bazarnews

کد خبر: ۴۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
بازارنیوز بررسی می‌کند:
رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با مقامات سوریه، در رابطه با رفع مشکل روابط بانکی دو کشور گفت: قرار است یک پیام رسان مالی برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه میان ایران و سوریه راه اندازی شود. در این راستا، معاون اول رئیس جمهور از غیر سوئیفتی بودن این پیام رسان خبر داده است.

گروه بورس،بانک و بیمه بازارنیوز:اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران در رأس هیأتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی روز دوشنبه ۸ بهمن ماه وارد کشور سوریه شده است تا در رابطه با توسعه تجارت دوجانبه گفتگو و تفاهماتی با مقامات این کشور انجام دهد. در این سفر دو روزه فعالان بخش خصوصی کشور نیز حضور دارند.

یکی از مطالبات اصلی و مهم فعالان بخش خصوصی دو کشور در نشست دوجانبه، تسهیل روابط بانکی برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور است.

استفاده از ارزهای ملی و پیام رسان غیر سوئیفت در روابط مالی با سوریه

در همین زمینه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران که در این سفر که برای دیدار با مسئولان سوریه حضور دارد، گفته است: در حال حاضر ارتباط مالی بانک های مرکزی و بانک های ایران و سوریه قرار است بر اساس «پیام رسان مالی» که پیشنهاد داده ایم صورت بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنین گفته است: این پیشنهاد یک کار خوب دوجانبه است که بیشتر قرار است ارتباطات مالی دو کشور را بر اساس ارز های ملی دو طرف به انجام رساند. البته در این شیوه معاملات دوجانبه، از ارزهای غیر دلاری دیگر نیز در روابط بانکی میان خود استفاده خواهیم کرد.

اسحاق جهانگیری در دیدار با عماد خمیس، نخست وزیر سوریه در رابطه با پیام رسان مالی میان دو کشور گفته است «یکی از مهمترین موضوعات مسئله نظام بانکی و ارتباط مستقیم کارگزاری بانک های دو کشور با سیستمی خارج از نظام سوئیفت است.»[۱]

ساماندهی روابط بانکی پیش شرط مهم تحول در تجارت با سوریه

سیستم سوئیفت شبکه بین المللی انتقال پول است که آبان ماه، همزمان با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، خدمت رسانی به بانک مرکزی و شماری از بانک های ایرانی را قطع کرده است. به همین منظور استفاده از سیستم های پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت برای حفظ روابط بانکی بین المللی اهمیت دارد.

در چنین شرایطی اگر ایران بخواهد از روابط سیاسی خود با کشورهایی همچون سوریه بهره ببرد و سهمی قابل توجه در بازسازی این کشور ایفا نماید، راه اندازی پیام رسان جایگزین سوئیفت به منظور ساماندهی به تبادلات بانکی دوجانبه، یکی از پیش شرط های مهم است.

مقاومتی نیوز/

برچسب ها: همتی ، جهانگیری ، سوئیفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: