bazarnews

کد خبر: ۴۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
به گفته رئیس خانه اقتصاد ایران صادرات کالا از مهرماه سال جاری دچار افت شدید شده و این کاهش صادرات می تواند به معنای افت تولید و در نتیجه کاهش رونق تولید ملی در کشور باشد.

برنامه " چالش " رادیو اقتصاد پیرامون موضوع ابهامات در سیاست های حمایت از تولید و دلسردی تولیدکنندگان و با حضور احمد کیمیایی نائب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و ارتباط تلفنی با ابوذر ندیمی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران به روی آنتن رفت. 
کیمیایی در گفتگو با رادیو اقتصاد، مهم ترین مسئله روز کشور را اقتصاد ملی و تولید عنوان کرد و افزود: در حال حاضر اقتصاد و تولید کشور دچار رکود و سرگردانی شده است.
وی با اشاره به نامگذاری سال های اخیر توسط مقام معظم رهبری گفت: بسیاری از این نام ها پیرامون موضوعات اقتصادی بوده و نشان دهنده دغدغه مسئولان، فعالان اقتصادی و مردم نسبت به این مسئله است.
نائب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اعمال سیاست های اشتباه پولی و مالی و تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا موجب نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از شرایط قیمت ها شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: درست است که برخی تحریم های خارجی نقل و انتقالات پولی را با چالش مواجه کرده اما سوء مدیریت های داخلی و خودتحریمی ها وضعیت اقتصاد کشور را بحرانی کرده است. تولید کننده از طرفی باید با تحریم های خارجی مقابله کند و از طرفی هم بخشنامه های خلق الساعه و بعضا متناقضی که از سوی نهادهای دولتی بویژه بانک مرکزی صادر می شود تولیدکننده را سردرگم می کند. 
کیمیایی با انتقاد از تصمیم گیری های احساسی برخی مسئولان در شرایط بد اقتصادی کشور گفت: وقتی معاون اول رئیس جمهور قیمت ارز را 4200 تومان اعلام می کند نشان می دهد پشت این تصمیم، کار کارشناسانه صورت نگرفته و احساسی عمل شده است. 
نائب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: بانک مرکزی برای پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز به داخل کشور فشارهایی اعمال می کند و همین بخشنامه ها صادرکنندگان مطرح و بزرگ کشور را زمین گیر کرده است. 
کیمیایی، خصوصی سازی واقعی را تنها راه نجات کشور از وضعیت اقتصادی امروز ایران دانست و گفت: خصوصی سازی واقعی می تواند مشکلات اقتصادی کشور را تا حد زیادی حل کند اما متاسفانه همت جدی نسبت به این موضوع وجود ندارد. 
همچنین در ادامه این برنامه ندیمی اظهار داشت: با وجود اینکه ما در بخش عمده ای از تولیدات به خودکفایی، ارزآوری و اشتغال قابل اعتنا رسیده ایم اما هنوز در فضای کسب و کار چالش هایی داریم. 
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد: حاکمیت و دولت باید حاشیه امنی را برای سرمایه گذاران فراهم و در عین حال تضمین کنند.
ندیمی افزود: در حال حاضر می توان گفت شرایط اقتصادی در بهترین و بدترین حالت خود به سر می برد. ما باید در بسته های واردات به کشور تجدیدنظر و موارد ضروری و غیرضروری را در واردات اقلام تعیین کنیم. 
این مقام مسئول همچنین گفت: سلاطین در کشور ما مانند سلطان سکه و غیره زیاد شده اند و باید سلاطین را پیدا و با آنها برخورد کنیم و شفافیت مالی که در قانون آمده برای همه آحاد ملت جاری شود تا در نهایت اضافه برداشت ها به زندگی مردم بازگردد. 
در پایان برنامه "چالش" رادیو اقتصاد رئیس خانه اقتصاد ایران با انتقاد از اینکه دولت اعتقاد و اعتماد لازم را به بخش خصوصی ندارد گفت: ما در بسیاری از بخش ها توان تولید داریم اما زیر ظرفیت تولید می کنیم و به دلیل بالا بودن هزینه های بهره برداری، قیمت کالاهای تولیدی نیز بالا می رود.
جمیلی با تاکید براینکه کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد می شود نباید مجدداً فاکتور شوند افزود: ما باید کمک کنیم تا گردش پول تحت کنترل و نظارت باشد. متاسفانه قیمت کالاهای صادراتی در گمرگ با قیمت واقعی آن ها متفاوت است.
به گفته رئیس خانه اقتصاد ایران صادرات کالا از مهرماه سال جاری دچار افت شدید شده و این کاهش صادرات می تواند به معنای افت تولید و در نتیجه کاهش رونق تولید ملی در کشور باشد. 
برنامه «چالش» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت 15 به مدت 75 دقیقه به تهیه کنندگی «سید وحید موسوی، الهام مصطفوی و حمیده سلطانی» با هدف تضارب آرا و نظرهای متفاوت و گاهی اوقات متضاد میان کارشناسان و مسئولان نهادها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف با موضوعات مختلف کسب و کار، کشاورزی، صنعت، بازرگانی، اقتصادی و جامعه بر روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند. 

فصل اقتصاد/

برچسب ها: صادرات ، مهر ، افت صادرات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: