bazarnews

کد خبر: ۴۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: امکان اقامت ۴۰۰۰ زائر در فاز دوم زائرشهر رضوی فراهم شده است.

خلیل اکبری اظهار داشت: فعالیت‌های معاونت فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی که بازوی توانمندی در توسعه و آبادانی کشور است به چند بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست پروژه‌های حوزه عمرانی با رویکرد ساخت‌وساز است. بخش دوم پروژه‌هایی با رویکرد عملیات آماده‌سازی بوده و بخش دیگر تأمین و نگهداری پروژه‌هایی است که قبلا ساخته شده و بخش آخر شامل پروژه‌هایی می‌شود که به صورت مشارکتی بوده و در حال حاضر فعالیت‌های آن در دست اجراست.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در راستای حکم صادره از سوی مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی، فعالیت‌هایی مهمی طبق دستور تولیت در حوزه عمرانی اجرایی شد. این فعالیت‌ها بیشتر در راستای توجه به زائر و افراد کم درآمد جامعه و تسهیل زیارت بوده است.

اکبری عنوان کرد: به همین منظور تعداد قابل توجهی از پروژه‌ها، در حوزه زائر و زیارت انجام شده که می‌توان به پروژه‌های «زائرشهر رضوی» و «زائرسرای رضوی»، آغاز عملیات احداث واحد مسکونی ویژه زوج‌های جوان در مشهد و بیرجند، پروژه‌های فرهنگی از جمله ساخت مدارس، احداث کتابخانه و فرهنگسرا، پروژه‌هایی در راستای حفظ صیانت از موقوفات که بحث‌های آبادسازی و ایجاد ارزش افزوده با رویکرد اجرای طرح‌های زیربنایی است و... اشاره کرد.

وی تصریح کرد: استادیوم ورزشی آستان قدس رضوی، دبیرستان علوم و معارف، فرهنگسرای سبزوار، ساختمان‌هایی که به منظور حفاظت از موقوفات در مجاورت ساختمان‌های موقوفات بنا نهاده شده، احداث ساختمان‌های اداری املاک و اراضی در شهرستان‌های مختلف، پروژه‌هایی با محوریت اقامتی در استان قم و سایر مدارس امام رضا(ع) که در سطح مشهد احداث شده همه با محوریت معاونت فنی و عمران آستان قدس رضوی احداث شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌‌های عمرانی در دست اقدام که به دستور تولیت اجرایی شد، در راستای خدمت به زائران و تسهیل در امر زیارت آنان «زائر شهر رضوی» است.

وی ادامه داد: زیارت بارگاه منور امام علی ابن موسی‌الرضا(ع) همواره آرزوی دلدادگان و شیفتگان به ائمه اطهار(ع) است اما طبق آمارهای رسمی، ماندگاری زائران در مشهد طی چند سال گذشته کاهش‌یافته که مهم‌ترین دلیل آن موضوعات اقتصادی است. از آنجایی که همواره یکی از بحث‌های مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی، بحث تسهیل زیارت برای زائران و فراهم آوردن شرایط زیارتی مطلوب برای زائران زیارت اولی است، در همین راستا برای رونق در امر زیارت تمهیداتی لحاظ شد که یکی از آن­ها زائر شهر رضوی است.

اکبری گفت: معاونت فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی پروژه «زائر شهر» را در مردادماه سال 95 کلید زد. این زائرشهر تقریبا شبیه یک شهر است که در زمینی با مساحت 35 هکتار در یکی از محورهای اصلی ورودی مشهد و در حاشیه اتوبان باغچه به مشهد واقع شده است. این طرح دارای سه فاز بوده که در فاز اول و دوم واحدهای سوئیتی و هیئتی قرار دارد و فاز 3 به واحدهای آپارتمانی اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در هر بلوک از واحدهای سوئیتی و هیئتی، 25 سوئیت با مساحت تقریبی 40 متر مکعب و ظرفیت بین 4 تا 6 نفر قرار دارد. در هر بلوک امکان اقامت نزدیک به 150 نفر وجود دارد و در مجموع 1400 سوئیت و 12 سالن هیئتی در این زائرشهر تعبیه شده که امکان اقامت برای بیش از 4 هزار نفر در این بلوک‌ها فراهم آمده است. تمام سوئیت‌های فاز یک آماده بهره‌برداری است و هم‌اکنون زائران از اقصی نقاط کشور از امکانات این زائرشهر بهره مند می‌شوند.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی اظهار داشت: تقریبا بیش از نیمی از مسافران از طریق زمینی و از مسیر آزادراه مشهد-باغچه و بقیه از مسیر قوچان به مشهد مشرف می‌شوند، از این رو در مطالعات مکان­‌یابی نکات مهمی چون خدمات‌رسانی بهتر به زائران،‌ حمل نقل شهری،‌ پارکینگ،‌ زمین وسیع و ‌ارائه بهتر خدمات شهری در دو نقطه شمال شرق و مرکز شهر مشهد مورد توجه قرار گرفت.

اکبری تصریح کرد: برای ایجاد چنین زائرشهری زمینی با حداقل 25 هکتار مساحت مورد نیاز بود که با بررسی گروه مطالعاتی از بین 7 نقطه پیش بینی شده،‌ زمین حاشیه شهرک طرق واقع در حاشیه اتوبان مشهد-باغچه به مساحت 35 هکتار انتخاب شد که 25 درصد از این زمین، برای ساختن فضای اقامتی و خدماتی و سالن‌های بزرگ‌ مورد استفاده قرار گرفت و بقیه آن به آماده‌سازی برای فضای سبز، فضاهای ورزشی و دیگر فضاها‌ اختصاص داده شد.

وی بیان کرد: پروژه «زائرسرا رضوی» نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که در راستای تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی عملیاتی شد. تفاوت زائرشهر و زائرسرا رضوی در این است که زائرشهر همانند شهرکی بوده که دارای فضاهای خدماتی قابل توجهی است. زائرشهر رضوی در اطراف شهر قرار گرفته تا زائران بتوانند از امکانات آن استفاده کنند و به دور از شلوغی و ترافیک شهر در آنجا مستقر شوند.

اکبری تاکید کرد: زائرسرا پروژه کوچکی از زائرشهر است که عملیات اجرایی آن در آذرماه سال 95 در تقاطع میرزا کوچک خان و بلوار چمن در مشهد آغاز شد و مرداد ماه سال جاری به بهره‌برداری رسید. این زائرسرا با مساحت 44 هزار مترمربع و با استفاده از کمک‌های مردمی در کمتر از دو سال ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در فاز یکم 4 سالن با گنجایش هیئت با مساحت 4 هزارمتر مربع و با ظرفیت هزار و 400 نفر و 6 بلوک مستقل با 124واحد اقامتی با ظرفیت پذیرش حداقل هزار نفر ایجاد شده است. فاز دوم این زائرسرا نیز دارای 12 بلوک است که 10 بلوک سوئیتی و 2 بلوک هیئتی را شامل می‌شود و واحدهای آن در سه طبقه طراحی شده است. می‌توان ایجاد درمانگاه، فضاهای تفریحی و فرهنگی برای رفاه حال زائران امام رضا(ع) را از امکانات این زائر سرا دانست، اشتغال‌زایی برای 300 تا 500 نفر یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه بود.

تسنیم/

برچسب ها: مشهد ، اقامت ، زائرسرا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: