bazarnews

کد خبر: ۴۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حجم تجارت ۴۰ سال پیش ۱۰/۹ میلیارد دلار بود که الان به سالانه بالغ بر یکصد میلیارد دلا ر افزایش یافته است.

سعید زرندی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود : هم اکنون 85 هزار واحد صنعتی دارای مجوز رسمی و پروانه بهره برداری در کشور وجود دارد که 40 سال پیش این تعداد 1500 واحد بود .
وی گفت : در سال 57، 195 معدن در کشور فعال بود که هم اکنون این تعداد به 6 هزار و 400 معدن افزایش یافته است .
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود: هم اکنون در تولید فولاد خام دهمین کشور دنیا هستیم و تولید در آهن اسفنجی دومین کشوریم ، در تولید مس شانزدهم و سنگ آهن یازدهمین تولید کننده در جهان هستیم و از نظر ظرفیت تولید خودرو هم چهاردهمین کشور دنیا به شمار می رویم.
زرندی افزود: در سال 57 در برابر نیم میلیارد دلار صادرات 10 میلیارد دلار واردات داشتیم که امسال به 33 میلیارد دلار صادرات در برابر 32 میلیارد دلار واردات رسیده ایم.
وی گفت: حجم تجارت 40 سال پیش 10/9 میلیارد دلار بود که الان به سالانه بالغ بر یکصد میلیارد دلا ر افزایش یافته است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به علت برخی فشارها در دوره ای شاهد توسعه نا متوازن در بخش صنعت و معدن در کشور بودیم اما اکنون در تلاشیم تا به سمت توسعه مبتنی بر آمایش سرزمین حرکت کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: پیش از انقلاب سالانه 14 میلیون تن سیمان تولید می کردیم که این میزان هم اکنون به 80 میلیون تن رسیده است و جزو صادر کنندگان سیمان هستیم.
علاء الدین میر محمد صادقی افزود: هم اکنون 200 میلیون متر انواع پارچه در کشور تولید می شود که بیش از 20 میلیون متر آن پارچه کت و شلواری و فاستونی است.

سرپرست اسبق وزارت صنایع هم در این برنامه گفت: پیش از انقلاب 95 درصد محصولات صنعتی کشور واردات از خارج بود.
محمدعلی ذاکر افزود: در 10 سال اول انقلاب سیاست اصلی وزارت صنایع جایگزینی واردات با تولیدات داخلی بود.

تسنیم/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: