bazarnews

کد خبر: ۴۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص بورس تهران طی رشدی ۱۴۱ واحدی به سطح ۱۵۸ هزار و ۵۳۵ واحد رسید. این رشد که با افزایش نیم درصدی شاخص هموزن همراهی می‌شد، به وسطه رونق نسبی بود که در معاملات نمادهای خودرویی، سیمانی و سایر سهم‌های کوچک بازار رخ داد.

بازار امروز نیز همچون چند روز گذشته با رشد شاخص بورس تهران به معاملات خود خاتمه داد، با این حال رشد امروز شاخص آنقدری قوی نبود که بتوان آن را گواهی بر میل معامله گران به خرید پایدار سهم‌های سنگین وزن تر بازار دانست.

رشد امروز شاخص در حالی آغاز شد که در روز گذشته اقبال بازار به نمادهای فلزی این امید را در دل برخی معامله گران ایجاد کرده بود که ممکن است نمادهای یادهای یاد شده به دلیل آنکه در ماه‌های اخیر افتی چشمگیر را تجربه کرده‌اند، به واسطه رشد قیمت فلزات اساسی، امروز هم با تقاضایی مناسب رو به رو شوند. با این حال این اتفاق نیافتاد؛ روند معاملات امروز بازار سهام حکایت از آن داشت که بازار و داد و ستدهایش امروز هم در مسیر ضعف و بی‌تصمیمی قدم بر داشته‌اند. همین امر نیز باعث شد تا رشد امروز دماسنج اصلی بازار سرمایه از 141 واحد فراتر نرود. می‌توان دلیل این رویداد را در وزن پر رنگ تحریم‌های اقتصادی و تاثیر آن بر وضعیت فروش شرکت‌ها دانست که در واقع غیر منطقی هم نیست. از آنجا که افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی به هر روی در مبلغ فروش این شرکت‌ها نقشی موثر ایفا می‌کند، طبیعی است که تغییرات بهای این فرآورده‌ها در قیمت‌گذاری نمادهای مرتبط با آنها در بورس تهران موثر باشد. اما این به آن معنا نخواهد بود که در شرایط فعلی افزایش قیمت محصولات دلاری، در ذهن معامله‌گران بازار به معنای رشد حتمی سود این شرکت‌هاست. چرا که اعمال تحریم‌ها سایه سنگین عدم اطمینان را بر ثبات مبلغ و مقدار فروش این نمادها گسترده و همین هم باعث شده تا به رغم گزارش‌های خوب نمادهای دلاری، بازار به آینده آنها همچنان به دیده تردید نگاه کند.

 

چرخش دوباره بازار به سمت کوچکترها

در معاملات امروز بورس و فرابورس آنچه که باز هم توانست خودنمایی کند، اقبال دوباره معامله گران به سمت نمادهای کوچکتر و اغلب بی بنیاد بازار بود. این رویداد که بخشی از آن به دلیل رونق اندک داد و ستدها در نمادهای بنیادی و شاخص ساز صورت ‌گرفت، موجب شد تا در این روز شاهد چرخش تقاضا و به سمت تک سهم‌ها و نمادهای سیمانی و برخیاز نمادهایی شد که در گروه انبوه سازی مورد معامله قرار می‌گیرند. همین امر باعث شد تا در روز جاری شاهد رشد قیمت حداکثری در بسیاری از نمادهای یاد شده باشیم.

 

سبزپوشی نمادهای خودرویی پس از چند روز افت

معاملات امروز نمادهای خودرویی را می‌توان نکته جالب توجه امروز بازار به حساب آورد. این نمادهای که در روزهای گذشته به واسطه پایان حساسیت بازار به تغییر نرخ محصولات خودرویی و همچنین تکراری شدن افزایش سرمایه نمادهای مشمول ماده 141 قانون تجارت با افت قابل توجهی در قیمت‌های خود مواجه شدند، در این روز همراه با رشد نمادهای سیمانی و انبوه سازی، مورد توجه بازار قرار گرفتند. این توجه باعث شد تا بسیاری از نمادهای این گروه همچون «خساپا» و «خودرو» در مخحدوده مثبت تابلو معامله شوند. با این حال اقبال بازار به نمادهای قطعه ساز در این روز بیشتر از نمادهای خودروساز گروه بود. این استقبال تا آنجا پیش رفت که معاملات نمادهایی همچون «خاهن»، «خمحور» و «خزر» امروز با صف خرید به پایان رسید. گفتنی است این رونق در پی رکود نسبی معاملات در نمادهای دلاری بازار روی داد سبب شد تا در این روز گروه خودرو با ثبت 58 میلیارد تومان به عنوان ارزش معاملات، بیشترین میزان را از این بابت در میان سایر گروه‌ها به ثبت برساند.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران در چهارمین روز هفته رشدی 141 واحدی را به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 158 هزار و 535 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 598 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 418 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه خودرو با مجموع ارزش معاملات 58 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه اطلاعات و ارتباطات، فلزات اساسی، بانک‌ها و حصولات فلزی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «ومعادن»، «فملی» و «وغدیر» از خود به نمایش گذاشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با رشد  12 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «ذوب»، «مارون» و «زاگرس» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز  362 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ یک میلیارد و 116 میلیون سهم بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: