bazarnews

کد خبر: ۴۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
رئیس جمهوری افغانستان از شروع مذاکره با طالبان خبر داد.

«اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان طی یک پیام ویدیویی گفت که طالبان باید به خواست مردم افغانستان برای صلح لبیک بگوید.

وی افزود: طالبان دو انتخاب دارد: یا باید با ملت بزرگ افغانستان همراه و همصدا شود و یا ابزاری برای اجرای اهداف بیگانگان؛ من از طالبان می‌خواهم که نقشه های شوم بیگانگان را کنار بگذارد و به خواست افغان‌ها لبیک بگوید و با دولت این کشور مذاکرات جدی را آغاز کند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که مردم این کشور قربانی جنگ هستند و باید ابتکار صلح نیز در دست دولت افغانستان و به رهبری سران این کشور باشد.

وی درباره‌ خطرات احتمالی توافق صلح نیز گفت: ما از تجربه تلخ «محمد نجیب الله» رئیس جمهوری پیشین افغانستان آگاهی کامل داریم. سازمان ملل به وی برای صلح ضمانت داده بود اما به فاجعه انجامید. من به عنوان یک مسئول و رهبر منتخب ۳۵ میلیون افغانستانی از نقش فعلی منطقه و جهان آگاهی دارم و می دانم که خطرات و تهدید های احتمالی بعد از صلح چه خواهند بود.

غنی با بیان اینکه در روند صلح، مذاکره درباره‌ وحدت ملی، حاکمیت ملی و حقوق شهروندان افغانستان امکانپذیر نیست،  اظهار داشت: ما برای صلح یک برنامه مشخص داریم. تعهد ما این است که صلح را تأمین کنیم و از بروز هر گونه فاجعه احتمالی و فروپاشی جلوگیری کنیم. اما ارزش‌هایی وجود دارد که غیرقابل بحث است؛ مثلا وحدت ملی، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، دولت مرکزی قوی و حقوق اساسی اتباع این کشور.

غنی تأکید کرد که منافع ملی افغانستان که روابط شرکای بین‌المللی و منطقه‌ ای بر اساس آن استوار است در روند صلح غیرقابل سازش است.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه از تعهد جدی و قوی برای صلح خبر داد تا به گفته وی دوران تاریک ۴۰  ساله جنگ در افغانستان را به پایان برساند.

اشرف غنی با اشاره به اینکه نیروهای خارجی بر اساس یک ضرورت در افغانستان حضور دارند و قرار است تا بر اساس یک طرح منظم تعداد این نیروها به صفر برسد،  گفت: حضور نیروهای خارجی بر اساس یک توافق دوطرفه است، هیچ افغانستانی نمی‌خواهد که نیروهای خارجی برای طولانی مدت در خاک این این کشور باقی بمانند.

وی افزود: حضور کنونی نیروهای خارجی در افغانستان بر اساس یک ضرورت است. اما ما تلاش می‌کنیم که شمار نیروهای خارجی را براساس یک طرح منظم به صفر برسانیم.

آوا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: