bazarnews

کد خبر: ۴۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
انبار نهاده‌های دامی در پوشش واحدهای مرغداری و حضور آن‌ها در بازار این نهاده‌ها به عنوان واسطه‌های نامتعارف از دلایلی است که برای بخشی از گرانی نهاده‌های دامی مطرح می‌شود و انگشت اتهام را به سوی مرغداران می‌گیرد. اما این ادعا چقدر صحت دارد؟

افزایش قیمت نهاده‌های دامی علی رغم پرداخت ارز یارانه ای تبدیل به کلاف پیچیده ای شده است. در این موضوع هر بخش از واردات تا عرضه دیگری را متهم می‌کند و گاها تاخیر دولت در پرداخت ارز نیز مطرح می‌شود. در این میان برخی مرغداران را متهم بخشی از گرانی نهاده‌ها می‌دانند، آن‌ها ادعا می‌کنند که مرغدارانی هستند که در پوشش واحدهای مرغداری نهاده‌ها ی دامی را انبار کرده اند و به عنوان واسطه‌های نامتعارف به بازار ورود می‌کنند. ورود این واسطه‌های نامتعارف به بازار نهاده‌های دامی  برهم خوردن تعادل بازار و افزایش غیر منطقی قیمت‌ها را به دنبال دارد.

اما حبیب اسدالله نژاد، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور، این ادعا را به شدت رد می‌کند.

وی با بیان اینکه این امر به دلایل کاملا کارشناسی امکان پذیر نیست، اظهار کرد: مهمترین دلیلی که مرغدارن را از این اتهام تبرئه می‌کند این است که آن‌ها توان مالی دست زدن به چنین اقدامی را ندارند.

اسدالله نژاد ادامه داد: گرانی نهاده به میزانی است که به مرغداران تنها اجازه تامین نیاز در هر دوره پرورش را به  آن‌ها می‌دهد.

وی یکی دیگر از مهمترین دلایل رد این ادعا را نیز مسائل مربوط به بهداشت و کنترل بیماری‌ها در مرغداری‌ها عنوان کرد.

اسدالله نژاد گفت: شدت سرایت بیماری در مرغ آنقدر زیاد است که بعد از هر دوره پرورش در هر مرغداری ضدعفونی به طور کامل انجام شده و مرغدار تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتقال دان به دوره بعد می‌کنند.

به گفته وی؛ دان قابل ضدعفونی کردن نیست و با این حد از محدودیت در بهداشت و سلامت مرغ امکان جابجایی آن از یک مرغداری به مرغداری دیگر با توجه به ریسک بیماری را کاهش می‌دهد.

 نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور ادعاهای مطرح شده را فرافکنی از سوی مقصران اصلی گرانی‌های نهاده‌های دامی و مسئولان تنظیم بازار دانست .

بر اساس این گزارش؛ افزایش قیمت نهاده‌های دامی تحت تاثیر عوامل و واسطه‌های مختلفی قرار دارد که گاها از چشم پنهان می‌ماند. آنچه اکنون بیش از هر چیز اهمیت دارد نظارت بر تمامی بخش‌ها از واردات تا توزیع نهاده‌های دامی است که به نظر می‌رسد ضعف زیادی دارد.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: