bazarnews

کد خبر: ۴۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
کیوان کاشفی، رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه در اتاق ایران می‌گوید که این کشور می‌توانند به یک جهش اقتصادی در روابط دوجانبه دست پیدا کنند. در شرایط حاضر ارزش تجارت ایران و سوریه 200 میلیون دلار است که می‌تواند به سطح یک میلیارد دلار هم برسد.

روز گذشته هیات 25 نفره اتاق ایران به سرپرستی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به سوریه سفر کردند.
کاشفی، رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه که به همراه این هیات به سوریه سفر کرده، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: «درصورتی‌که بسترهای مناسب اقتصادی بین دو طرف ایران و سوریه فراهم شود، می‌توانیم شاهد جهشی در زمینه توسعه اقتصادی با سوریه باشیم.»
کاشفی با اشاره به اینکه سطح روابط تجاری ایران و سوریه تنها 200 میلیون دلار است، گفت: «با توجه به تمام داده‌ها، اصلا دور از دسترس نیست که حداکثر ظرف یکی دو سال به سطح یک میلیارد دلار در سطح تبادلات تجاری برسیم.»
او تشکیل کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه را نقطه آغاز همکاری‌های هر چه بیشتر دو کشور خواند و عنوان کرد که با اعلام اسامی اعضای سوری، این کمیته رسما کار خودش را شروع خواهد کرد.
به گفته کاشفی قرار است در این سفر، ساختمان تجار ایرانی در منطقه آزاد دمشق افتتاح شود. امیدواریم از طریق همین دفتر شرکت‌های ما بتوانند در تمام سوریه فعالیت کنند.
رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک را یکی از اهداف اساسی این سفر خواند و اعلام کرد که «سوریه سابقه اقتصادی و تولیدی خوبی دارد و تا چند سال قبل ما رقبای هم دیگر در کشورهایی مثل عراق بودیم.»
او با ذکر نمونه‌هایی درباره توان تولیدی سوریه ادامه داد: «سوریه در زمینه نساجی و پوشاک فرصت مناسبی دارد. هم‌چنین درزمینه کشاورزی مثل کاشت زیتون و دام و طیور بسیار فعال هستند و امیدواریم که در صنایع تکمیلی در این زمینه‌ها فعالیت‌های مشترکی را داشته باشیم تا از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.»
او ترانزیت کالای ایرانی از راه زمینی عراق را بسیار مهم خواند و گفت: «مسیر ترانزیت کالای ایرانی بسیار مهم است و این امر باید حتما از طریق مسیر عراق انجام شود. امیدواریم بتوانیم به توافق‌هایی درزمینه ترانزیت از تهران- بغداد- دمشق دست پیدا کنیم.»
کاشفی تسهیل امور بانکی بین دو کشور را زمینه‌ساز آسان شدن تجارت دوجانبه و آسان شدن رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری ایرانی سوری توصیف کرد.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: «در مدت محدودی که کمیته اقتصادی ایران سوریه شکل‌گرفته، شاهد استقبال بسیار گسترده‌ای از طرف شرکت‌های بزرگ ایران بودیم که بتوانند فعالیت‌هایشان را در سوریه آغاز کنند.»
کاشفی با اشاره به سفر اخیر خود به سوریه ادامه داد: «در سفر اخیر به حلب به توافقاتی دست‌یافتیم که تمام امکانات برای بهره‌برداری از آن آماده است. این می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا ما در شهر حلب که قطب اقتصادی سوریه است، مستقر شویم.»

فصل اقتصاد

برچسب ها: تهران ، دمشق ، سوریه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: