bazarnews

کد خبر: ۴۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
یک کارشناس اقتصادی، اینکه کاهش یارانه انرژی منجر به افزایش تورم می‌شود را رد کرد و افزود: این گونه سیاست‌های حمایتی بسیار خطرناک است زیرا بخش اعظمی از کسری بودجه دولت از همین جا نشات می‌گیرد.

علی مروی ضمن تاکید بر وضع معیشتی نامناسب برخی از دهک‌های پایین جامعه سیاست پرداخت یارانه نقدی را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: اما با توجه به کسری بودجه دولت و نبود منابع کافی برای پوشش کسری بودجه باید اقدامات تکمیلی برای آن اندیشیده شود.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که سیاست‌های حمایتی دولت تنها محدود به یارانه‌های نقدی نمی‌شود و به تعبیری دولت حدود 950هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که عمده توجیهی که برای پرداخت آن مطرح می‌شود حمایت از اقشار ضعیف جامعه است.

مروی، نکته منفی این یارانه‌های پنهان را بهره‌‎مندی حداکثری ثروتمندترین دهک‌ها از آن عنوان کرد و افزود: برای مثال یارانه بنزینی که دهک دهم یا ثروتمندترین دهک دریافت می‌کند حدود 23 برابر دهک اول است.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت در خصوص یارانه سایر حامل‌های انرژی بدتر است، گفت: این گونه سیاست‌های حمایتی بسیار خطرناک است زیرا بخش اعظمی از کسری بودجه دولت از همین جا نشات می‌گیرد.

این کارشناس در پاسخ به اینکه چرا دولت حاضر نیست یارانه انرژی را کاهش بدهد، عنوان کرد: سن دولت و کابینه جوری است که زیاد ریسک پذیر نیستند و به همین دلیل همواره تداوم وضع موجود اولویت بیشتری دارد و ماحصل همه بحث‌ها به بی‌عملی منتهی می‌شود!

علی مروی ضمن اشاره به اینکه سیاست هدفمندی یارانه‌ها مستلزم پرداخت و افزایش یارانه‌های نقدی از محل کاهش یارانه‌های انرژی و افزایش قیمت سوخت بود، خاطرنشان کرد: مشکل پیش آمده این است که افزایش قیمت‌ها منوط به بودجه دولت شده و همواره در فصل بودجه دولت و مجلس این موضوع را به یکدیگر ارجاع داده و به این ترتیب این اتفاق رقم نخورده است.

او اضافه کرد: در سطوح پایین‌تر تحلیلاقتصاد سیاسی این موضوع، گروه‌های ذی نفوذی قرار دارند که از قاچاق سوخت منتفع هستند و هرقدر یارانه این حامل‌ها افزایش یابد سود بیشتری نصیبشان می‌شود و متاسفانه منابع سرشاری برای اثر گذاری بر تصمیمات سیاسیون و فضاسازی رسانه‌ای در اختیار دارند. هر چند که به دلیل شفاف نبودن فضاهای لابی‌گری در کشور برآورد دقیقی ازوزن آن‌ها در دست نیست.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت سوخت باعث ایجاد تورممی‌شود؟ گفت: این ادعا به لحاظ تجربی خیلی قابل تایید نیست و حتی در کشور خود ما نیز بارها بعد از انقلاب قیمت بنزینافزایش یافته است اما با بررسی تورم ماهانه می‌بینیم افزایش آن در این ماه‌ها میرا بوده، به این معنی که در ماه‌های بعدی اثر چندانی از آن نبوده است.

وی کاهش یارانه انرژی و اصلاح قیمت آن‌ها را اقدامی ضد تورمی عنوان کرد و افزود: تورم میرا و کاهنده منبعث از اصلاح یارانه‌ها به تورم فزاینده ناشی از تداوم وضعیت موجود یا پرداخت سهمیه به ماشین‌ها ارجحیت دارد. اصلاحات یارانه‌ها اگر تورم زا هم باشد لازم است زیرا علاوه بر پوششکسری بودجه دولت، منابع کافی برای تامین مالی سیاست‌های حمایتی عادلانه را فراهم می‌کند. ضمن اینکه بالارفتن قیمت حامل‌ها هم باعث م‍ی‌شود بخش زیادی از بمبنقدینگی جذب این قسمت شود.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: