bazarnews

کد خبر: ۴۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی­ با بیان این که کارت های هوشمند، امنیت تراکنش های بانکی را ارتقا می دهد گفت: پرداخت با کارت هوشمند از ۹۸ قابل استفاده است و اگر کارت های بانکی هوشمند شود پرداخت آفلاین نیز میسر است.

ناصر حکیمی دربرنامه تیتر امشب با بیان اینکه لازم نیست که تمام کارت های مغناطیسی به هوشمند تبدیل شود گفت: پرداخت با موبایل همراه و کارت بانکی هوشمند با امنیت بیشتری خواهد بود.

وی با بیان اینکه سیستم پرداخت با کارت هوشمند از 98 قابل استفاده است، افزود: اگر کارت های بانکی هوشمند شود پرداخت آفلاین نیز میسر است و در صورت لزوم در انتظار ارسال قرار می گیرند.

او گفت: صاحب کارت هوشمند می تواند مدیریت خطر (ریسک) کند. تراکنش ها ریز را میتوان در مجموع با یک رمز بانکی به بانک ارسال کرد و کاهش مبلغ از حساب اصلی کم می شود.

او افزود: هنوز امکان استفاده از گوش های همراه بعنوان کیف پول امکان پذیر نیست. برخی از گوشی های تلفن همراه از سوی سازنده تلفن استفاده از تلفن همراه بجای کارت هوشمند اجازه داده نشده است.

حکیمی با اشاره به چگونگی برداشت مستقیم از حساب بانک گفت: برخی از پرداخت های بانکی دوره ای روزانه یا ماهیانه و یا در یک موعد مقرری است.

می توان از طریق ثبت درخواست در داخل بانک به بانک مورد نظر اجازه داد بعد از یک اطلاع رسانی کوتاه از طریق بانک و تائید شما قبوض دوره ای مانند قبض موبایل پرداخت شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اعلام اینکه در 18 بانک کشور سیستم برداشت مستقیم عملیاتی شده است، گفت: در شرکت هایی مانند استارت آپ ها بسیار کاربرد دارد.­

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به دیگر مزایای بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت: در سیستم بانکی توسعه یافته الکترونیکی امکان دبه کردن و جابجایی تراکنش های بانکی غیرممکن است بنابر این می توان به سیستم تکنولوژی بلاک چین (Blockchain) اعتماد کرد.

ناصر حکیمی افزود: بلاک چین(بلوک زنجیره) یک نوع سیستم ثبت اطلاعات دیجیتالی است و با ثبت دفتر سنتی بسیار متفاوت است.

او گفت: اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است.

حکیمی افزود: بیت کوین اولین کاربرد از فناوری بلاک چین است. اگر بلاک چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است.

او با بیان اینکه بلاک چین یک ابزار است، گفت: هویت طرف معامله با بیت کوین مشخص و قابل اعتماد نیست.

دبیر همایش بانکداری الکترونیک دیگر مهمان برنامه درباره کارت های هوشمند گفت: کارت هایی که امروز کاربرد دارد و استفاده می شود کارت های مغناطیسی است که استانداردهای امنیتی لازم را ندارد بنابراین برای پرداخت های خرد و پرداخت های روی موبایل نیاز به تراشه هوشمند دارد.

بانک مرکزی سعی دارد کارت ها به سمت هوشمند سازی پیش برود و این کار در یک فرایند تدریجی و مدت دار انجام خواهد شد این بدین معنا نیست که اگر بخشی از کارت ها هوشمند شد باید کارت های مغناطیسی از دور خارج شود.

علی دیواندری درباره فواید الکترونیکی کردن کارت ها گفت: کارت های هوشمند استانداردهای امنیتی بالاتری دارد و در موبایل (mobil payment ) ضروری است که با استانداردها خود را تطبیق دهیم.

دبیر همایش بانکداری الکترونیک درباره جایگاه ایران در بانکداری الکترونیک دنیا گفت: در سیستم های پرداخت ایران یکی از کشورهای خوب دنیا است و خیلی از سامانه های ملی پرداخت مثل سانتا، پایا داریم که نمونه آن در بسیاری از کشورهای دنیا کم دیده شده است. در حال حاضر استاندارد سازی و ارتقای روندهای نوظهور مد نظر است تا از استاندارد های روز دنیا جا نمانیم.

او گفت: در سطح ارائه خدمات بویژه در خدمات پرداخت خرد پیشرفت کرده ایم و خیلی از خدمات پرداخت در کشور ما به صورت آنلاین و کارت به کارت انجام می شود که در خیلی از کشورها هنوز این امکان وجود ندارد.­

علی دیواندری گفت: از نظر سیستم های پرداخت ایران یکی از کشورهای پیشرفته دنیاست اما نباید به این حد اکتفا کنیم.

او گفت: برای اینکه تراکنش ها باید امن تر شود کارت های بانکی هوشمند سازی می شود بنابراین موضوع اصلی ارتقای خدمات است تا زیرساخت ها.

دبیر همایش بانکداری الکترونیک گفت: موضوع برداشت مستقیم امکانی است که در دنیا وجود داشته و ما نیز می توانستیم خیلی زودتر این کار را انجام دهیم که کمی با تاخیر انجام شده است.

دیواندری افزود: اقتصاد ما به بانکداری الکترونیک احتیاج دارد بنابراین باید سازوکارها فراهم شود. الکترونیکی شدن به استارتاپ ها و تولید نیز کمک خواهد کرد.

یکی از مزیت های الکترونیکی شدن و هوشمند شدن کارت ها جایگزین ضمانت ها در قالب چک است که اثر بیشتر در حوزه تجارت و اقتصاد ملی است.­

دبیر همایش بانکداری الکترونیک افزود: کارت های اعتباری به فرد امکان پرداخت می دهد که نیمه دوم ماه که اکثر افراد حقوق بگیر مشکل پرداخت دارند، مشکلی تا پایان ماه نداشته باشند و درواقع یک نوع تضمین از طریق سیستم برای فرد ایجاد می شود.

دیواندری در پایان گفت: بلاک چین (Blockchain) سبب تحول در کسب و کارها، تجارت و نظام بانکی می شود و تحت عنوان انقلاب و تحول بزرگ نامیده می شود.

او افزود: در واقع نهاد اعتماد که قبلا به وسیله بانک، بیمه انجام می شد و تحت عوامل انسانی شکل می گرفت در این سیستم به الگوریتم های ریاضی سپرده می شود.

تسنیم/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: