bazarnews

کد خبر: ۴۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
‌عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و فوق تخصص ریه گفت: پدیده ریزگردها یکی از مسائل و مشکلاتی هست که در منطقه سیستان با آن مواجه هستیم و عوارض سو بر روی سلامت افراد جامعه خواهد داشت.

دکتر محمدکاظم مؤمنی افزود: ریزگردها می‌توانند افراد مختلف از جمله مادران باردار را تحت تأثیر قرار دهند که این امر مستقیماً تأثیر بر روی جنین خواهد گذاشت، یا می‌تواند بر روی نونهالان و کودکان که دوران رشد سیستم تنفسی شأن را طی می‌کنند؛ اثرگذار باشد و موجب شود تا سیستم ریوی آنها به تکامل لازم نرسد و باعث مشکلات زیادی در دوران بزرگسالی شود.

وی ادامه داد: افرادی که دچار بیماری‌های مزمن ریوی همچون مبتلایان به برونشیت ریوی و یا افرادی که آسم دارند، برخورد با ریزگردها می‌تواند موجب تشدید حملات بیماریشان شود.

این فوق تخصص ریه اضافه کرد: حدود ۲۵ درصد مرگ‌های زودرس بر اساس اعلام کارشناسان، براثر آلودگی‌های هواست که ریزگردها می‌تواند یکی از این عوامل باشد از طرفی، سیستمی که بیشتر در مرگ‌های زودرس درگیر می‌شود، سیستم ریوی افرادی است که بیماری‌های زمینه‌ای دیگری دارند.

دکتر مؤمنی افزود: هرزمان که در کلینیک می‌نشینیم شاهد هستیم وقتی که طوفان گردوخاکی در سیستان می‌وزد یک یا دو روز بعد تعداد بیمارانی که مراجعه می‌کنند، بیشتر می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد افرادی که بیماری‌هایی از جمله آسم داشته، همچنین مبتلایان به سرطان، مادران باردار و شیرده، نوزادان و کودکان در بحران ریزگرد حتی‌الامکان در منازل بمانند و اگر به هر دلیلی مجبور به خروج از منزل هستند؛ از ماسک‌های مناسب استفاده کنند.

وی ادامه داد: ماسک‌های معمولی که استفاده می‌شود برای ذرات بزرگ خوب است ولی برای ذرات کوچک خیلی مانعی نیست و بهتر است از پارچه خیس استفاده شود.

وی همچنین اضافه کرد: نیاز به بیمارستان تنفسی با توجه به حجم بالای بیماران تنفسی احساس می‌شود ولی خوشبختانه در زابل بیمارستان تنفسی و بیمارستان مربوط به سل در حال ساخت است و می‌توان گفت که قدم بسیار خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: