bazarnews

کد خبر: ۴۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اخذ عوارض پسماند از مساجد، هیات‌ها و تکایا مخالفت کردند.

در یکصد و نوزدهمین جلسه شورا و در جریان بررسی لایحهچگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند زهرا نژاد بهرام پیشنهادی مربوط به تبصره 5 این لایحه با این عنوان که تکایا، امامزاده ها و مساجد و اماکن مذهبی نباید از دریافت عوارض پسماند معاف شوند مطرح شد.

وی در ادامه افزود: این مراکز به خصوص در ایام خاص مربوط به مناسبت های مذهبی و اجرای مناسک مذهبی پماند زیادی تولید می کنند و لذا می ابیست این عوارض برای آنان نیز در نظر گرفته شود البته با ضرایب محل های مسکونی .

در ادامه سید ابراهیم امینی که در بررسی این لایحه به عنوان رییس جلسه حضور داشت گفت :اگر این مراکز هزینه های برق و آب را می دهند پس عوارض پسماند را هم بدهند و  اگر ازهمه هزینه های خدماتی معاف هستند این جا هم بایدمعاف باشند.

شهربانو امانی نیز گفت:اگر روزی مدیریت قبلی شهامت داشت که از بودجه شهرداری برای هیات های مذهبی هزینه کند امروز نیز ما باید شهامت داشته باشیم عوارض پسماند را از این مراکز بگیریم.

وی ادامه داد: وقتی  در ارتباط با واقعی سازی این عوارض  از خانه ای که در جنوب شهر است و چند بچه دارد و شرایط اقتصادی مناسبی هم ندارند عوارض پسماند می گیریم آن وقت چرا باید این  اماکن که در ایام مهم و مناسک عزاداری و مذهبی است پسماند زیادی تولید می کنند عوارض پسماند گرفته نشود. این در حالی است که شهرداری در این ایام باید نیروهای بیشتری به کار گیرد برای جمع آوری پسماند حول این مراکز و اماکن .

امانی افزود: در همین اماکن است که می توان آموزش شهروندی و فرهنگ سازی را تعمیم داد.

سید حسن رسولی نیز در ادامه با مخالفت با این پیشنهاد گفت:  اینکه ما برای اماکن مذهبی عوارض پسماند وضع کنیم منطقی نیست چرا که مساجد و سایر اماکن مذهبی حداقل پسماند را تولید می کنند جز در مناسبت ها.

وی ادامه داد:  این در حالی است که امکان وصول این عوارض از این اماکن وجود ندارد به ویژه آنکه مجلس شورای اسلامی به عنوان  نهاد بالادستی ما این مراکز را از پرداخت هزینه های  آب و برق و گاز معاف کرده است.

رسولی گفت: ما در جهت عکس آقای احمدی نژاد که اعتبارات زیادی به این مراکز اختصاص می داد نباید عمل کنیم و از طرف دیگر بام غش کنیم و باید حد وسط را رعایت کنیم.

رییس کمیته منابع انسانی شورا گفت: این در حالی است که ما نباید مقرراتی را وضع کنیم که قابلیات وصول ندارد.

در ادامه مجید فراهانی گفت: وقتی در مدارس صحبت از فرهنگ سازی می شود باید وجوه آن نیز تشریح گردد. اگر قرار باشد مساجد و هیات های مذهبی هر چه قدر که می خواهند پسماند تولید کنند طبیعتا یک امر ضد آموزشی و فرهنگی است. اگر قرار باشد ایجاد پسماند هیچ هزینه ای نداشته باشد پس آموزش و فرهنگ سازی چه سودی در بر خواهد داشت.

زهرا صدر اعظم نوری نیز گفت:: در سال 86 شورا مصوبه ای  دارد که بر اساس آن مساجد و حسینیه ها و تکایا و اماکن مذهبی و اماکن دولتی مشمول این عوارض نمی شوند اما اگر در این اماکن واحد های  تجاری وجود داشته باشند این واحد ها مشمول عوارض می شوند.

نوری در ادامه سخنان خود گفت: این عوارض از اماکن مسکونی که نیاز به پایان کار ساختمان دارند و یا در هنگام فروش واحد ها اخذ می شود اما برای این اماکن مذهبی که اساسا پایان کار نمی گیرند چگونه می توان این عوارض را وصول کرد  لذا صدور فیش برای آن به درامد زایی منجر نمی شود.

عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز گفت: اگر این عوارض در جهت خدمات مصرفی بود قابل توجیه بود اما توجه داشته باشید شهرداری به این اماکن کمک می کند و با این پیشنهاد نگاه جامعه به مدیریت شاری را هم در نظر بگیرید. به علاوه اینکه اخذ این عوارض جنبه عملیاتی ندارد و لذا این پیشنهاد قابلیت اجرا ندارد. در نهایت این پیشنهاد به تصویب نرسید

اقتصاد آنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: