bazarnews

کد خبر: ۴۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
هفته جاری در حالی رو به اتمام است که شاخش بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته نتوانست رشدی بیشتر از ۱۳۵ واحد را برای امروز به ثبت رساند. این شاخص که بیشترین تاثیر مثبت را از افزایش تقاضا در «وتجارت» پذیرفته بود، در نهایت تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای دلاری به روز خود پایان داد.

بازار امروز در شرایطی آغاز به کار کرد که همچنان تاثیرات ریزش شدید دوشنبه بر روند معاملات بسیاری از سهم‌ها محسوس بود. به نظر می‌رسد که بازار سهام در پس ریزش سنگین خود در آن روز حاوی پیام‌هایی برای معامله‌گران بازار است که شاید بررسی آن خالی از لطف نباشد. به نظر می‌رسد که افت شدید نمادهای حاضر در بورس و فرابورس در ماه‌های پس از رونق بازار سرمایه باعث شده تا ریسک گریزی معامله گران و تاثیر قابل توجه تحریم‌های امریکا بر روند سود سازی شرکت‌های دلاری نقشی عمده در بیش از پیش در روند معاملات اثر بگذراد. بازار سهام که در تمامی شاخص‌های خود روزهای مثبت را دست به عصا سپری می‌کند، حال در شرایطی قرار گرفته که با کوچکترین تلنگری حجم عظیمی از سهام را به بازار عرضه می‌کند تا گامی هرچند ناچیز برای نجات سرمایه خود بردارد. این عرضه‌ها که حتی ممکن است، توضیحی بنیادی از جانب  خود فروشندگان نیز نداشته باشند، نه تنها باعث می‌شوند تا روزهای منفی بازار بسیار پرمخاطره شوند بلکه با ترسی که در دل خریداران ایجاد می‌کنند حتی امکان رشد مناسب را نیز در روزهای دیگر از شاخص  و سهم‌های موثر بر آن می‌گیرند و باعث می‌شوند تا شاهد رشدهایی چنین کجدار و مریز در بازار سهام باشیم.

 

چشم پالایشی‌ها همچنان به قیمت جهانی نفت

امروز نیز به مانند روزهای گذشته شاهد تاثیرپذیری نمادهای پالایشی از قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم. قیمت طلای سیاه که حالا چند وقتی است پس از ریزش‌های سنگین پاییز، رشدی کم شیب را تجربه می‌کند، در هفته‌های اخیر همواره بر قیمت نمادهای پالایشی تاثیری کلیدی گذاشته است. همین امر سبب شد تا امروز نیز کاهش قیمت نفت در این بازارها نقشی منفی در داد و ستد نمادهای پالایشی ایفا کند، به طوریکه کاهش قیمت تقریبا 70 سنتی نفت در ساعات اخیر منجر به پیگیری معاملات این نمادها در محدوده‌های منفی تابلو شد. در این روز نمادهای «شپنا»، «شتران»، «شبندر» و «شاوان» که نقشی سازنده در حرکت شاخص‌‎‌های بورس و فرابورس در هفته‌های اخیر داشتند، همگی نقشی منفی در حرکت شاخص ایفا کردند و موجب شدند تا پالایشی‌ها حساس ترین نمادها نسبت به قیمت‌های جهانی در بازار سهام کشور باشند. گفتنی است تاثیر پذیری یادشده که با توجه به همسویی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی و قیمت نفت در بازارهای جهانی قابل انکار نیست بیش از از آنکه دلایل بنیادی داشته باشد این روزها بیشتر حاصل رویکرد روانی بازار به این نمادهاست و از آنجا که تصمیمات شرکت پالایش پخش فرآورده‌های نفتی بیشترین وزن را بر عملکرد مالی این شرکت‌ها دارد نمی‌توان تبینی کاملا بینادی برای همگرایی بالای قیمت نفت با قیمت سهم‌های پالایشی ارائه داد.

 

زمزمه‎های افزایش نرخ و محبوبیت نمادهای سیمانی‌

نمادهای سیمانی که روز گذشته را با اخبر افزایش نرخ 20 درصدی سیمان به صف خرید گذراندند، امروز نیز با تقاضای خوبی از سوی فعالان بازار مواجه شدند. این خبر که دیروز از سوی دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به آن اشاره شده بود موجی از امید را نسبت به آینده بنیادی نمادهای سیمانی در بورس تهران به راه انداخته است. همین امر باعث شد تا امروز نیز نمادهایی همچون «ستران»، «سغرب» و «سخزر» نیز تمامی ساعات معاملات خود را با صف خرید سپری کنند. به نظر می‌رسد که در صورت ادامه دار شدن این صف‌های خرید و قطعی شدن افزایش نرخ یاد شده که قرار است تا پایان ماه جاری تعیین تکلیف شود، بخشی از افزایش نرخ احتمال تا زمان ابلاغ نرخ‌های جدید محصولات سیمانی از سوی بازار پیشخور شود. با این حال افزایش قیمت نمادهای سیمانی در معاملات هفته آتی نیز دور از انتظار نخواهد بود و تقاضای قدرتمند ایجاد شده در روزهای بعد نیز قابلیت تکرار شدن را دارد. تمامی عوامل یاد شده موجب شد تا معاملات نمادهای این گروه امروز حجمی حدودا 80 میلیونی را به ثبت برسانند که ارزش معاملاتی بالغ بر 15 میلیارد و 813 میلیون تومان را به همراه داشت.

 

آمار و ارقام بازار

در آخرین روز هفته، شاخص بورس تهران  به روال روزهای قبل باز هم در مسیر رشد قدم برداشت، اما این رشد آنچنان ضعیف بود که در نهایت نتوانست رکوردی بهتر از 135 واحد را برای معاملات امروز به ثبت برساند. سیر مثبت حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 162 هزار و 940 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افت قیمت در نمادهای دلاری، محدود شد. می‌توان نکته امروز معاملات بورس را رشد 325 واحدی شاخص هموزن دانست که حکایت از افزایش تقاضا در نمادهای کوچکتر بازار به خصوص سیمانی‌ها دارد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 764 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 439 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 89 میلیارد و 315 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «وتجارت»، «های وب» و «بفجر» و بیشترین تاثیر منفی را «فارس»، «فملی» و «کچاد» داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایشی 0.41 واحدی مواجه شد. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «میدکو» و «مارون» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 349 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 657 میلیون سهم بود.

 

اقتصادآنلاین

برچسب ها: سیمان ، بورس ، بازار سهام
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: