bazarnews

کد خبر: ۴۶۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
رئیس اتاق مشترک ایران و چین اذعان کرد: تراکنش های پولی و مالی تمام اقشار باید برای دولت و بانک مرکزی قابل رصد و پایش باشد اگر چنین راهکاری از سوی صادرکنندگان نیز پذیرفته شود تمام اختلافات حل خواهد شد.

دکتر مجید رضا حریری،رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با برنامه ی رویداد رادیو گفت و گو با موضوع بررسی ضرورت تعامل دولت با صادرکنندگان و نیز ارزیابی روند عرضه ی ارز صادراتی بیان داشت: در خصوص روند عرضه ی ارز صادراتی باید به آمار بانک مرکزی تکیه کرد که این روند را نسبت به ماه های گذشته مثبت ارزیابی کرده است.
وی افزود: مشکلی که بین بخش صادرات و بانک مرکزی وجود دارد مشکلی واقعی است که باید با نگرشی همه جانبه و به شکلی کاملا منطقی حل شود بطوریکه هر دو ذی نفعان از سر میز مذاکره راضی بازگردند.
ریاست انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران در رادیو گفت و گو تصریح کرد: اگر چند آیتم مهم در این باره را به کار ببندیم قطعا بین بانک مرکزی و بخش صادرات کشور تفاهم خوبی ایجاد خواهد شد که یکی از این آیتم ها آن است که می بایست تمام ارزهایی که برای کشور استحصال می شود(اعم از صادرات نفتی و غیر نفتی و خدمات) کاملا قابل رصد و پایش باشند و بعبارت دیگر مبادلات برای مقام ناظر پولی و مالی کشور(بانک مرکزی) قابل ارائه باشد.
حریری خاطر نشان کرد: دولت باید بتواند تمامی تراکنش مالی اطراف را پایش نماید زیرا ما در معرض اتهام پولشویی هستیم لذا اگر چنین پایشی برای ملت و نظام ایران صورت نگیرد به اتهام پولشویی دامن زده خواهد شد.
نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه ی گفتگوی خود با برنامه ی رویداد رادیو گفت و گو با خطاب قرار دادن قشر صادر کننده ی کشور اظهار داشت: صادرکنندگان کشور نباید منکر ارائه ی قبض خود به بانک مرکزی باشند ضمن آنکه باید این نکته را نیز بپذیریم که بیش از 80 درصد از ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی و نیز 100 درصد از ارزهای نفتی که حاصل می شوند بطور مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار دولت است.
دکتر مجید رضا حریری با بیان اینکه 60 درصد از صادرات غیر نفتی کشور( اعم از پتروشیمی،فولاد و گاز) در اختیار دولت است اظهار داشت: رقمی قریب 12 هزار میلیارد دلار از منبعی مثل ارزهای صادراتی قاچاق می شود که باید روشن شود بطور دقیق ارز قاچاق را کدام منبع تامین می کند؟
نائب رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران با اشاره به برخی کالاها نظیر پتروشیمی و سیمان که سوبسید انرژی دریافت می کنند اذعان کرد: سوبسید انرژی در قیمت تمام شده ی اینگونه کالاها نقش بسیار زیادی ایفا می کند چرا که برای تولید خود سوبسید دریافت می کنند لذا دولت و بانک مرکزی حق دارند در قیمت ارز حاصل از صادرات این گروه دخالت کرده و برای آنها نرخ تعیین نماید.
وی افزود: باید بپذیریم در مقابل گروهی که سوبسید دریافت می کنند بخشی نیز وجود دارد که تولید خود را بدون دریافت سوبسید و از طریق منابع آزاد تامین می کند بنابراین دولت هیچ حقی برای تعیین قیمت ارز آنها ندارد.
نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در بخش پایانی سخنان خود در برنامه ی رویداد رادیو گفت و گو عمل به این آیتم و راهکارها را تا حد زیادی راهگشا خواند و تصریح کرد: اگر اینگونه حقایق از ناحیه ی همه ی اقشار جامعه پذیرفته شود تنش و دعوا کاهش پیدا خواهد کرد بطوریکه 90 درصد از راه را میتوان طی شده فرض کرد.
حریری،همچنین در خصوص استثناهایی نظیر بازارهای عراق و افغانستان که مدعی اند صادرات آنها را ریال تامین می کند خاطر نشان کرد:چنین ادعاهایی باید راستی آزمایی شود ضمن آنکه کالاهایی نظیر فرش و حوزه ی صنایع دستی ایران باید به مقدار زیادی تسهیل شوند تا صادرات بیشتری از طریق آنها صورت گیرد.
برنامه ی رویداد هر روز ساعت 12 از شبکه ی رادیویی گفت و گو پخش خواهد شد. فایل صوتی این برنامه از طریق تارنمای شبکه ی گفت و گو قابل دریافت است.

فصل اقتصاد/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: