bazarnews

کد خبر: ۴۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
شورای پول و اعتبار قرار است به زودی در مورد تائید صلاحیت مدیران بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی تصمیم بگیرد و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، در حال تهیه پیش‌نویس دستورالعمل مربوطه هستند.

موضوع انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره بانک‌ها را شاید بتوان یکی از چالش‌برانگیز ترین بحث‌های مرتبط با عملکرد بانکها دانست؛ به خصوص اینکه ظرف سال‌های اخیر، این موضوع به دلیل تخلفات مالی و انحرافات برخی بانکها، از حساسیت بالایی برخوردار شده است.

تا پیش از این، بر اساس قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور مصوب سال ۹۵، انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره بانکها و موسسات مالی و اعتباری، پس از صدور تائید صلاحیت حرفه‌ای و وثاقت و امانت آنان از سوی بانک مرکزی، امکان پذیر بوده است.

بر اساس آنچه که در دستورالعمل‌های مرتبط با این موضوع در بانک مرکزی موجود است، این افراد باید حداقل دارای ده سال سابقه در زمینه‌های مالی، بانکی و بازرگانی بوده و دانشنامهکارشناسی مرتبط داشته باشند.

قرار است اصلاحاتی در این زمینه به تصویب برسد تا بر اساس وضعیت کنونی نظام بانکی، بتوان شرایط احراز صلاحیت حرفه‌ای مدیران عامل و هیات مدیره بانکها را تغییر داد. بر همین اساس است که بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده‌اند تا پیشنهادات لازم را در این رابطه به شورای پول و اعتبار ارایه دهند تا بتوان این ضوابط را مورد بازنگری قرار داد.

یک مقام مسئول در نظام بانکی از تلاش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی برای اصلاح شرایط تائید صلاحیت حرفه‌ای مدیران عامل بانکها و اعضای هیات مدیره خبر داد و گفت: بانک مرکزی در حال حاضر با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، ضوابط و مقررات مربوط به این موضوع را در دست تدوین دارد.

وی افزود: این ضوابط به زودی برای سیر تشریفات قانونی به شورای پول و اعتبار ارایه خواهد شد. اما آنگونه که در بخشنامه‌های بانک مرکزی هم آمده است، یکی از مهمترین تغییرات در دستورالعمل مذکور، الحاق تبصره‌ای به حکم مربوط به شرایط سنی داوطلبان عضویت در هیات مدیره‌ها و تصدی سمت مدیرعامل بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی است.

بر این اساس، انگونه که در کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی نیز مطرح شده، قرار بر این است که اگر داوطلبان تصدی سمت مدیریتی، فاقد شرط سنی لازم باشند، امکان بررسی صلاحیت آنها در کمیسیون مربوطه با مجوز قبلی رئیس کل بانک مرکزی امکان پذیر باشد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: