bazarnews

کد خبر: ۴۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
مهیندخت آبک‌پور مادر محمدرضا معادی‌نیا دانش ‌آموخته مقطع دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که توانست به کمک فرزندش در عرصه پرورش ماهی تزئینی کارآفرینی کند.

خانم مهیندخت آبک‌پور مادر دکتر محمدرضا معادی‌نیا از دانش آموختگان رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که توانسته است به کمک فرزندش در عرصه پرورش ماهی تزئینی در روستای کوندج از توابع شهرستان قزوین کارآفرینی کند.

 

ماهیان زینتی طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. بسیاری از مردم جهان علاقه‌مند زیبایی این بخش از دنیای آبزیان هستند و همین علاقه مندی موجب شده ارزش اقتصادی بازار ماهیان زینتی در جهان، سالانه ٢٠‌ میلیارد دلار برآورد شود ولی در بازار داخلی خبری از این گردش اقتصادی نیست وحتی سهمی از تجارت بین‌المللی آن نداریم این در حالی است که ایران به بازارهای هدف این حوزه دسترسی دارد و علاوه برآن، ٨٠ گونه از ١٥٠٠ گونه ماهیان زینتی را به صورت بومی در اختیار دارد.

 

خانم مهیندخت آبک پور متولد ۱۳۳۶ دیپلمه ساکن قزوین است، وی به همراه فرزندش محمدرضا معادی نیا که دانش آموخته دکترای دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است  توانسته است در روستای کوندج در ۲۵ کیلومتری شهرستان قزوین در راستای تحقق عملی اهداف اقتصاد مقاومتی گام بردارد. آنچه در پی می‌آید حاصل گفتگوی خبرگزاری آنا با این خانم کارآفرین موفق است.

 

آنا: ایده اولیه اینکار چطور در شما به‌وجود آمد؟

 

آبک‌پور: همسرم از چندین سال قبل زمینی را برای راه اندازی کارگاه تولیدی خریداری کرده بود و از آنجا که وی تجربه مدیریت در کارخانه را داشت ،کم کم تصمیم گرفتم تجربه همسر و تحصیلات پسرم در رشته  دامپزشکی را در یک نقطه کنار هم قرار دهم برای همین  با مشورت و همفکری  آنها بالاخره تصمیم به تولید ماهیان زینتی گرفتم.

 

آنا: شجاعت انجام این ایده چگونه در شما شکل گرفت؟

 

آبک‌پور: شاید بهترین جواب این باشد که به تدریج در من شکل گرفت زیرا هر قسمت این کار از تولید سردخانه برای داروگرفته تا تاسیسات مربوط به برپایی آکواریم و سایر تجهیزات به مرور بر پا شد و تقریبا شجاعت‌اش هم به مرور شکل گرفت  البته  دلگرمی لازم برای اجرای این طرح با وجود تجربه و تخصص همسر و فرزندم از ابتدا در من وجود داشت.

 

 

آنا: آیا همه زمین همسرتان را به این کار اختصاص دادید؟

 

آبک‌پور: خیر من چیزی در حدود ۲۰۰ متر از زمین را استفاده کردم آن هم زمینی اضافه و بلا استفاده مانده بود.

 

آنا: مجوز تولید ماهی تزئینی و تسهیلات کارآفرینی را چگونه فراهم کردید؟

 

آبک‌پور: من مجوز این کار را از جهاد کشاورزی گرفتم و پس از آن از بانک ایران زمین شعبه آبیک مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات با دوره استراحت ۶ ماهه دریافت کردم.

 

آنا: آموزش خاصی هم برای این کار گذرانده‌اید؟

 

آبک‌پور: آموزش در هرکاری اصلی‌ترین شرط موفقیت است، در دوره‌های آموزشی با آماده‌سازی آکواریوم‌ها و انواع ماهی‌ها و گیاهان آبزی، اصول تکثیر و مراقبت از ماهیان زینتی، نحوه درمان یا پیشگیری از بیماری ها و انواع داروهای ماهیان زینتی آشنا می‌شوید برای همین پسرم اغلب برای گذراندن  این دوره های به تهران می رفت و یا در سمینارهای و همایش های این موضوع شرکت می کرد.

 

آنا: در راه‌اندازی کارگاه‌تان بیشترین سختی مربوط به کجای کار بود؟

 

آبک‌پور: بیشترین سختی مربوط به دورانی بود که باید استعلامات لازم برای گرفتن تسهیلات را فراهم می‌کردم و باید بگویم تشریفات اداری این کار هم سخت بود هم زمان زیادی طول کشید.

 

آنا: در مسیر انجام این طرح کدام سازمان همکاری بیشتری با شما داشت؟

 

آبک‌پور: به دلیل نوع کاری که داشتیم  بیشتر سازمان دامپزشکی و همین طور سازمان جهاد کشاورزی بیشترین مساعدت را با ما داشتند.

 

آنا: میزان تولید ماهیان تزئینی شما چقدر است؟

 

آبک‌پور: در حال حاضر حدود ۲۷۰ آکواریم داریم که در هر کدام بین ۵۰ تا ۱۲۰ ماهی در حال پرورش هستند این هم اضافه کنم ماهیان بر حسب سن شان باید از هم تفکیک و هریک  در آکواریم جداگانه‌ای نگهداری شوند تا به هم آسیب نزنند.

 

آنا: به نظر پرورش این ماهیان کوچک و زیبا باید کار سختی باشد؟

 

آبک‌پور: بله، کار سختی است حتی تنظیم دما ی آب آکوریوم هم بسیار مهم است و نوع و زمان داروی هر کدام و همینطور غذای آنها همگی دقت و حوصله زیادی می خواهد  ولی اساساً کاری که ساده باشد و احتیاج به دقت و تحمل سختی نداشته باشد در حوزه کارآفرینی وجود ندارد ، اگر اینطور بود جنبه کارآفرینی آن از بین می رفت و تبدیل به یک کار اداری می شد.

 

 

آنا: نکته طلایی برای حفظ سرمایه اولیه در این کار چیست؟

 

آبک‌پور: حفظ دما و سلامت آب نکته کلیدی این کار است زیرا آب بستر مناسبی برای رشد باکتری است و این باکتری‌ها موجب بیماری و اتلاف ماهی‌ها می‌شوند.

 

آنا: آیا ماهی و سایر مواد مصرفی لازم را  از داخل تأمین می‌کنید؟

 

آبک‌پور: بله، بیشتر ماهی‌ها و موارد مصرفی در بازار داخلی  وجود دارد و این خودش نشان از آینده روبه رشد این صنعت در کشور دارد.

 

آنا: برای شروع چقدر سرمایه اولیه لازم است؟

 

آبک‌پور:  با فرض اینکه یک فضای ٥٠ تا ١٠٠ متری را برای شروع در نظر بگیریم یعنی جایی که بتوانید حدود ٤٠ آکواریم با طول یک متر و ارتفاع ٤٠ سانتیمتر را نگهداری کرد و با احتساب بقیه هزینه ها شامل هزینه تجهیز آکواریوم‌ها، تهیه نوزاد ماهی و تهیه دارو و غذا یدون در نظر گرفتن قیمت زمین، حدود دو میلیارد ریال سرمایه اولیه لازم باشد.

 

آنا: یعنی در ابعاد کوچکتر نمی‌توان این کار را شروع کرد؟

 

آبک‌پور: البته که در ابعاد کوچک تر هم می توان کار را شروع کرد و همیشه حرکت مهم است و برکت چیزی است که خدا از جایی که حسابش را نکردید به شما می دهد اما در هر صورت شروع با کمتر از ٤٠ آکواریوم موجب می شود کارتان دیرتر به رونق برسد.

 

آنا: آیا حاضرید به دیگران هم در صورت لزوم آموزش و مشاوره بدهید؟

 

آبک‌پور:  من و خانواده ام بسیار خوشحال خواهیم شد به دیگران هم در راه اندازی یک کارگاه پرورش ماهی زینتی کمک کنیم چون موجب رونق اقتصاد منطقه  میشود واز همه مهمتر آن که سربلندی کشور بالاتر از هرمیزان سود شخصی است.

آنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: