bazarnews

کد خبر: ۴۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
اگرچه کارشناسان مشکلات پیش روی فضای کسب و کار کشور را مسائل فراملی و بین المللی می دانند، اما امروز خودتحریمی ها، به چالشی بزرگ پیش پای این بخش خصوصی تبدیل شده است و این بخش را فلج کرده است. به گفته، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، مهمترین موانع فعلی بهبود فضای کسب و کار در ایران، علاوه بر تحریم های بین المللی و نوسان نرخ ارز، در حوزه های ذیل جستجو می شود: قیمت گذاری دستوری وغیر منطقی؛ نظام مالیاتی؛ جریمه های غیر منصفانه سازمان تامین اجتماعی؛ کمبود نیروی ماهر و متخصص؛ قوانین و مقررات متعدد در تجارت و گمرک؛ و عدم دسترسی به تامین مالی در داخل کشور است؛ اما نقش اتاق های بازرگانی در رفع این موانع چیست؟ و به طور خاص اتاق اصفهان تا چه اندازه توانسته در ارائه راه حل در این بخش ها موفق عمل نماید. گزارش این هفته "نوسان" به دنیال پاسخ به این موارد است؛

به اعتقاد نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان، در حال حاضر بخشی از مشکلات فضای کسب و کار استان ناشی از مسائل کلان و سیاست های نادرست دولت است، چرا که وقتی کشور را براساس پنج استراتژی و راهکار هدایت کنیم، اقتصاد بر روی غلتک می افتد؛ اما اگر کشور اداره درستی نداشته باشد، روزانه با پنج هزار مشکل مواجه می شویم. متاسفانه امروز شرایط به نحوی است که دولتمردان می خواهند به صورت موردی و روزانه پنج هزار مشکل را از نرخ ارز، سیاست های صادرات و واردات و ... را بدون استراتژی مشخصی حل کنند که اینها فضای کسب و کار را بیشتر دچار بحران کرده است.

دولت 
اتاق را جدی نمی گیرد
مصطفی رناسی می گوید: اینکه دولت بخواهد از قیمت جوجه یک روزه تا مسائل سیاست خارجه را حل کند، نشدنی است و این تفکر انحصارطلبانه دولت بر اقتصاد، بازرگانی، صنعت و ...، فضای کسب و کار را نامساعد کرده است. به اعتقاد رناسی، مسائل کلی کشور، 80 درصد مشکلات اصفهان را شامل می شود، اما مشکلات بخش تولید در این استان نمود بیشتری دارد. او می گوید: اتاق بازرگانی اصفهان در تمام جلسات شورای گفتگوی استان، پیگیر است، اما گویا دولت اتاق را جدی نمی گیرد!!!؛ چرا که قدرت اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی و سهم 20 درصدی در اقتصاد کشور، در برابر دولت حتی 10 درصد هم نیست که این موجب کُند شدن حرکت مطالبه گیری اتاق در طرح های توسعه فرودگاه، قطار سریع السیر و یا موضوع آب اصفهان شده است. 
البته نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید می کند: اتاق بازرگانی برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه تامین اجتماعی و گرفتن لیست بیمه کارگران در شورای گفتگو و همچنین در رفع مشکلات مالیاتی در شورای اقتصاد مقاومتی، مصوبات خوبی داشته است. رناسی با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان با برگزاری دوره های آموزشی در پی حمایت از فعالان بخش خصوصی است، می گوید: زمانی که فضای کسب و کار مساعد نیست، اتاق باید تلاش خود را بیشتر کند، اما در طرف مقابل نیز دولت باید به دنبال اصلاح سیاست ها و کوچک سازی خود باشد.
به اعتقاد او، مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم رشد شرکت های خصولتی هستند که بدتر از دولتی ها هستند و نظارتی بر آنها نیست. شاید ضعف اتاق این بوده که نتوانسته خصوصی های واقعی را برای ورود به میدان ترغیب کند. به گفته رناسی، فشار برای مقابله با فساد وظیفه دیگر اتاق های بازرگانی برای بهبود فضای کسب و کار است و برای اثرگذاری در این راه تلاش کرده، اما غول دولت امروز آن قدر بزرگ شده که اثرگذاری اتاق بازرگانی در مقابل آن زیاد به چشم نمی خورد.

سیستم اداری اصفهان 
نیاز به روغن کاری دارد
رییس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان، معتقد است که چالش های فضای کسب و کار آن قدر گسترده است که با وجود تلاش بالای اتاق اصفهان برای رفع مشکلات حتی نسبت به دوره های قبل، اقدامات آنقدر ملموس به چشم نمی خورد. مرتضی بیشه، تصریح کرد: از سال گذشته با تاسیس دفتر دیده بان بهبود فضای کسب و کار اتاق اصفهان، هر ماه مشکلات فعالان صنعتی رصد و آمارها استخراج می شود، اما مشکلات سیستم بانکی، سازمان ها، ارگان ها و همچنین نوع برخورد سیستم اداری با بخش تولید و عدم اعتماد آنها به صنعت آنچنان گسترده است که به راحتی نمی توان مسائل را حل کرد.
وی ادامه داد: با وجود دسته بندی مشکلات از سوی اتاق بازرگانی و پیگیری آن در شورای گفتگو از مدیران دستگاه ها، نمایندگان مجلس، وزارتخانه و ... حتی اگر بتوانیم مشکلی را حل کنیم، متاسفانه دوباره مشکلات جدیدی در حوزه مسائل بانکی، گمرکی، مالیاتی و ... ایجاد می شود. او با انتقاد از سختگیری ادارات و دستگاه های مختلف، می گوید: اتاق بازرگانی برای حل این معضل، جلسات بسیاری با ادارات برگزار کرده، اما بدنه سیستم اداری اصفهان همانند ماشین زنگ زده ایست که نیاز به روغن کاری دارد.
او با اعتقاد بر اینکه طی چهار سال گذشته اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اتفاق نظر به دنبال حل مشکلات پیش روی فضای کسب و کار بوده اند، می گوید: البته هنوز در بحث سرمایه گریزی دچار مشکل هستیم و اتاق اصفهان برای حل این چالش قدیمی بسیار تلاش کرد؛ اما سرمایه گذاری که قصد فعالیت در اصفهان دارد به دنبال امنیت، آرامش و گرفتن آسان مجوزهای لازم است و این پروسه در اصفهان چند ماه و یا چندسال به طول می انجامد. به اعتقاد بیشه، اتاق بازرگانی تنها مشاور قوای سه گانه است و توان کار اجرایی ندارد. او تاکید دارد، حجم بزرگ کارشناسی بدنه دولت که عهده دار امور است باید به بخش خصوصی واگذار گردد.

بارها این ضعفها را 
تذکر دادم
مشاور سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان نیز هرچند منشا مشکلات فضای کسب و کار استان را بیرون از این استان جستجو می کند، اما معتقد است مشکل اصلی مربوط به دیدگاه دولتمردان است که کمتر به مشکلات این بخش توجه دارد. به گفته علی صفرنورالله، متاسفانه اتاق بازرگانی در رفع موانع کسب و کار به صورت روبنایی عمل کرده و نتوانسته و یا نخواسته در زیرساخت ها ورود کند و بیشتر زمان خود را به درگیری با دولت سپری کرده است.
به اعتقاد این فعال حوزه کسب و کار، امروز زمان آن رسیده که بخش خصوصی پستانک دولت را از دهان خود بیرون کشیده و خود گام بردارد؛ او می گوید: در این راه وظیفه اتاق بازرگانی، آموزش دیدگاه های صحیح توسعه فضای کسب و کار و جدا شدن از دولت است، اما متاسفانه بیشتر جلسات اتاق اصفهان معطوف به موضوعات روزمره ای همچون وام ندادن بانک ها، معوقات بانکی، مشکلات تامین اجتماعی، مالیات و ... است. 
صفرنوراله، اضافه کرد: متاسفانه دولت رانت خوار است و از پول فروش نفت، کشور را اداره می کند و بخش خصوصی نیز همین راه را در پیش گرفته و خود را وابسته به دولت کرده است. او با بیان اینکه اصفهان در صنایع بزرگی همچون فولاد، پتروشیمی، صنایع دستی و ... در کشور جایگاه مناسبی دارد، می گوید: باوجودیکه رتبه اصفهان در صنایع کوچک و متوسط SME)ها) مناسب است؛ اما هنوز نتوانسته از این پتانسیل بهره ببرد و اتاق بازرگانی اصفهان در این دوره به جای سر و سامان دادن وضعیت صنایع کوچک و متوسط، تنها شعار داده است.
او با اعتقاد بر اینکه اتاق بازرگانی اصفهان طی چهار سال گذشته برای توسعه بخش خصوصی واقعی کمتر کار کرده است، تاکید می کند: متاسفانه اتاق اصفهان در این دوره خروجی خاصی نداشته و حل مشکلات را تنها به دولت موکول کرده است. او می گوید: بارها این ضعف را در اتاق تذکر داده ام که تا زمانی که بخش خصوصی برای حل مشکلات خود در انتظار دیگری باشد؛ نه تنها رشد نمی کند بلکه با تداوم این وضعیت، رو به فنا خواهد رفت. به اعتقاد صفرنوراله، اتاق اصفهان برای بهبود فضای کسب و کار ناچار به تغییر دیدگاه و عینک خود است و اگر همچنان با "عینک انتظار" حرکت کند، مشکلات فضای کسب و کار حل نخواهد شد.

هفته نامه نوسان

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: