bazarnews

کد خبر: ۴۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
نماینده سابق ایران در اوپک اظهار داشت:
محمدعلی خطیبی گفت: افزایش بهای نفت در بازار‌های جهانی ناشی از رعایت صحیح توافق کاهش تولید بین کشور‌های اوپکی و غیر اوپکی بوده است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: محمدعلی خطیبی، ضمن اشاره به اینکه قیمت نفت هم اکنون در دامنه ۶۰ دلار در حال نوسان است، افزود: نگرانی هایی که بابت افت قیمت نفت وجود داشت در حال حاضر با اعمال مدیریت عرضه برطرف شده است.

وی همچنین اظهارداشت: علاوه بر این موضوع مازاد عرضه نفت به بازار نیز با توجه به کاهش تولید در برخی از کشورها مثل ونزوئلا بصورت اجباری و در بعضی از کشورها بصورت داوطلبانه منتفی است.

این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی گفت: وقتی صادرات نفت یک کشور به دلائل مختلف به خصوص تحریم، آشوب و غیره دچار افت یا قطع می شود کشورهای دارای ظرفیت مازاد عرضه وارد میدان شده و این کاهش را جبران می کنند ولی آثار روانی این کاهش ها تا حدودی قیمت ها را تحت شعاع خود قرار می دهد.

وی در ادامه افزود: بطورکلی تا زمانی که مازاد عرضه وجود داشته باشد این ظرفیت می تواند در شرایط بحرانی بکار گرفته و مانع از کمبود عرضه نفت در بازار شود.

خطیبی تصریح کرد: ناگفته نماند همه کشورهای صاحب نفت مازاد ظرفیت ندارند بلکه تعداد معدودی از کشورهای از این شرایط بهره مند هستند.

وی یادآورشد: زمانی هم که در بازار مازاد عرضه وجود داشته باشد کشورهای صاحب نفت اعم از اوپکی و غیر اوپکی برای جلوگیری از سقوط قیمت ها و متعادل کردن بازار بصورت گروهی سقف تولید خود را کاهش می دهند.

 

رادیو اقتصاد

برچسب ها: نفت ، اوپک ، بازار نیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: