bazarnews

کد خبر: ۴۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر راه اندازی سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری کارت های بازرگانی، گفت: از این پس هر مورد کارت بازرگانی که برخلاف قوانین مربوطه صادر شود، مراتب به دادستان قوه قضاییه و انقلاب شهرستان‌های مربوطه اعلام می‌شود.

«حسین تاجمیر ریاحی» گفت: سو استفاده از کارت‌های بازرگانی تاکنون مشکلات فروانی را برای نظام اقتصادی و مالیاتی کشور به دنبال داشته است. 
وی تاکید کرد: برای پیشگیری از صدور کارت بازرگانی برای اشخاص فاقد صلاحیت و جلوگیری از فرار مالیاتی باید نظام اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری کارت‌های بازرگانی به سرعت اجرایی شود.
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد برخلاف شرایط مندرج در قانون مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن برای افراد فاقد شرایط (بی‌سواد، فاقد تمکن مالی، فاقد صلاحیت) کارت بازرگانی صادر می‌شود که موجب سوءاستفاده‌های گسترده و عدم پرداخت مالیات می‌شود.
ریاحی اظهارداشت: پرونده‌های متعددی در اجرای ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و سایر مقررات مربوطه برای سوء استفاده کنندگان از این کارت‌ها به منظور وصول مالیات‌های متعلقه در مراجع قضایی درحال پیگیری است.
وی گفت: با تاکیدات مقامات قوه قضاییه و برگزاری جلسات متعدد مقرر شد برای پیشگیری از صدور کارت بازرگانی برای اشخاص فاقد شرایط و جلوگیری از قاچاق کالا و ارز، سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری برای تجارت داخلی و خارجی با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتاق تعاون مرکزی ایجاد و صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی از طریق این سامانه ساماندهی شود.
ریاحی با انتقاد از همکاری نکردن دستگاه‌های مربوطه به منظور راه اندازی این سامانه، اظهارداشت: با توجه به اینکه در طول یک سال گذشته سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری کارت‌های بازرگانی ایجاد نشده است، همکاری نکردن درخصوص راه اندازی این سامانه از طریق مراجع نظارتی و قوه قضاییه پیگیری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مسئولیت اتاق بازرگانی در صدور این گونه کارت‌ها، اتاق مذکور در خصوص راه‌اندازی سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی همکاری لازم را با دستگاه‌های ذیربط انجام دهد.
به گزارش ایرنا، «محمد صادق حمیدیان» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سی ام دی ماه در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول صدور کارت های بازرگانی است اما همیشه از اتاق در این باره سوال می شود.
این در حالی است که «عدنان موسی پور» دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق، یک هفته قبل از این نشست به ایرنا گفت که برخی اتاق های بازرگانی استان ها، از یک سال پیش به صورت غیرقانونی اقدام به صدور کارت های عضویت و بازرگانی کرده اند تا امروز در انتخابات اتاق های استانی از آنها استفاده کنند.
به گفته موسی پور، کل کارت های صادر شده در یکی از اتاق های بازرگانی استان ها در 40 سال گذشته، 60 عدد بود اما این اتاق در یک ماه برای شرکت در انتخابات، 600 کارت صادر کرده است.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: