bazarnews

کد خبر: ۴۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
ژاپنی‌ها امروز چهارمین محموله نفت ایران را بارگیری خواهند کرد، همچنین کره جنوبی هم دیگر کشوری است که اقدام به خرید نخستین محموله میعانات گازی ایران ، پس اخذ مجوز معافیت‌های تحریمی، می‌کند.

پیش از شروع مجدد تحریم‌ها ایالات متحده،  کره جنوبی سومین و ژاپن چهارمین خریدار نفت ایران به شمار می‌رفتند. با خروج آمریکا از برجام واعمال دوباره تحریم‌ها شرایط کمی متفاوت شد  و این کشورها نسبت به خرید نفت ایران دچار تردید شدند و حتی کشورهایی هم به عنوان جایگزین‌ نفت ایران تعیین کردند.

اما سیاست‌های آمریکا مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت نفت سبب شد تا آن‌ها به هشت کشور مجوز خرید موقت نفت ایران به مدت شش ماه را بدهند.

ژاپن و کره به عنوان دو عضو که موفق به دریافت معافیت تحریمی ایالات متحده شدند، خرید نفت ایران از سرگرفته و بارگیری مجدد را در برنامه خود دارند.

از این رو رسانه‌های ژاپنی امروز اعلام کردند ، این کشور چهارمین محموله نفتی ایران را بارگیری خواهد کرد. پیش از این پالایشگاه‌های(فوجی،شل و کاسمو)اقدام به خرید نفت ایران کرده بودند.

در ادامه خرید نفت ژاپن  ، پالایشگاه JXTG  اقدام به خرید نفت از ایران  کرده که ، نفتکش VLCC Eneos برای بارگیری نفت خریداری شده روز جاری به جزیره خارک رسیده است.

از سوی دیگر، کره جنوبی دیگرکشوری است که به عنوان یکی از مشتریان اصلی خرید نفت و گاز ایران شناخته می‌شد، به طوری که سئول ، روزانه میانگین حدود 180 هزار بشکه نفت خریداری می کرد.اما به دلیل فشارهای ایالات متحده آن‌ها چند ماه پیش مجبور به قطع کامل واردات معیانات نفتی و گازی از ایران شدند. این در حالی است که سفیر کره جنوبی در تهران از تلاش‌های دولت کشورش برای دریافت اخذ معافیت از ایالات متحده سخن گفت.

در نهایت دولت کره هم مانند ژاپنی‌ها مجوز موقت 6 ماهه را از آمریکا گرفت و اعلام کرد انجام معاملات با ایران را از سر می‌گیرد.

چند روز پیش نیز اولین محموله نفتی ایران در سال جدید وارد مرزهای کره جنوبی شد. این در حالی است که رسانه‌های کره ای امروز خبر از خرید 2 میلیون بشکه میعانات گازی توسط شرکت (هیوندا اویل بانک )کره جنوبی در ماه فوریه دادند. لازم به ذکر است این نخستین خرید گاز از سوی این کمپانی پس اعمال مجدد تحریم‌ها است.

همچنین به گفته یکی از مقامات شرکت پتروشیمی (هانوها توتال )  این شرکت نیز برنامه ای برای واردات میعانات گازی از ایران در ماه جاری را دارد اما به میزان این خرید اشاره نشده است.

اقتصاد آنلاین

برچسب ها: ژاپن ، محموله نفتی ، کره
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: