bazarnews

کد خبر: ۴۶۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
رسانه های داخلی با اشاره به مصوبه های دیروز کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر تغییر نکردن قیمت و نحوه توزیع حامل های انرژی اعم از بنزین، نفت و گاز نسبت به سال 97 و افزایش وام ازدواج به 30میلیون تومان اخبار و گزارش های خود را در زمینه بودجه به این موضوع اختصاص داده اند.

'محمد مهدی مفتح' سخنگوی کمیسیون تلفیق روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: کمیسیون تلفیق جلسه بعداز ظهر دیروز و صبح امروز را به دلیل اهمیت تبصره 14که قیمت های حامل های انرژی ، یارانه و مباحث دیگر در آن مطرح است، به این تبصره پرداخت.
مفتح تصریح کرد: کمیسیون تلفیق مصوب کرد که قیمت حامل های انرژی اعم از بنزین، نفت و گاز و ... نه در قیمت و نه در نحوه توزیع هیچ تغییری نسبت به سال 97 نداشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت تبصره 14 گفت: عمده مواردی که در لایحه دولت آمده بود، تصویب شد؛ تغییرات مختصری در آن انجام گرفت که برخی از آنها تاثیرات قابل توجهی از نظر میزان تاثیر گذاری به ویژه در اقشار محروم جامعه دارد.
رسانه های داخلی همچنین درباره موافقت کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش وام ازدواج از 15 میلیون به 30 میلیون تومان در بودجه 98 خبر داده اند. 
بررسی امروز (9 بهمن ماه) فضای رسانه ای کشور نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب درباره مزایا و معایب این تصمیم گیری ها به ارائه نظرات کارشناسان پرداخته و درباره افزایش وام ازدواج بر این باورند که با توجه به محدود بودن منابع برای ارائه وام مدت انتظار وام افزایش پیدا می کند و با توجه به تورم نمی تواند جوابگوی موانع ازدواج جوانان باشد. 
رسانه های اصولگرا هم مدعی سکوت دولت در مورد لایحه بودجه بنزین شده و این سکوت را به معنای ادامه روند فعلی قاچاق بی‌رویه، ادامه رشد مصرف و احتمالاً واردات بنزین در آینده نزدیک ارزیابی می کنند. 
گزارش تفریغ بودجه 96 دیوان محاسبات نیز موضوعی است که در رسانه های هر دو طیف بازتاب داشته است. 
رسانه های اصلاح طلب 
..............................
** افزایش وام ازدواج و منتفی شدن سهمیه بندی بنزین
روزنامه ایران در گزارشی درباره موافقت کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش وام ازدواج به 30 میلیون نوشت: این درحالی است که دولت در لایحه بودجه سال آینده مبلغ وام ازدواج را 15 میلیون تومان پیش‌بینی کرده بود. 
ایران در این باره به نقل از 'محمد خوش‌چهره' استاد اقتصاد دانشگاه تهران نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش مبلغ وام ازدواج نمی‌تواند با توجه به رشد قیمت‌ها و نرخ تورم، تمام موانع موجود بر سر راه ازدواج جوانان را بردارد. مگر در روستاها و شهرهای کوچک که در آن صورت نیز عواقب دیگری به همراه خواهد داشت. به این ترتیب که با توجه به محدود بودن منابع اگر محل جدیدی برای پرداخت وام ازدواج پیش‌بینی نشود، احتمال دارد که تعداد تسهیلات پرداختی در سال آینده کاهش یابد و مفهوم آن افزایش دوره انتظار عده‌ای دیگر برای دریافت وام خواهد بود. 
این روزنامه همچنین از تصمیم کمیسیون تلفیق بعد از دریافت پیشنهاد کارشناسان و نمایندگان مجلس و با این نتیجه که مصوبه ای در زمینه افزایش قیمت سوخت و سهمیه بندی بنزین برای سال آینده نداشته باشند، به نقل از 'علی شمس اردکانی' کارشناس انرژی نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1398 هم با اصلاح قیمت حامل‌های سوخت موافقت نکردند و بار دیگر توپ را به زمین دولت انداختند. اما وقتی قیمت سوخت در ایران از افغانستان هم کمتر است، آیا رویکرد دولت و مجلس نسبت به آن قابل قبول است؟ به نظر می‌رسد که این روند به سود ثروتمندان خواهد بود و نیازمندان و اقشار کم درآمد جامعه نادیده گرفته می شوند. 

روزنامه آرمان طی یادداشتی نوشت: 'هر ایرانی، یک لیتر بنزین'؛ این مطلبی است که موضوع بحث ایرانی‌ها بود. دیروز نادر قاضی‌پور با اشاره به موضوعات مطرح شده در رابطه با طرح سهمیه‌بندی بنزین در مجلس گفت که در چند روز اخیر شایعه‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه مجلس به دنبال آن است که بنزین را سهمیه‌بندی کرده و هر روز یک لیتر بنزین به افراد داده شود که این موضوع به هیچ وجه درست نیست. علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر قاضی‌پور با بیان اینکه مجلس درباره مساله سهمیه‌بندی بنزین تصمیمی نگرفته است.

اعتماد در مطلبی با عنوان 'خودروها مقابل آدم‌ها' در انتقاد از طرح سهمیه‌بندی بنزین برای خودروها نوشت: در ماه‌های اخیر میزان قاچاق بنزین نگرانی جدیدی برای سیاستگذاران اقتصادی کشور ایجاد کرده و طرح‌های مختلفی برای کنترل و کاهش حجم قاچاق در راهروهای سیاستگذاری کشور در مجلس و اتاق‌های فکر مطرح شده است. در افواه و نظر کارشناسان این گزاره نقش بسته است که افزایش قیمت بنزین تبعات سیاسی و اجتماعی دارد. از این رو طرح‌هایی که در مورد افزایش هزینه در دسترسی به بنزین وجود دارد، به شکلی به بسته‌های بازتوزیعی و حمایتی هم نظر داشته است. تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد طرح تازه‌ای که بر سهمیه بنزین به خودروها تاکید می‌کند به دلیل بی‌توجهی به سازوکار‌ها و جزییات رفتار مصرف‌کننده به شکست منجر می‌شود و در مقابل ایده سهمیه بنزین برای افراد می‌تواند امکانات بالاتری برای رسیدن به اهدف سیاستگذار فراهم کند.

روزنامه ابتکار از تصمیم کمیسیون تلفیق درباره گران نشدن قیمت بنزین در سال 98 گزارش می‌دهد و در مطلبی با عنوان 'توپ دولت در زمین مجلس' نوشت: چند سالی است که پس از هدفمندی یارانه‌ها در فصل بودجه، بازار شایعات درباره میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی خصوصا بنزین داغ می‌شود. امسال نیز به دلیل مشکلات خاص اقتصادی و وضعیت تحریمی کشور اما این خبرسازی‌ها، شایعات یا خبرهایی که در قالب شایعه برای سنجیدن و گرفتن بازخورد جامعه مطرح شد، تا حد زیادی به التهاب و نگرانی جامعه دامن زد‌ چرا که افزایش قیمت حامل‌های انرژی تورم‌زا است و منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی می‌شود‌ بنابراین جامعه تحت فشار ایرانی به ویژه در شرایط تحریمی جدید دیگر کشش و زمینه اعمال تورم و گرانی جدیدی را ندارد و خود دولت می‌کوشد با اختصاص بسته‌های حمایتی هرچند ناچیز باری از دوش اقشار آسیب‌پذیر جامعه که در این وضعیت تعدادشان در حال افزایش است بردارد. به همین دلیل پس از بازخوردها و واکنش‌های منفی جامعه به این اخبار، با وجود پیشنهادهای مختلف کمیسیون تلفیق برای شیوه توزیع بنزین، سهمیه‌بندی، دایر شدن کارت سوخت، میزان اختصاص بنزین به افراد در قالب فردی یا پیشنهاد هر ایرانی یک لیتر و‌... همان میزان و رقم بنزین سال 97 که عینا در بودجه 98 از طرف دولت لحاظ شده بود، به تصویب اعضای کمیسیون تلفیق 98 رسید.

** گزارش تفریغ بودجه 96 دیوان محاسبات
روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان 'خوب و بد عملکرد بودجه' به ارائه گزارش تفریغ بودجه 96 در مجلس توسط 'عادل آذر' رییس دیوان محاسبات اداری پرداخت و در این باره نوشت: یکی از نکات کلیدی ورود دیوان محاسبات به بودجه شرکت‌ها است. بنابه گفته عادل آذر، گزارش از تفریغ بودجه 96 دو بخش جدید دارد که بسیار مهم است . بخش اول گزارش تفریغ بودجه شرکت‌ها و بخش دیگر گزارش عملکرد و حسابرسی عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها است. رییس دیوان محاسبات در بیان این دو بخش افزود:'همیشه نمایندگان مجلس از دیوان محاسبات ورود به بودجه شرکت‌ها را مطالبه می‌کردند که این مطالبه نمایندگان در گزارش تفریغ بودجه 96 مورد توجه قرار گرفته است.'
اعتماد افزود: بخش مهم این گزارش که به گفته رییس سازمان دیوان محاسبات، برای اولین‌بار در گزارشات تفریغ بودجه بررسی می‌شد، بودجه شرکت‌ها بود. یکی از نکاتی که دیوان محاسبات به آن پرداخته، عدم درج نام 17 شرکت دولتی در بودجه 96 بوده است.

** پیش‌بینی و میزان تحقق منابع بودجه سال گذشته
ایسنا نوشت: با وجود این‌که هزینه‌های دولت در سال مالی گذشته بیش از حد پیش‌بینی شده بوده، اما در هر حال عوامل سه‌گانه‌ای که موجب افزایش منابع‌شده تا حدی مانع از کسری بوده است.

تارنمای نامه نیوز نوشت: گزارش تفریغ بودجه‌ای که دیوان محاسبات درباره عملکرد بودجه 1396 و هرچند به‌طور خلاصه منتشر کرده است، از این حکایت دارد که در بخش منابع و مصارف کلی بودجه، پیش‌بینی و تحقق منابع بودجه سال گذشته، از این قرار بوده است که از حدود 1,137 هزار میلیارد تومانی که پیش‌بینی شده بود، حدود 1,290 هزار میلیارد تومان محقق شده است که نشان‌دهنده تحقق 113.4 درصدی منابع دولت در بودجه 1396 است.
این در حالی است که در بخش مصارف نیز حدود 1,154 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بوده که در عمل، دولت 1,278 هزار میلیارد تومان هزینه در بودجه داشته است که تحقق مصارف را به حدود 110.7 درصد می‌رساند.
آنطور که گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد، از جمله دلایل افزایش نسبت منابع به مصارف در بودجه سال قبل، برداشت حدود 6337 میلیارد تومانی از سرجمع درآمدهای عمومی توسط خزانه‌داری کل کشور، اعمال معافیت حقوق گمرکی به‌میزان 3,766 هزار میلیارد تومان بیش از اعتبار مصوب و عدم واگذاری حدود 1,167 میلیارد تومان از اوراق و اسناد خزانه اسلامی است.

**رشد اقتصادی 98 منفی نمی‎شود
تارنمای بهار نیوز به نقل از 'فرهاد دژپسند' وزیر اقتصاد در واکنش به گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس که رشد اقتصادی منفی را برای سال آینده پیش‌بینی کرده بود، نوشت: دامنه مطرح شده در خصوص رشد اقتصادی کشور برای سال آینده که دامنه وسیعی است نشان می‌دهد علی‌رغم احترام به تهیه کنندگان این گزارش، این گزارش از قدرت و اصالت کافی برخوردار نیست... دژپسند در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر نظر برخی کارشناسان بودجه درباره کسری بودجه کشور، در سال آینده به دنبال لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس گفت: موضوع کسری بودجه یک مفهوم کلی است و به معنای پیشی گرفتن مصارف بر منابع است و زمانی در کشور اتفاق می‌افتد که مصارف دولت از منابع پیشی بگیرد.
رسانه های اصولگرا 
.........................
**موافقت 75 درصدی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی
روزنامه کیهان با اشاره به نتایج یک نظرسنجی در خصوص اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی نوشت: در نظرسنجی یک برنامه تلویزیونی مشخص شد 75 درصد مردم موافق اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی به جای هر خودرو هستند و حدود 25 درصد هم با گزینه دوم یعنی تخصیص سهمیه به هر خودرو موافق هستند.
این روزنامه افزود: هم اکنون کسانی که اتومبیل دارند از یارانه سوخت بهره بسیار بیشتری می‌برند و افراد طبقات پایین که خودروی شخصی ندارند، از این امتیاز بی‌بهر‌ه‌اند. این بی‌عدالتی باعث شده مدل‌های متنوعی برای تغییر شیوه پرداخت یارانه انرژی در قالب بودجه سال 98 کشور پیشنهاد شود.
مرتضی زمانیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با برنامه پایش ضمن مقایسه مصرف بنزین دهک‌های ثروتمند و مستمند جامعه با یکدیگر تصریح کرد: حدود 60 درصد مردم کشور دارای خودروی شخصی نیستند و همین امر باعث شده است که دهک‌های ثروتمند جامعه که دارای بیش از یک خودرو هستند، حدود 80 درصد یارانه انرژی را به خود اختصاص دهند.
زمانیان ادامه داد: در بخش سوخت یکی از ظالمانه‌ترین روش‌های تخصیص یارانه را اعمال می‌کنیم، در حال حاضر ما یارانه سوخت را بین ثروتمندان تقسیم می‌کنیم. بر اساس داده‌های مرکز آمار اگر کشور را به 10 دهک تقسیم کنیم، در حال حاضر، دهک دهم یعنی ثروتمندترین خانوارهای جامعه 11 برابر از دهک یک یعنی فقیرترین خانوارهای جامعه از یارانه بنزین منتفع می‌شوند... در این وضعیت که اصلاح روند گذشته درباره یارانه سوخت، ضروری و نیازمند یک تصمیم مدبرانه و محکم است، دولت و جریان‌هایی در مجلس تصمیمی برای تغییر نحوه توزیع بنزین در سال آینده ندارند و شاید هم بهتر باشد بگوییم هیچ‌یک شجاعت پذیرش ریسک تصمیم‌گیری در این باره را ندارند. 

تارنمای مشرق نیوز در گزارشی نوشت: دولت در لایحه بودجه درباره بنزین سکوت کرده که به معنای ادامه روند فعلی قاچاق بی‌رویه، ادامه رشد مصرف و احتمالاً واردات بنزین در آینده نزدیک است که با توجه به تحریم‌ها، می‌تواند مشکلاتی برای کشور ایجاد کند. با پاسکاری دولت و مجلس، قطعاً وضع فعلی قاچاق بنزین ادامه خواهد داشت و روزانه میلیاردها تومان از پول ملت به جیب قاچاقچیان سوخت می‌رود.

**افزایش مبلغ وام ازدواج 
روزنامه جوان نوشت: 'محمدمهدی تندگویان' معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه پیشنهاد افزایش وام ازدواج پیش از این از سوی وزارت ورزش به مجلس ارائه شده بود، گفت که تنها بحثی که در مورد این افزایش وجود داشت مربوط به محل تأمین این بودجه بود و مجلس باید تصمیم می‌گرفت کدام ردیف را به این موضوع اختصاص دهد.
وی درباره مشمولان دریافت وام 30 میلیونی ازدواج نیز توضیح داد: افرادی که تا پایان سال درخواست وام ازدواج خود را تکمیل کرده و ضمن معرفی به شعبه بانک، در انتظار دریافت این وام هستند، مشمول وام ازدواج 15 میلیون تومانی می‌شوند. همچنین ممکن است افرادی که تشکیل پرونده خود را موکول به سال آینده می‌کنند، این وام را به دلیل تأخیر در تأمین بودجه، با فاصله چند ماهه و در اوایل سال 98 دریافت کنند و این دسته از افراد مشمول دریافت وام 30 میلیونی می‌شوند.

** انحراف بودجه شرکت‌های دولتی 
روزنامه صبح نو با اشاره به گزارش تفریغ بودجه 96 دیوان محاسبات نوشت: طبق گزارش تفریغ بودجه سال‌96 که امروز دیوان محاسبات کل کشور به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، بالغ بر 1974‌مورد انحراف با تقویم ریالی در بودجه شرکت‌های دولتی مشاهده می‌شود. 
صبح نو افزود: علی‌رغم حکم ماده‌(1) قانون محاسبات عمومی کشور بودجه 17‌شرکت دولتی در لایحه بودجه سال‌1396 کل کشور درج نشده است که با ارائه گزارش آسیب‌شناسی نظام بودجه‌ریزی کشور توسط دیوان محاسبات کشور به سازمان برنامه‌و‌بودجه، تعداد 15شرکت دولتی موضوع جدول فوق در لایحه بودجه سال‌1398 درج شده‌اند.

روزنامه فرهیختگان در یادداشتی با عنوان 'ضد فلسفه بودجه نویسی' نوشت: گزارش تفریغ بودجه 96 منتشرشد، طبق این گزارش فقط 38 درصد احکام قانونی رعایت شده است، حالا این سوال پیش می‌آید که اصلا چرا بودجه‌می‌نویسیم؟
روز دوشنبه دیوان محاسبات کشور بیست‌ونهمین گزارش تفریغ بودجه را که مربوط به عملکرد بودجه سال 96 است منتشر کرد. این گزارش که شامل پنج بخش منابع و مصارف، تبصره‌های ماده‌واحده، بودجه شرکت‌ها، حسابرسی عملکرد و پیشنهاد برای اصلاح ساختار بودجه است، نکات بسیار قابل تاملی دارد. 
زیان‌ده شدن 180 شرکت دولتی، تحقق 125 درصد بودجه شرکت‌های دولتی، عدم درج 6 هزار میلیارد تومان برداشت از درآمدهای عمومی توسط دولت، جبران کسری 82 هزار میلیارد تومانی از طریق واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بی‌توجهی یا عدم رعایت 62 درصد از تبصره‌های ماده‌واحده قانون بودجه، عدم سرمایه‌گذاری پنج‌هزار میلیارد تومان در میادین نفتی توسط وزارت نفت، عدم اختصاص 99 درصد از تسهیلات اشتغالزایی پیش‌بینی شده در بودجه، عدم ثبت بودجه 17 شرکت دولتی در لایحه بودجه و ... و تخلفات گسترده در شستا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ازجمله موارد تخلف دولت در عمل به تکالیف بودجه سال 96 و همچنین دیگر تکالیف دولت است.

الف نوشت: بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 1396 کل کسری تراز عملیاتی بالغ 82 هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به میزان درآمدهای تحقق یافته و مصارف اعتبارات هزینه‌ای، در عمل به 72 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

**شکایت دیوان محاسبات از شستا 
به گزارش رجا نیوز، دیوان محاسبات پرونده عدم همکاری و پاسخگویی به درخواست ارائه اطلاعات و مدارک مالی، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) در مورد عملکرد بودجه سال 96، را به دادسرای دیوان برای رسیدگی ارسال کرده است. در گزارش تفریغ بودجه سال 96 کل کشور، وضعیت دخل و خرج سال گذشته شستا مشخص نیست.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: