم تجارت بین ما و کشور‌های اروپایی در حد زیادی نیست و اگر معاملاتی هم باشد در حد یورو می‌توان انجام داد. نکته مهم این است که مشتری بزرگ مبادلات ما نیستند و ما هم مشتری بزرگ کالا‌های فرانسوی و انگلیسی و آلمانی نیستیم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بحثی که مطرح بود در گذشته، قرارداد‌های سرمایه گذاری بود. یعنی شرکت‌های اروپایی بزرگ در ایران سرمایه گذاری کنند. بعد، با توجه به این که امریکا شرکت‌های اروپایی را تهدید کرد و شرکت‌های بزرگ اروپایی ایران را رها کردند و منافع خودشان را در تجارت با امریکا ترجیح دادند. گمان هم نمی‌کنم آن‌ها دوباره سمت ما بیایند.
مصباحی مقدم درباره پیمان‌های دوجانبه با کشور‌های طرف تجارتمان گفت:پیمان‌های دوجانبه با شرکت‌های طرف تجارت ما مثل چین و هند روسیه و کره جنوبی کاملا معنی دار است. این‌ها الان با توجه به نفتی که از ما می‌خرند بخش زیادی از نفتی که ما میتوانیم بفروشیم است و برای آینده هم امادگی دارند که بخرند و همچنین کالا‌های خودشان را با ما مبادله کنند. ولی مشکلات مالی ما در ارتباط با واردات و صادرات این‌ها نیستند. به طور عمده نباید مانعی بر سر راه تجارت ما و اروپا می‌بود تا این که اروپایی‌ها بیایند سرمایه گذاری کنند.
مصباحی مقدم درباره تعلل اروپایی‌ها برای برقراری SPV هم گفت: الان هم همه علایم و نشانه‌ها (عدم برقراری SPV یا کانال مالی ویژه) حکایت از این دارد که این مسئله از طرف اروپایی‌ها جدی گرفته نشده است. یا عمدا دارند این پا و آن پا میکنند تا این که آمریکا را راضی کرده باشند، یا این که از روی ضعف و ناتوانیشان در مقابل قدرت قاهر امریکا نسبت به کشور‌های اروپایی دارند این تعلل‌ها را نشان می‌دهند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: