bazarnews

کد خبر: ۴۶۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: برای حذف رانت خواری، به استانها اعلام کرده ایم قیر رایگان را فقط به پروژه هایی که تأمین اعتبار شده‌اند، تحویل دهند.

عبدالهاشم حسن نیا در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره توزیع قیر به پیمانکاران طرف قرارداد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: از ابتدای سالتا کنون حدود 170 هزار تن قیر دریافت کرده ایم و پیش بینی می کنیم اگر قیر به طور مرتب توزیع شود پتانسل آن را داریم که 100 تا 150 تن دیگر تا پایان امسال دریافت کنیم.
وی با اشاره به نوسان مداوم قیمت قیر افزود: این اتفاق، پیمانکاران ما را دچار مشکل می کند؛ چون اگرچه زمان تحویل قیرها فصلی است، اما روش محاسبه نرخ تعدیل آنها ماه به ماه تغییر می کند. از همین رو ما انتظار داریم نرخ تعدیل قیر نیز به صورت 3 یا 6 ماهه با پیمانکاران پروژه های تعمیر و نگهداری راه ها محاسبه شود.
حسن نیا درباره تفاوت بالای نرخ تعدیل قیر در هر ماه که با پیمانکاران محاسبه می شود، یادآور شد: این تفاوت ها بسیار بالاست؛ به گونه ای که در یک ماه، هر تن قیر با پیمانکار 3 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه می شود در حالی که نرخ تعدیل آن در ماه قبل از آن با پیمانکار 2 میلیون و 800 هزار تومان برای هر تن قیر محاسبه شده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: شاخص تعدیل نرخ قیر، کل قراردادهای پیمانکاری را حتی در زمان بررسی اسناد مناقصه ها نیز دچار مشکل می کند؛ با این حال، اینکه قیر از طریق بورس کالا توزیع شود یا خیر، برای ما فرقی ندارد؛ اما توقع داریم قیمت قیرهایی که در هر فصل در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می دهند، حداقل در هر بازه سه ماهه ثابت باشد تا شاخص های تعدیل نرخ قیر را که با پیمانکاران محاسبه می کنیم قابل تنظیم باشد. ضمن اینکه پیمانکاران هم باید بتوانند برنامه ریزی کنند در یک فصل با قیری که قیمت ثابت دارد، کار کنند.
معاون وزیر راه درباره نحوه واگذاری قیر برای دستگاه های تابعه وزارت راه گفت: قیرها به وزارت راه و شهرسازی داده می شود آنها نیز بر اساس میزان مصرف میان دستگاه های مصرف کننده قیر شامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری و روکش راه روستایی توزیع می کنند. البته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به وجود 150 هزار کیلومتر آزادراه، راه اصلی و روستایی در کشور، بزرگترین مصرف کننده قیر است.
وی تأکید کرد: در تلاش هستیم سهمیه قیر بیشتری دریافت کنیم تا مشکلات فنی بخشی از راه های اصلی، آزادراهی و بزرگراهی را تا پیش از تعطیلات نوروزی و بخشی را نیز پس از ایام عید سال 98 تعمیر و رفع کنیم.
حسن نیا در خصوص وجود رانتهایی که در توزیع قیر وجود دارد و برخی از پیمانکاران پروژه های راهسازی، قیر رایگان را در بازار آزاد به فروش می رسانند، تصریح کرد: برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، حواله های قیر را فقط به پروژه هایی می دهیم که اعتبار اجرای آنها تأمین شده باشد. ادارات کل راهداری استانها موظف به کنترل نحوه توزیع قیر هستند اما با توجه به اتفاقاتی که در بخش قیر رخ داده، سعی می کنیم کنترل ها را افزایش دهیم. 

مهر/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: